Överkapacitet GOT-London
BA meddelade i dagarna att de utökar GOT-LHR till 3 avgångar per dag från 23/10. De ser möjligheter sedan SAS beslutat att flytta GOT-LHR till STN.
Således blir det 9 dagliga avgångar mellan Göteborg och London när vintersäsongen drar i gång.
Norwegian 1 x GOT-LGW
SAS 3 x GOT-STN
Ryanair 3 x GOT-STN
BA 3 x GOT-LHR
Hur skall de kunna överleva? BA kan väl plocka en hel del transferpax som skall flyga Long-haul, med resten?
Mvh/Leffe
svar
Jag som göteborgare kan informera om att i alla fall i mina sällskapskretsar så har London blivit ovanlig populärt nu det senaste. Sedan har jag också två kusiner som flyttat dit och deras föräldrar flyger dit minst varannan månad. En tredje kusin har blivit ditflyttad av Telia tror jag också och han nämnde att han var där och jobba varannan vecka. Jag har också en del vänner som åker dit på grund av Ryanair och som inte skulle åkt dit annars.
Stansted Express får en att tro att det går fort, samt att det finns ett “vanligt tåg” som inte är express. Stansted har blivit skitbra de sista åren, men man måste räkna med 60 min till centrala London.
Glöm LCY. Avgifterna är så höga att biljettpriserna blir där efter. Cimber flög fullsatta ATR-42 CPH-LCY men gick ändå med förlust.
Jag är lite förvånad att så gott som samtliga kommentarer bara handlar om åsikter om flygplatser och flygbolag.
Vad som glöms bort är syftet med resan. Få torde väl inte hålla med om att LHR är den bästa flygplatsen om syftet är direkt byte till annat flyg (LGW för vissa semesterdestinationer).
Om resans mål är London, så beror det på vart i London man skall bege sig. LHR är bäst för turisthotellen i Bayswater och Kennsington / Earls Court.
Skall man däremot till City eller Docklands i affärer så kan det i många fall vara kortare restid (touch down till ankomst) om man flyger till STN.
Som affärsresenär med Europakontor precis där HMS Belfast ligger söder om Themsen saknar jag förstås direkt flyg till City Airport.
Sätter inte min fot på vare sig Gatwick eller Stanstead. Blir BA hädanefter.
Flög inte EasyJet GOT-LGW någon gång typ 2010-2011??
Att BA lägger till en tredje flight behöver ni inte se som överkapacitet! En majoritet på BAs lunchflight flyger vidare, medan en majoritet på kvällsflighten faktiskt är brittiska affärsresenärer! Så antalet västsvenskar som enbart flyger GOT-LHR med BA är ganska litet… Ryanair kommer fylla sin tredje flight utan problem då de befintliga två flygen i princip alltid har över 90% beläggning (även under vinterhalvåret då det är lite lägre tryck)…
AHA!
Så det var dessa slotar SAS sålde; de från GOT! (har ju varit hemligt hela tiden)…
Jamen då fattar vi; det var planen hela tiden; att flytta GOT-trafiken från LHR till STN… Då klarnar bilden! – Smart gjort!
Sist SAS försökte sig på trafik på STN var det fiasko i kvadrat. Vill SAS fortsätta på GOT-LON är förmodligen LCY det enda slternativet.
Kan inte EasyJet öppna en linje till Luton eller Southend också?
Flyger verkligen SAS med ATR till London? Knappast?
Verkar som Londonborna fördrar LHR. De ligger närmast till att få en ny bana.
Har nog aldrig hört någon säga något positivt om LHR men själv har jag aldrig haft minsta problem med bagage eller något annat de gånger jag flugit till, från eller via där och det är rätt många gånger. Tycker även att det är en mycket smidig och trevlig flygplats trots sin storlek och bra läge i själva London om man nu bara ska dit.
