Icke godkänd EASA Medical Class 1
Hej!
Går i tankarna att studera till pilot nästa år. Men jag har synfel, dock inget brytningsfel (ser 1.0 med korrigering). Men då både min far o bror har brytningsfel så är jag rädd att även jag kommer få det senare i livet. O då faila ett kommande EASA ‘prov’. Tänkte då bara undra vad som händer då? Får jag inte jobba som pilot längre? Finns det något annat inom ‘aviation’ som man kan jobba som m en pilot utbildning? (Eller blir det bara tillbaka till kassan på Ica?) Likaså finns det försäkringar man binder som pilot ifall något liknande händer?
Tacksam för alla svar.
svar
Nej. Men när jag kom tillbaka till Sverige så fick jag göra ny ögonundersökning iom att jag inte klarade första i Sverige. Sen var det inga problem. Vet inte vad reglerna säger nu dock
Såg dom i de landet du gjorde undersökningen att du en gång blivit nekad???
Jag fick nej av dom i Sverige. Gick även till St Göran för en undersökning och de tyckte jag borde uppfyllt kraven men Aleris i Sthlm var envisa. Gjorde min undersökning i ett annat stort EASA land där jag fick godkänt utan problem. Ville ha en annan läkares/organisations åsikt vilket jag är glad för att jag gjorde.
Fick göra en ny specialundersökning för ögon i Sverige (annan än Aleris) vilket också gick bra.
Så jag vet inte om det beror på läkarna som ryggar varandra ibland för en kanske gjort ett misstag och står fast vid sina beslut eller om vissa har högre krav det vet jag inte. Även om kraven ska vara densamma i hela EASA..
Hallå??
Så länge du har under -3,0 diptrider och max 1.75 i astigmatism,vid första initial easa medical tror jag det är ok, men om du är uppe i de värdarna så rekommenderar jag alla att.
Operera sig i stället och glom bort att vara så politisk korrekt,, ja menar vill du flyga eller inte?
Idag kan du få den ena linsen efter denna andra det tar 7 minuter per öga, typ,
Jag ser 1.2 och behöver inte läsglasögon längre. (dock kostade det 52000kr)
Borde man inte kunna testa att ta det i något annat EASA land, eller ser dom i nått system att man en gång failat?
Ska väl börja med att säga att jag inte är läkare…
Men jag har för mig att en läkare en gång sa att så länge man kan nå normal syn upp till ett viss nivå med glasögon eller linser är det inget problem.
Sen måste du alltid ha med backup brillor ifall linserna eller glasögonen du har på dig pajar under resans gång.
Fråga din lokala flygläkare är mitt tips. Du hittar dom på transportstyrelsens hemsida.
Lycka till, flyg lugnt
Att bli godkänd i U.S.A av F.A.A för ett medical cerificate innebär inte automatiskt att man får den validerad i Sverige.
Jag torskade på detta å fick aldrig ut något flygcert av luftis i Sverige.
Dock hade jag inga problem med detta i U.S.A
Så min utbildning gick det åt fanders med …..
Dock så började jag på SAS våren 1982 och blev kvar där i 28 år…….Men på marken
Är de någon som vet om man som i mitt fall failat EASA med Class 1 men klarat FAA class1. Om de är möjligt att åka över till staterna för att genomföra pilotutbildning, och sen när de är dax o konvertera alla certen. Borde de vara ett problem att få ett EASA medical iallafall, när jag ändå redan har flygutbildningen klar ??
Jag sökte till stridspilot för ett tag sen, då rök jag så det vissla om det på synen. Har idag glasögon och brytningsfel, var inga problem med medical class 1, tyckte nästan syntesterna var lite väl enkla. Du kommer klara dig galant säkerligen så länge du inte är färgblind och har dåliga lungor/hjärta.