Flygbolagspersonal på utestationer
I vilken utsträckning har flygbolagen egen personal på utestationerna? Syftar inte på grund handling, som nästan alltid är outsourcad, utan på personal utöver det. Som jag har förstått det finns det ofta stationschefer på vissa (alla?) flygplatser som trafikeras. Var har t.ex. SAS personal, och vilka flygbolag har personal på ARN och GOT?
svar
SAS har fortfarande personal i Tokyo och några ställen i USA. På Arlanda vet jag att Air China, Thai, Turken och Ethiopian har personal. Kanske någon till.
Så har SAS personal på flygplatser som LHR, FRA och AMS, eller på GVA, AGP och PRG, för att bara ta några karakteristiska exempel?
Mycket enkelt kan sägas att flygbolag från fullt moderna länder endast har egen flygplatsrepresentation i mindre moderna länder med hög korruption och stor kontanthantering medans flygbolag från mindre utvecklade länder med hög korruption näst intill alltid har egen personal på plats för att övervaka verksamheten.
Det ser olika ut för olika flygbolag och beror på storlek och vilka världsdelar man flyger.
I SAS fall har man nuförtiden i princip bara egen hantering på sina stora baser samt
New York och Tokyo. Allt annat sköts av inköpta tjänster/ partners.