Norrköping kungsängen
Vad händer om Cimber går omkull?
Historia:
90-talet
SAS flög flera jetavgångar per dag.
ca 2000-2006
Skywyas tog över med sina F50 och passagerarna försvann. Kommunal då lf drog sig ur.
2006
Cimber etablerar sig med små jetplan (50pax) vilket gav flygplatsen ett lyft.
2009
Cimber sätter in ATR turbopropp. Flygtiden förlängs med 20-25 min.
2010
Cimber sätter in 737-700 på morgon avgångarna.
Kan SAS eller Norwegain gå in på köpenhamn om cimber försvinner?
Ryan etablerar sig i april. Orsak?
Sätta press på skavsta?
Även om ryans etableringar inte följer de gängse normerna så måste väl en etablering av en linje som finns 35 minuter bort från Norrköping inte kunde vara vettig?
Hur mycket har Norrköping fått skjuta till för att få Ryan?
Själv tycker jag att det känns lite skräpigt att få Ryan. Ungefär som om Willys skulle öppna inne på NK.
svar
Nej då, MD-80n stod där också. Detta var en 727.
737 nos, T-tail och en 3e motor. Helvit. Parkerad närmare terminalen än den gamla MD’n
@ MaxPax Är du säker på att det inte var det MD som ska skrotas?
Körde förbi i onsdags (19 Feb) och såg till min stora förvåning en helvit B727 på plattan. Den typen syns ju inte ofta i Sverige eller Europa.
Någon som vet vad den gör i Peking?
Helsingforslinjen med Cimber flögs tydligen mellan början av 2008 till början av 2009.
Därför gäller nog de siffror vi diskuterade en jämförelse mellan Cimber och Finncom.
Då får jag nog erkänna att en ökning med 81 procent är bra.
Jag håller helt med dig RA,
Något som jag verkligen har irriterat mig på är att man i media lovordat Finncoms matarlinje till Helsingfors. Den har ju minsann fått upp resandet med 81%.
Hmm.. Jaa, det låter ju mycket vid en första anblick.
Men precis som RA säger så jämför man med hur många som reste dit INNAN direktlinjen fanns.
Dvs. man jämför med när man var tvungen att flyga Nkp-Cph-Hel.
Med tanke en vanlig beläggning på Köpenhamnslinjen torde vara någonstans mellan ett dussin och ett trettiotal. Hur många av dessa bytte plan på Kastrup och flög till Helsingfors? Ett fåtal på sin höjd.
Ville man till Helsingfors från Norrköping innan direktlinjen fanns så tog man tåget till Arlanda och flög dit direkt. Till ett mycket lägre pris och med tidsvinst.
Jämförelsen är därför fullständigt orelevant. Om man öppnar en ny linje torde resandet ha ökat åtskilliga hundra procent.
Bra RA!
Äntligen någon mer som har insett hur sjukt det är med flyget Norrköping.
Som skattebetalare mår man riktigt illa!
Synd att NT (Norrköpings tidningar) ej törs eller vill lyfta på locket till denna soptunna offentligt, finns ju en del att skriva om.
Men NT är ju en del av Marknadsbolaget som håller flygplatsen flytande….
Undrar hur mycket man har pumpat in i tex Cimber…?
Ja, 3 miljoner /år i 3 år får Norrköpings skattebetalare punga ut med. Om de sedan får rabatt på flygplatsavgiften den första tiden också, vilket brukar vara kutym för nya bolag, så skulle det innebära ytterligare subventioner. Men om det är så i det här fallet ska jag låta vara osagt…
Sedan tillkommer den risk som de privata investerarna tar i Air Östergötland of Scandinavia (sick!) där 51% ägs av bl a Holmen Paper och personerna bakom Stadiumbutikerna.
Fyra gånger om dagen till Landvetter…. När det inte funkar med Köpenhamnslinjen… Visserligen kommer den goda nyheter för ett par dagar sedan att Cimber Air p g a ökad efterfrågan sätter in en Boeing 737 på några av avgångarna till Köpenhamn. Men denna lilla notis ska nog sättas in i sitt sammanhang där sanningen är att Cimber Air är väldigt nära konkurs – trots en nyligen genomförd nyemission. Förmodligen hade de ett plan över (övertaget från Sterling, de flesta av dessa plan har de inte ens haft råd att måla om – de flyger helt med “gamla” Sterlings färger och logo!) som de inte visste var de skulle sätta in. Något tillstånd till en helt ny linje får de inte längre…
Åter till Kungsängen-Landvetter-äventyret. 4 gånger om dagen!!! Visserligen ska det bli 30 utrikeslinjer från Landvetter lovar de… Vad har Köpenhamn? Åtminstone 150 st.
