Vilka flygbolag wetleasas under strejken ?
Är det bara DATs gamla MD-83a ?
svar
subba in flygplan sker ju med eller utan besättningar=olika pris dvs.
men generellt är det mkt dyrt=svar ja
dessa bolag står ju bara och väntar på andras olycka=rings in på nolltid
sedan rullar dollarna fort i leasekostnader.
kanske per dag – flight – timme.
men har man som avsikt att flyga bolaget vidare, inte tappa bra kontrakt
med resebyrårer etc är det bara subba in som gäller.
annars blir du stämd för kontraktbrott, bannad i branchen, ingen resebyra/kund kan lita på dig=du får inga flygningar till sist.
så det gäller att sköta sina kort!, få pax från A till B utan strul.
att DY nu så många ggr dissat krav på ersättningar från pax vid sena flyg
är för mig en gåta?!
hur kan detta få fortgå?
iofs är ARN´s beslut bara -rekomendationer-
mao kan kjos slänga dessa brev från ARN i papperskvarnen bara 🙁
hur oseriös får man bli igentligen?
varför bokar pax biljetter vidare med ett bolag som detta?
(fattar noll)
En liten undran är hur mycket det kan kosta att wetleasa ett plan? Det måste ändå varit relativt “lönsamt” för Norwegian att göra det? Eller är det en såndär grej som känns skön för stunden och sen blir det det jobbigt när räkningarna kommer?
Att inte Avies ännu hyrts in måste väl ändå ses som ett unikum?
Kvalitetssäkring NOLL
Pax får åka widebody, men i flygplan som med säkerhet många ggr inte borde lämnat marken…..
Har inte svenska bolag/piloter hyrts in när europeiska bolag har haft strejk vid nåt tillfälle? Kanske bra att veta innan det talas om strejkbrytare…
CS-TFT, B 763. Trevlig överraskning på ROM-CPH.
Kör hårt piloter. Nu får vi flyga Wide-body inom Europa 🙂
Inte fan flyger TUI för Norwegian. Detta skulle i så fall vara den största skandalen av de alla. Vill ha bevis från den som påstår att TUI gör detta.
Finnair har använt Smartlynx och Privilege.
Smallplanet och Smartlynx skulle jag aldrig åka med. De är galet oseriösa!
Norwegian köper biljetter av sas hela tiden
FYI
EuroAtlantic & HiFly har flugit åt DY de senaste två åren när DY`s dreamliners krånglat. Samt att både SAS och b.la TuiFly Nordic använt sig av dessa bolag.
Sen tror jag att Czech Airlines, AirBerlin är rätt okej 😉 SmartLynx, SmallPlanet har använts av t.ex Novair tidigare så de är nog inga större trafikfaror.
Jag antar att DY´s ledning hann kontrollera upp alla dessa buskbolag som nu flyger ovetande Nordbor i plan och bolag som säkert inte ens borde få flyga.
?
Det tar ju lång tid att skapa kontakter på backupbolag som man sedan kan anv vid smärre tekniska problem mm, att plan därmed måste subbas in.
Men nu, listan som ngn gjorde härinne!, 10-12-14st olika bolag.
Har DY verkligen besökt dessa bolag, gjort kvalitets audits innan?
Man kan ju gissa att dom inte var dom dyraste?
Hur är därmed deras tekniska std?, har crew utbildningar som är aktuella?
Känns ju scary mary detta…..
Stora maskiner på en del europaflighter idag.
DY1740 OSL BCN A330 CSTFZ
DY4221 ARN AGP B767 CSTRN
DY4241 ARN LPA B777 CSTFM
Go2sky från Slovakien, b737-400 Flög idag för DY
Här har ni en fin lista att söka jobb på när ni strejkat sönder DY.
Det där svaret osar lite trollvarning och du borde veta att det inte är Norwegians ansvar att boka biljetter åt sina pax i andra bolag.
Wetlease är för att täcka upp egna linjer i den mån detta är möjligt.
För att hjälpa sina strandade passagerare.
Oj, vist ja Norwegian skiter i sina passagerare.
Varför skulle Norwegian köpa biljetter av SAS !?
Hur många biljetter har Norwegian köpt av SAS under strejken? Vad är det för skillnad att köpa dom tomma sätena som SAS har och chartra en kärra så paxen kommer i väg? En sak är säker, Norwegian förlorar stora pengar på att hyra in plan utifrån samtidigt som deras egna står overksamma.
Har försökt sammanställt en lista här över bolag som flugit för NAS under NAN´s strejk, samt vilka flygtyper som använts.
– Avion Express A320
– Small Planet A320, B737-300
– DAT A320, ATR 72
– Czech A319
– HiFly A330
– EuroAtlantic B737-800, B767, B777
– Jet2 B737-800
– White A320
– Privilege Style B757
– Aegean A320
– Air Berlin B737-700
– Germania B737-700
– SmartLynx A320
– Titan B757
– SunAdria (Trade Air) F100
– Norwegian Air International B737-800