Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Airbus flygplan lagas med silvertejp!

Tråden startades av Silverhane

Känns inget vidare för mig som passagerare att åka med!

http://www.expressen.se/allt-om-resor/flygpersonal-lagade-plan-med-silvertejp/

Publicerad den 2015-06-04 08:39
Skriv ett svar
Antal svar: 17

svar

Anders
2015-06-04 20:45

Det är speedtape.

Flygburen
2015-06-04 19:08

De som inte är flygburna kan :

googla på ” Aluminium Foil Tape 425 ” och läsa
på liten vad tillverkaren säger om denna tape och hur den
används innan de blir för styva i korken.

Kunskap är KING

sv Flygburen
2015-06-04 19:00

Den kallas allmänt av proffs i branschen för – “high speed tape”.

Flygburen
2015-06-04 18:53

Det man med största sannolikhet använt är:

S. Aluminium Foil Tape 425 (427)

Den används sedan en tid och då förträdesvis inom FLYG
och MOTORSPORT.

Korrekt använd är det ett bra temporärt skydd.
Detta är O.K. och inget att vara rädd för

Amatörer som sett detta kallar det för.
” High speed repair tape “

Trött
2015-06-04 18:40

Är man så korkad att man tror att man “lagar” plan med tape. Ja då kan man sitta där och vara skiträdd. Läs tidigare inlägg om ” high speed tape “.

Flygburen
2015-06-04 18:23

Den som observerat att man lagat ett flygplan
med något som liknar ” silvertejp” har gjort
en korrekt iakttagelse.

Det är bra att detta ventileras öppet och att
man förklarar det hela så att ingen behöver
vara orolig. Många har sett detta och har helt
i onödan blivit oroliga.

Tyvärr är inläggen därefter amatörmässiga och
rör till det hela i brist på kunskap.

Som vanligt får sådana som “flygburen” med lite
kunskap bena ut det hela i kommande inlägg
så att det hela blir klarlagt vad som skett och varför.

Teknikersmurfen
2015-06-04 17:32

Nä,

Helt rätt att lita på en artikel i Expressen översatt med Google translate av någon praktikant istället för folk på Flygtorget som faktiskt jobbar med flyg.

Det är så kallad Speedtape tillverkad av aluminium som används såsom flera tidigare skribenter beskrivit. Inget konstigt med det. Det konstigaste är att han var korkad nog att bli fotograferad medan han gjorde det med tanke på hur folk utan utbildning tenderar att få panik i flygmiljöer, men jag gissar på att besättningen boardade innan han var klar med arbetet. Så kan det gå när det är bråttom bråttom.

Tedde Ledde
2015-06-04 14:13

Det finns rep.manualer för det mesta på ett flygplans motorer mm.
Om ngn “tekniker” tejpar ngt på yta X pga problem X är det nog mera en tekniker
som missade några lektioner på sin utbildning.
Ngn tekniskt ansvarig kan ju knappast ha g.k denna field repair.

Nej mer teknikern som var pantad alt berusad av drog x (?) typ.

(Läs: Sorgligt att det ens hamnade i en tidning)
Alt bra…? ( Han får sparken )

Ludde
2015-06-04 12:40

Om man lindar riktigt tight så går det tom att laga fanblades med Highspeed tape. Dock så är gränsen typ 3-4 timmars flygning. Sedan måste det utföras reperation enligt AMM-en

Haha
2015-06-04 12:32

Haha ja gör det! Alltid humor och läsa när “experter” uttalat sig i blaskorna.

Exp
2015-06-04 12:12

Litar mer på Expressens förstå sig påare än en massa kleti & pleti på Flygtorget som tror sig veta.

Flygtekniker i mer än 36 år.
2015-06-04 10:28

Hur korkad är du egentligen?

High Speed Tape, Smacktape, Aluminiumtape och andra godkända tejper har använts inom flyget i åtminstone mer än 36 år, både civilt och militärt på alla flygplanstyper.
Andra insändare här har angett olika användningsområden.
I AMM (Aircraft Maintenance Manual) CMM (Component Maintenance Manual) SRM (Structual Repair Manual) finns angivet när, var och hur tejp ska användas.

I detta fall torde det vara smackningen mellan den avisade delen och den icke avisade delen av luftintaget som tejpas över, endera för att den har lossnat eller håller på att lossna. Smackningen är för att minska aerodynamisk ojämnhet, inte en tätning.
Det kan också vara som någon påpekat att man täcker hål efter lossnade nitskallar. SRM och DDPG (Dispatch Deviation Procedure Guide) anger hur många nitskallar som får saknas (det finns ungefär 400 nitar runt omkretsen).

Jag gissar att det är sign Leif, Lasse, Bussen, A330 och alla hans övriga nicks som har gjort ännu ett inlägg i sin infantila propaganda mot Airbus. Sådant ligger på samma intellektuella nivå som “min pappa är större än din från lekskolan.

Guds gåva till flyget
2015-06-04 09:51

Speedtape används för att täcka mindre skador. Detta inkluderar bucklor, vinderosion slitage eller skador på glasfiber / komposit paneler och kåpor (luft i hög hastighet liknar en sandbläster), och för att täcka saknade / skadade aerodynamiska tätningar för bränsleeffektivitet.

Det används också för att täcka tätningsmedel som fortfarande härdar. Vissa tätningsmedel tar dagar att härda, och speedtape förhindrar införandet av vatten och kraften av luften från att deformera tätningsmedlet.
Detta ses ofta runt flygplansvindrutor.

J.B.
2015-06-04 09:47

En typisk kvällsblaska-sensation! Som vanligt har de ingen aning om vad de skriver om. Sen att folk (inte så många nuförtiden dock) läser dravlet är en gåta 😉

M.P
2015-06-04 09:16

Nu var det väl inte Airbus som lagade flygplanet med tejp…det var väl en tekniker från EasyJet

Tejpguden
2015-06-04 09:08

Det är inte silvertejp,det är speedtape vilket är helt ok att laga med tillfälligt.

Silverplioten
2015-06-04 09:07

Kan trösta dig med att det inte bara är Airbus som gör vissa typer av temporära lagningar med s.k highspeed tejp, inte att jämföras med en silvertejp från Biltema. Denna metod har använts under mina 20 år som yrkespilot och är ett normalt tekniskt förfarande i vissa situationer. Så du kan känna dig lugn Silverhane 🙂 !

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500