Förarlöst
Med tanke på senaste händelser så är nog den bästa
lösningen ett förarlöst flygplan.
svar
Kan tänka mig att det första förarlösa planet är
ett asiatiskt sådant. Asiater älskar ny teknik och
robotar till max.
Den första flighten blir nog mellan Tokyo och New York
non stop.
Det blir säker många som vill vara med om denna
första historiska flight – själv skulle jag gärna vilja vara
en av dem.
Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge
Ja men vilken bra idé som Tesla med linux baserad mjukvara. Kom och hacka mig Nu! Frågade Tesla repen när jag va och kollade in ekipagen, han blev märkbart röd i nunan när virus diskuterades. Eller för den delen en tok som sitter och kör Drones i nån container utanför Kabul för shit money. Nån annan bra idé?
Datorer kan man inte att lita på, säkrare är utan pax.
Man kan skicka en obemannad farkost till månen och ta med sig lite
intressanta saker tillbaka om man vill.
Obemannat kommer frågan är när.
Jag menar att denna utveckling borde påskyndas och inte
som för några år sedan var fallet motarbetas.
De senaste händelser och de som troligtvis kommer
att ske kommer att påskynda denna utveckling. Det är
en naturlig utveckling och ganska enkel att förutse.
Själv kan jag inte hitta några parametrar som kan sätt
käppar i hjulen för denna utveckling.
Allt det jag gör i flygplanet då jag flyger kan en dator göra bättre
snabbare och säkrare .
Tyvärr så enkelt är det om man är fysiker som också flyger.
Pilotlösa flygplan ter sig inte någon bra idé på länge. Om så skedde kan ni vara säkra på att det kommer att finnas en kvarts miljon människor vars enda mål i livet är att finna något sätt att hacka systemet och styra flygplanen in i allehanda sevärdheter världen runt.
Cyberterrorism är tyvärr inte att leka med och ser inte ut att försvinna, eller ens minska i omfattning. Vad gör du sedan när flygplanet plötsligt dyker vertikalt? Knappast något annat är skriker i dödsångest tills marken sätter punkt för flygningen.
Du har ratt. USA ar fullt av flygplan. Skoj att besoka stallen som Atlanta, Dallas-Ft. Worth, O’Hare och liknande flygplatser dar det kryllar av flygplan. Kolla Google maps:
O’hare (Chicago):
https://www.google.com/maps/place/O'Hare+International+Airport/@41.974162,-87.907321,11991m/data=!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x880fb4276a7762f3:0x511747070259ad4b
Mvh, A330
Med tanke på drönarutvecklingen på 20 år så kan det fivetvis gå mot ännu mera automatisering än idag. Alla som var på ett modellflygfält med modellhelikoptrar som knappt var kontrollerbara på 80- och 90-talet vet vad jag menar. Då kunde ingen tro att “alla” skulle kunna flyga rotorluftfartyg kors och tvärs över städer med full kontroll bara några år senare.
Om trafikflyget prioriteras om mot saktagående eller tillochmed stillastående starter och landningar så att separationer inte längre behöver vara milsvida kan mycket väl en automatisering vara på gång. Frågan är hur man väjer för de som flyger visuellt…
Jo A330, Du har rätt. Någon gång lär det nog komma, men knappast under de närmsta 50 åren (tror jag).
Om man går in på FR24 en vardagskväll och titta på antalet plan i luften över USA, så undrar jag hur f-n det skall gå till att flyga alla dessa utan pilot i planet i framtiden. Men jag är inte kunnig i området, bara en glad pensionär.
Mvh/Leffe
Ingen tvekan om att forarlosa flygplan kommer nagon gang. Tekniken star inte stilla. Det borjar med militara flygplan, senare civila fraktflygplan och till slut passagerarflygplan. Givetvis maste flygplatser och ATC anpassas sa att de kan mixa flygplan med och utan forare i samma system och kommunicera med forarlosa flygplan. Forarlosa flygplan maste ha en IFR flight plan, som matas in i systemet och bli godkand av ATC och en dispatcher som bestammer TOW och fuel load. Flygplanets egna system kan bestamma V1, VR och V2 och flygplanet foljer flight plan waypoints med GPS system. Flygplanet kan sjalv halla koll pa bransleforbrukningen enroute och rakna fram LDW och approach speed. Med hjalp av GPS kan det taxa in till gaten.
Moderna flyg har IRS (inertial referens system) som ger autopiloten information om position. IRS är ett tröghetsnavigerings system med referens från GPS, tillsammans med flygets databas navigerar autopiloten.
Du försöker naturligtvis skämta?! Koppla autopilot till GPS. GPS signaler går att störa.Skall autopiloten programmeras för hela routen Eller skall det sitta en pilot någonstans som kan ge nya inputs? Ta tex Dubai-Los Angeles, en tripp på ca 14 timmar.. Vem koordinerar gentemot andra aerodyner? Eller förutsätter din briljant idé att det luftrum som går åt är blockat? Den här flygningen fordrar en mängd handpåläggningar från ett stort antal ATCC i väldigt trånga luftrum. Eller är det så att endast en bråkdel av dagens trafik får plats i ditt koncept? Dra ditt förslag på “roliga timmen” i den mellanstadieklass du troligtvis går i. Någon kanske garvar, som inte begriper hur korkad du är.
Datorer går aldrig att lita på helt.
Tuben i Sthlm ska visst bli förarlös…
Det finns inget mer lämpligt färdmedel än ett trafikplan
att göra förarlöst.
Utvecklingen kommer att fortgå mot allt mindre pilotberoende
trafikplan.
Den som i dag utbildar sig till trafikpilot kommer innan
han hon nått pensionsålder ersättas av datorer.
Man kan ganska säkert påstå att en manuell trafikpilot
inom 30 år är lika vanlig som degen manuella växeltelefonister.
Det är trots allt lättare och säkrare att utbilda datorer
än att utbilda opålitliga mänskliga varelser.
Förarlöst har redan testats. Har aldrig fungerat särskilt bra. Slutar alltid med haveri. Många exempel finns, men det mest kända exemplet från våra (nåja edra, själv befinner jag mig längre söderut) är Gottrörahaveriet.
En motor får is i sig och börjar pumpa. Ingen (och jag menar verkligen ingen, varken styrman eller kapten) gör något på minst 30 sekunder. Tacka sjutton för att motorn till slut ger upp. I och med att ingen INTE stänger av “autothrottle”-systemet så ökar systemet effekten på den andra motorn och till slut ger den också upp.
Inte förrän den passiva besättningsmedlemmen tar sig in i cockpit och får den aktiva besättningen att börja fungera igen så slutar dramat (med stor tur, skall tilläggas) utan spill av människoliv.
Förarlösa flygplan…….NEJ TACK!
Finns även för bilar men sedan när kan man lita på datorer?
Det är ju ändå mycket större kostnader för bränsle än för piloter så det är väl lika bra att behålla dem för säkerhetens skull. Sedan att ha drönare ser jag i trafikflyg ingen som helst fördel med då det ändå måste vara någon som styr planet, varför inte ha den personen på planet? Jag skulle tro att piloter finns kvar lika länge som trafikflyg finns kvar i alla fall.
Förarlöst?
Det kommer väl alltid finnas en förare? Skillnaden är väl att föraren sitter på marken liknande remote tower, eller?
Vi har inte ens förarlösa bilar. Man kan inte bara trycka stop/paus och parkera ett plan i luften. . . . .
Jag tycker det är tillräckligt obehagligt när jag åker förarlös Tunnelbana.