Flygbolagspersonal på utestationer
I vilken utsträckning har flygbolagen egen personal på utestationerna? Syftar inte på grund handling, som nästan alltid är outsourcad, utan på personal utöver det. Som jag har förstått det finns det ofta stationschefer på vissa (alla?) flygplatser som trafikeras. Var har t.ex. SAS personal, och vilka flygbolag har personal på ARN och GOT?
svar
Max, du har ju inte heller koll, så varför ägna tid åt att kommentera sådant du inte har en aning om?
Konkret exempel: SAS har tre personer anställda i Italien. De utgår från Milano och hanterar samtliga destinationer i landet, samt Schweiz.
SAS personal i USA styrs från New York, men finns också i Los Angeles, Chicago och Washington varifrån de även hanterar övriga destinationer i Nordamerika. Den uniformerade ”SAS-personalen” man kan se vid incheckningen och boarding är ofta kontrakterad och inte direkt anställd av SAS. Samma sak i Asien.
Sluta med gissningar och spekulation.
KLM och British Airways har också egen personal på ARN, som dessutom ansvarar för GOT också på distans och ibland besök.
@T.. Du får gärna drömma om gamla goda tider men Acer har helt rätt.
Acer, varför svarar du när du inte har koll?
SAS har personal utspridd i hela världen. De flesta större ”klassiska” bolag har sådan typ av representation.
Hur kan de ha representanter för en avgång om dagen ?
Även ANA har personal (stationschefer, representanter) på Arlanda. Samt United och Delta.
De Europeiska destinationer du listar har troligtvis ingen station manager placerad på huvudflygplatsen i det aktuella landet. En del av destinationerna du listar är inte ens större.
På ARN så har följande bolag egen personal:
Lufthansa,Ethiopian,Turkish,Emirates,Qatar,Thai och Air China
SAS har fortfarande personal i Tokyo och några ställen i USA. På Arlanda vet jag att Air China, Thai, Turken och Ethiopian har personal. Kanske någon till.
Så har SAS personal på flygplatser som LHR, FRA och AMS, eller på GVA, AGP och PRG, för att bara ta några karakteristiska exempel?
Mycket enkelt kan sägas att flygbolag från fullt moderna länder endast har egen flygplatsrepresentation i mindre moderna länder med hög korruption och stor kontanthantering medans flygbolag från mindre utvecklade länder med hög korruption näst intill alltid har egen personal på plats för att övervaka verksamheten.
Det ser olika ut för olika flygbolag och beror på storlek och vilka världsdelar man flyger.
I SAS fall har man nuförtiden i princip bara egen hantering på sina stora baser samt
New York och Tokyo. Allt annat sköts av inköpta tjänster/ partners.