Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS MD-80 / B737-783

Tråden startades av Göran Alexander

Hej !
Någon som kan lämna information om vilka individer av SAS (Sverige:s) MD-80 som kommer att vara kvar i trafik f.o.m.1.1.2010 och tv.

SAS senast lev.fpl. B737-783 LN-RNU (12.2009) är denna maskin stationerad på Arlanda ?

Tacksam för svar.

Publicerad den 2009-12-24 20:03
Skriv ett svar
Antal svar: 10

svar

Stinsen
2010-01-11 11:01

Till Ali: Håller med dig till hundra procent, verkar vara en tvångstanke på SAS

GA
2010-01-04 21:13

Eftersom jag (delvis) fått svar på mina frågor och tror mig veta något sånär vilka MD80-individer som tv.blir kvar i trafik (med ARN som bas) så vill jag bara tacka för hjälpen.
Ps:Enl.uppgift lär 18 st.av SAS MD80 ha sålts till USA och Allegiant Travel någon som vet mer ?

flygkepsen
2010-01-03 18:36

Båda 737-700 kommer att vara stationerade i STO. den första är mkt. rikting i trafik sedan 18 dec nr två kommer någonstanns feb-apr, lite osäker på exakt lev datum.
Vad gäller md´n så är sista beslutet att sex individer skall vara i produktion även efter årsskifftet, och det innebär troligtvis till sommarstrafiken.
flyg högt och fort.

Ali
2010-01-02 14:39

Jag fattar inte varför SAS historiskt envisas med att skaffa udda modeller i sin flotta. Hade de varit lite smarta hade de bara skaffat 737-800, som kan användas till charter på helgerna och är betydligt attraktivare. Vem utanför SAS är intresserad av 737-600? Kommer ni ihåg DC9-20, MD90 utan trappa, Airbusen med liten tank? Specialbeställningar som är svåra att göra sig av med.
Lycka till SAS! Jag tror ni behöver det.

011430121
2009-12-28 13:47

Det har varit 737-700 som har haft ARN som bas förut, om jag inte missminner mig så var det i slutet av 1999 eller möjligen i början av 2000 och dessa maskiner flög inrikes.

GA
2009-12-26 15:51

Hej och tack för svaren ! Betr.B737-783 LN-RNU så kan man väl konstatera att denna maskin är stationerad ARN. Dessutom framkommer det gm.scanlines.com att den “operating for SAS Sweden first service SK 165/166 (ARN-GOT) 17.12.2009”.
Så var det då det här med MD80. Enl.mina not.så har följande maskiner gått i trafik fram till Julhelgen (22/23.12) LN-RLF LN-RMR LN-RMS LN-RMT LN-ROP LN-ROT LN-ROX OY-KGT (äldst lev.85.10.10) OY-KHC OY-KHM (samtl.SAS Sverige). Därutöver LN-ROM (som haft ARN som bas 24.11-8.12 därefter CPH ferryflögs CPH-ARN runt
20.12) samt SE-DIU (MD-87) som tillfälligt haft CPH som bas (15.12-22.12) men som kom åter 22.12. Enl.mina “källor” skall nio MD80 tv.vara i trafik (inom SAS Sverige) alltså efter 1.1.2010. Då är frågan vilka maskiner enl.ovan (12 st.)som kommer att “groundas” ? Förhoppningsvis kan ovanstående vara en lite hjälp på traven.
Tacksam för svar

Mvh.

franko
2009-12-25 23:15

Sas norge har också 737-700 och hade det också in Sas sverige började använda dom.
Det är rätt som dom andra säger att den kommer att vara stationerad på Arlanda.

Flygeri
2009-12-25 01:34

Får rätta mig själv. LN-RNU Hans Viking sätts preliminärt i trafik 18 dec. LN-RNW Granmar Viking sätts i trafik preliminärt mars mån 2010. Bägge två av typen B737-700 direkt levererade direkt från Boeing. Bägge stationeras på ARN.

Mvh

Flygeri
2009-12-25 01:27

Nja. En B737-700 har levererats nu i mitten av Dec direkt från Boeing. En till sätts i trafik i Jan mån. Även den direkt ifrån fabrik.

Mvh

DW
2009-12-24 20:07

SAS Sverige har inga 737-700! Det är SAS Norge som har den typen och är därmed stationerad i OSL.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500