Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Har Airbus light version av winglets bra prestanda

Tråden startades av Aerodynamics

Ser man bilder på Airbus så ser de ut att ha någon slags light version av winglets!
Är de effektiva och i så fall hur mycket?

Publicerad den 2015-08-25 06:38
Skriv ett svar
Antal svar: 29

svar

Laminär
2015-08-29 15:13

Dessutom:

Mindre vibrationer och bättre horisontal stabilitet.

( dvs mera självstabil i horisontalplanet )

DC-10
2015-08-28 19:39

@Svammel Laminär Winglets har inget med stjärtfenans/sidoroder storlek att göra. Korta flygkroppar på tvåmotorsplan kräver större stjärtfena/sidoroder. Vid motorbortfall. Jfr. höjd på A330-300 vs. A330-200. Kort kropp = kort momentarm. Lång kropp = long momentarm.
Ditt svammel är tröttande – lägg ner!!

Laminär
2015-08-28 15:35

Dessutom:

Ljudnivån blir lägre – mindre buller

Laminär
2015-08-28 13:21

Dessutom:

Winglets/Sharklets ökar stabiliteten och därmed kan

stjärtfenan göras mindre.

@DC-10
2015-08-27 19:42

Jag har inte påstått att jag har nera aerodynamiska kunskaper än Boeing. Försöker bara förklara att winglets fungerar precis som ökad spännvidd. Böj vingspetsen uppåt, nedåt eller inte alls (B777, B787) Det spelar ingen roll! Det verkar vara svårt att förstå?

Poängen är att minska det inducerade motståndet. Inte “ta bort det” för det går inte, så länge du flyger.

Nu får det räcka.

sv Laminär
2015-08-27 16:40

Läs andras inlägg! Du tjatar bara om det som redan är sagt.
Det finns fler lösningar än winglets, t.ex raked wing tip.
Det har väl du redan en teori om.

Laminär
2015-08-27 16:24

Forts:

Detta med Winglets/Sharklets är faktisk en flera TUSEN år gammal historia.

Evolutionen har kommit fram till en ännu något smartare lösning:

Större fåglar, dvs med stor vingbrett och med “högt GLIDTAL”

är konstruerade med dessa Winglets/sharklets som ett

evolutionens MÄSTERVERK.

( kolla kungsörn , gamar och tranor )

Obs den minskade effekt förlusten nämns oftast som DRYGT 5%

Laminär
2015-08-27 14:40

Detta är en intressant aerodynamisk fråga. Dvs detta om Winglets/Sharklets.

Man får börja från början för att kunna bena upp det hela.

Från början:

All yttre konstruktion av ett flygplan har som mål att minska Turbulent luftström

och åstadkomma det motsatta ” LAMINÄRT FLÖDE ”

Man kan göra en lång historia kort och säga:

” Winglets/Sharklets minskar den oönskade Turbulensen och öka det önskade

LAMINÄRA flödet “

Amatör
2015-08-26 18:09

Hur är det med “raked wingtips”?

Vad jag förstår har B773ER, B787 samt A350 denna vinge istället för winglets eller sharklets.

DC-10
2015-08-25 20:44

@Pilot Intressant att du tror dig besitta mer aerodynamiska kunskaper än Boeing.
Winglets har inget med spännvidd att göra. Winglets minskar “induced drag” och därmed minskas bränsle förbrukningen.

Ture
2015-08-25 19:13
Boeing
2015-08-25 19:08

Jo, Boeing 737-800 och 900 har visst vinglets.

@Boeing
2015-08-25 19:01

Nej, B777 och B787 har inte winglets

Pilot M.Sc (ae)
2015-08-25 18:04

Sharklets, winglets, mera spännvidd gör detsamma aerodynamiskt. Det gäller att få tryckskillnaden mellan över och undersida att jämnas ut så mjukt som möjligt (eller att bli så liten som möjligt) mot vingspetsen. Men så länge det finns lyftkraft finns det alltid en tryckskillnad och därmed alltid ett inducerat motstånd. Det är ju tryckskillnaden man “flyger med”. Man önskar självklart att det inducerade motståndet blir så lågt som möjligt. Det gör man på de uppräknade sätten. Med alla dessa sätt ger andra nackdelar som tex vikt och friktionsmotstånd från den ökade ytan. Som vanligt är allt en kompromiss!

Kuriosa:

Att dra “G” kräver mera lyftkraft och ger mera inducerat motstånd, men en Spitfire svänger fint eftersom den har elliptisk lyftkraftsfördelning längs spännvidden. Se på planformen hur kordan minskar mot vingspetsen och jämför med en B777/787-vingspets. En viss likhet eller hur!

Boeing
2015-08-25 18:02

Boeing har Winglets.

Flyfish
2015-08-25 17:57
Pilot
2015-08-25 17:47

@DC-10, X

Det är förfärligt klantigt av Boeing att inte ha winglets, om det är så enkelt som att winglets STOPPAR virvlarna!

Nej mera spännvidd och kraftigt avtagande korda ut mot vingspetsen, är ett annat sätt att MINSKA virvlarna. Det fungerar också.

Amatör
2015-08-25 17:45

Hur är det med “raked wingtips”?

Vad jag förstår har B773ER, B787 samt A350 denna vinge istället för winglets eller sharklets.

Pilot
2015-08-25 17:40

Winglets MINSKAR den störningen, precis som mera spännvidd. Återigen, tänk på ett segelflygplan, med eller utan winglets.

Det finns massor med bilder på flygmaskiner där dessa virvlar syns. De finns och syns även bakom flygmaskiner med winglets. Tänk så bra det vore om winglets stoppade dem! Nej, inducerat motstånd får man dras med, när man flyger. Mer eller mindre.

Läs här och notera att det står “reduce”.

https://www.grc.nasa.gov/www/k-12/airplane/winglets.html

Du skall nog vara försiktig med att kalla någon “oinsatt”. 😀

Mvh M.Sc. (ae).

DC-10
2015-08-25 17:38

Instämmer med X

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500