SAS MD-80 / B737-783
Hej !
Någon som kan lämna information om vilka individer av SAS (Sverige:s) MD-80 som kommer att vara kvar i trafik f.o.m.1.1.2010 och tv.
SAS senast lev.fpl. B737-783 LN-RNU (12.2009) är denna maskin stationerad på Arlanda ?
Tacksam för svar.
svar
Till Ali: Håller med dig till hundra procent, verkar vara en tvångstanke på SAS
Eftersom jag (delvis) fått svar på mina frågor och tror mig veta något sånär vilka MD80-individer som tv.blir kvar i trafik (med ARN som bas) så vill jag bara tacka för hjälpen.
Ps:Enl.uppgift lär 18 st.av SAS MD80 ha sålts till USA och Allegiant Travel någon som vet mer ?
Båda 737-700 kommer att vara stationerade i STO. den första är mkt. rikting i trafik sedan 18 dec nr två kommer någonstanns feb-apr, lite osäker på exakt lev datum.
Vad gäller md´n så är sista beslutet att sex individer skall vara i produktion även efter årsskifftet, och det innebär troligtvis till sommarstrafiken.
flyg högt och fort.
Jag fattar inte varför SAS historiskt envisas med att skaffa udda modeller i sin flotta. Hade de varit lite smarta hade de bara skaffat 737-800, som kan användas till charter på helgerna och är betydligt attraktivare. Vem utanför SAS är intresserad av 737-600? Kommer ni ihåg DC9-20, MD90 utan trappa, Airbusen med liten tank? Specialbeställningar som är svåra att göra sig av med.
Lycka till SAS! Jag tror ni behöver det.
Det har varit 737-700 som har haft ARN som bas förut, om jag inte missminner mig så var det i slutet av 1999 eller möjligen i början av 2000 och dessa maskiner flög inrikes.
Hej och tack för svaren ! Betr.B737-783 LN-RNU så kan man väl konstatera att denna maskin är stationerad ARN. Dessutom framkommer det gm.scanlines.com att den “operating for SAS Sweden first service SK 165/166 (ARN-GOT) 17.12.2009”.
Så var det då det här med MD80. Enl.mina not.så har följande maskiner gått i trafik fram till Julhelgen (22/23.12) LN-RLF LN-RMR LN-RMS LN-RMT LN-ROP LN-ROT LN-ROX OY-KGT (äldst lev.85.10.10) OY-KHC OY-KHM (samtl.SAS Sverige). Därutöver LN-ROM (som haft ARN som bas 24.11-8.12 därefter CPH ferryflögs CPH-ARN runt
20.12) samt SE-DIU (MD-87) som tillfälligt haft CPH som bas (15.12-22.12) men som kom åter 22.12. Enl.mina “källor” skall nio MD80 tv.vara i trafik (inom SAS Sverige) alltså efter 1.1.2010. Då är frågan vilka maskiner enl.ovan (12 st.)som kommer att “groundas” ? Förhoppningsvis kan ovanstående vara en lite hjälp på traven.
Tacksam för svar
Mvh.
Sas norge har också 737-700 och hade det också in Sas sverige började använda dom.
Det är rätt som dom andra säger att den kommer att vara stationerad på Arlanda.
Får rätta mig själv. LN-RNU Hans Viking sätts preliminärt i trafik 18 dec. LN-RNW Granmar Viking sätts i trafik preliminärt mars mån 2010. Bägge två av typen B737-700 direkt levererade direkt från Boeing. Bägge stationeras på ARN.
Mvh
Nja. En B737-700 har levererats nu i mitten av Dec direkt från Boeing. En till sätts i trafik i Jan mån. Även den direkt ifrån fabrik.
Mvh
SAS Sverige har inga 737-700! Det är SAS Norge som har den typen och är därmed stationerad i OSL.