Dreamlajner trasig – NAX flyger B737 till JFK
DY7015 / DY7016 flygs med B737-800 pga trasig Dreamlajner. Kaffestopp på Island.
svar
Är det inte så att SAS 737 som flyger till Houston har större bränsletankar och därför kan klara sträckan? Större bränsletankar innebär mindre utrymme för baggage. När man nu dubblar antalet passagerare så lär man också behöva transportera mer baggage. Finns det utrymmet eller kommer det att vara striktare bagageregler på den flighten?
Den B737 som idag flyger till Stavanger-Houston kan flyga sträckan utan mellanlandning (Business Jet). En helt annan konfiguration än en vanlig B737 som inte klarar sträckan.
Fra slutten av Oktober vil også SAS fly 737, på daglig basis, til New York.
Stavanger-Houston legges ned, fartøyet vil bli bygget om til 20 business og 66 Go-seter. Det vil bli satt inn på en kveldsavgang fra København med retur sent om kvelden fra Newark.
Och vad hände sedan med aktuell 737?
Besättnings vila och returflygning med pax? Passar väl egentligen inte in i trafikprogrammet med så långa stopp? Innebär förseningar på 12+ timmar för returen (vilket i och för sig inte är något ovanligt för NLH)
Var det inte en ferryflygning (eller charter?) från början? Egentligen?
Hela historien låter konstig!
Någon som vet?
Tror att man snurrat första siffran 180 grader. Rätt skall vara 67% inte 97%. 67% ryms i en B737-800.
97% var det på LH i augusti.
Oj, beläggning på 64% kommer de inte bli rika på 🙂
Man tar (flygbolag med taskig eko) vad man har.
Min f.d arb.givare hade planer på att ersatta en groundad MD83 med Saab340
till Grekland. Alla trodde det var ett skämt med OP avd hade visst räknat på detta som ett alt istället för att subba in ngt plan ala size MD80.
Till sist var t det omflyttning i schemat så en annan MD80 täckte upp den dagen.
Hade ju vart en klassiker om man verkligen anv en Saab340 till Greland T/R flera ggr för att flyga pax upp/ner Grekland!
(Arma satar)
Iofs hade pax väl fått se mer av Europa då flyghöjden var lägre än MD80!
🙂
Det var endast en B737-800 som ersatte DY7015 / DY7016 om övriga B787 har så hög beläggning som sägs torde det dröja flera veckor innan alla passagerare kom fram.
Kan bli en vana.
Man kanske kan köra tunnare linjer med ett pitstop på Island. Finns ju redan ett bolag som har det som sin huvudsakliga affärsidé.
Man kan antingen flyga fler gånger. med fler maskiner eller boka om endel till anda widebodys och flyga resten med narrowbody.
Kan man ersätta ett flygplan som har 291 sittplatser med ett som har 186 platser måste beläggningen på ordinarie flight varit mycket dålig.
Det ger då max 64% beläggning.
Ring OCC och fråga?
Har DY 737 crew i JFK?
Eller skall inkommande köra på minimum vila innan dom sticker mot nordöst igen?
Detta var en nödlösning,
HiFly´s A340 CS-TQZ flyger LGW-JFK ikväll
Ja, sen kanske det blir fler avgångar med 737? Think outside the box….
Well, om de fick in alla pax från sin 787 i sardinburkskonfiguration i en 737 så var det nog jävligt dåligt bokat. Men vem vet, vissa kanske ombokades.
Dåligt bokningsläge? 97% på långlinjerna, är du inte läskunnig?
Fuel leak.
Bekräftat av Flightradar.
2015-09-07
Reykjavik (KEF) New York (JFK) B738 (LN-DYV) 21:24 GMT 23:43 22:47 EDT
Landed 01:08?
2015-09-07
London (LGW) New York (JFK) B738 (LN-DYV) 18:05 BST 21:06 21:30 EDT
Diverted to KEF