Jag har själv åkt tåget mellan STN och city flera gånger. Det är effektiv och inte alls dyrt kan jag tycka. Vad kostar Arlanda express?…. Eftersom jag oftast bara ska till London så tycker jag att SAS fortfarande är ett bra val. Oftast snabbare och enklare att byta på ARN om man ska vidare uti världen. Dom ggr jag haft byte på LHR så har bagaget kommit typ 1-2-3 dagar senare trots flera timmars byte på LHR. Flygbyte på CDG eller AMS har jag slutat med då jag oftast haft mer kläder på dessa flygplatser ( i försenat bagage) än hemma i garderoben. AF/KL är bland de värsta med förlorat bagage tycker jag personligen samt sällan någon kundservice när allt bagage är väck…..
Walk-up fare tåg 32 pund t/r(19 o/w), walk-up fare bus (Terravision) 11 pund (6 pund o/w)
Les at jeg tar forbehold for at man kan få rabatt når man er flere. Egentlig gledelig dersom tåget blir billigere, men 30 dagers advanced…..
£11 för tåg Stansted – London City är väl inte dyrt?
Hint til “snåla”, Easybus kjører nå t/r LHR-Shephards Bush, helt ned i 1 Pund per vei, men krever booking. http://www.easybus.co.uk
Steff og Micke, et “problem” med tåget er at det er dyrt-det kan dog finnes rabattert om man reiser f.eks 3 og 4 i sammen.
Noen få “secrets”; ta buss til Stratford(ved siden av OS-stadion 2012). Stort knutepunkt for jernbane og ikke minst Tube. Skal man videre i London(enten fra Stratford eller Liverpool street) anskaff et “Oyster card” fra London Transport. Buss koster fra 11 Pund t/r. Men, akta er for rush-tider, da MÅ man kalkulere 1 time ekstra reisetid TIL STN.
Utenom rushtid kjøres M11 på 45 min til Stratford.
Sjekk: http://www.terravision.eu og http://www.nationalexpress.com
En annen mulighet er Easybus, klarer man booke lang tid forveg kommer man helt ned i 2-3 Pund per vei, nackdel er mye trafikk og lite fordon uten toa.
STN är så mycket mer effektiv och trevligare än LHR. Smidig incheckning, security mm. Tåget in till city går 4 ggr i timmen och är kanon. Att SAS väljer STN kan jag mkt väl förstå om man ska till London och inte vidare. Samtidigt har SAS över lag en mycket bättre produkt än både Norwegian & Ryanair vilket gör det lättare att locka till sig alla dessa upp mot 12-15-17 miljoner som bor runt London…. om dessa nu väljer att lägga några semesterdagar i GOT:)= Det är ju inte bara folk i Västsverige som flyger.
Stansted får oförtjänt mycket skit på detta forumet. Har ni verkligen flugit där de senaste åren pöjkar? Ja, det är mycket ryggsäcksresenärer som flyger med Easy och Ryan, men säkerhetskontrol och lay-out är mycket effektiv. Jag tycker bagagehanteringen är snabbare än T2 på LHR.
Det går mycket snabbt att ta sig till hyrbilar. Med Stansted Express tåget som går var 15e minut är du inne i centrala London på 45 minuter för £11.00
Pröva! Jag tror ni blir positivt överraskade.
B, om du kaller STN og LGW for “B-flyplasser”, så tror jeg ikke du har den rette oversikt over geografien og befolkningen rundt London.
London har et “catchment” på 16-18 mill mennesker, noen sier 20-25 mill, regner hvor langt ifra byen man bor.
Du bør sette deg inn i kommunikasjonene rundt London, tog, bil, buss. Riktignok er det “bare” LHR som har en masse connection muligheter, men snakker vi om britenes reisevaner-og du andre andre må slutte å fokusere ensidig på at det “bare” er svensker som reiser til/fra GOT, så har vi å gjøre med et enormt marked.
Ryanair har alltid vært et “point to point” flyselskap, SAS, ved å fly på STN velger å gi opp sine muligheter, BA tar vare på de og ser tydeligvis muligheter ved å feede opp GOT-LHR v.v.(gadd vite hvilke byer de gir opp verdifulle LHE-slots til). Norwegian har begrenset, men mulig økende intern connection på LGW, de sammarbeider neppe med andre bolag, såkalt interlining der.
Sen är frågan hur lockande det är att åka i SAS-målade ATR opererade av Flybe. Förmodligen lika lite som Stansted är i jämförelse med Heathrow.