Nej, det är obehagligt att City Airlines har tagit över Ryanairs “förhandlingsmetoder” och idén med “marknadsföringsbidrag”. De lockar ett gäng amatörer som på fullt allvar påstår sig tro att folk från hela Europa ska svämma in till Norrköping via Göteborg. Människor från Italien, Spanien och Frankrike vana vid romerska lämningar ska vallfärda till Norrköpings fabriksruiner (som man efter 20 års försök ännu inte lyckast fylla fullt ut med innehåll). Jag säger inte att desa är ointressanta men jag har själv varit på betydligt intressantare konkurrenter på området, t ex i Ruhr i Tyskland och Lodz i Polen. Men Norrköping har alltid varit en introvert stad där alltför många invånare har haft svårt att se att det som är intressant lokalt inte alltid är det i ett större sammanhang.
Självklart har skattebetalarna fått betala ett marknadsföringsbidrag för Ryanairs sommartur till Alicante. Avtalet är hemligt. Men det finns ett liknande upplägg som kan vara intressant att titta på:
I Kristianstad sa de nej till att betala RyanAir 895 000 kr för en sommarlinje under 18 veckor till Alicante. Om exakt alla säten på alla flighter skulle vara fullbokade skulle det bli 68.80 kr per passagerare som skattebetalarna skulle få betala. Eftersom det är hypotetiskt så skulle det i praktiken bli betydligt mer. Landningsavgifterna skulle kompensera en del men dessa utgår från det verkliga antalet passagerare. I “bästa” fall skulle Ryanair flyga helt gratis, förmodligen skulle de få betalt. Det positiva “cash flow” Ryanair brukar peka på skulle vara nära noll. Antalet inkommande spanjorer till Kristianstad och Österlen skulle bli ytterst försumbart, linjen är helt till för svenskar. Vad ska man då betala markandsföringsbidrag till? Att parkera bilen på flygplatsen är helt gratis och hur många kanelbullar varje passagerare skulle få trycka i sig i kafeterian har jag inte räknat på – förmodligen flera hundra. Avtalsförslaget läckte ut – Ryanair hotade med stämning. Men i Kristianstad har de varit med förr. Ryanair flög till London 2000-2001. Sedan sade flygplatsledningen ifrån: Aldrig mer Ryanair!
Men i Norrköping har flygplatsen blivit kommunal ganska nyligen. Där har man tvivelaktiga kunskaper om förhandlingar om flyglinjer. Meriterna hittills är att man har lyckats sno tillbaka Gotlandslinjen från Linköping (stort!!), fått ett konkursmässigt flygbolag på Köpenhamnslinjen (München lades snabbt ned, liksom Helsingfors och sommarförlängningen till Gotland), använt skattebetalarnas pengar till att subventionera Ryanair och City Airlines (och sina kompisar inom Rotaryklubben), fått fler charterturer (har man fått betala för dessa också?) och Finnairs (egentligen Finncomm) matarlinje till Helsingfors. Den sistnämnda försökte sig alltså Cimber Air på att flyga utan att lyckas. Man basunerade ut häromdagen att sen introduktionen av Finnairs linje den 31 augusti förra året har ökningen varit 81%. Ja, om det är nära noll en dag då det inte finns någon flyglinje så blir det stora procenttal när en linje startat. En schysst jämförelse ska göras under en likvärdig tidsperiod. Någon sådan lång tidsperiod har aldrig funnits… Men det är kul att de har passagerare!
I det genomsocialdemokratiska Norrköping (tror att de har Sverigerekordet i obrutet kommunalt maktinnehav sedan det blev ett kort “avbrott” i Sundbyberg) har det under alla decennier funnits en ohelig allians med de lokala storkapitalet. De har fått fritt spelrum när det gäller det mesta och ofta fått kraftiga subventioner. Vill L E Lundberg riva kulturhus så får man det. Vill Holmen öka sina utsläpp så får man det. Vill man ha en subventionerad flyglinje så får man det. Man undersöker bara hur man ska kunna gå runt några paragrafer.
Jag tillhör inte de som tycker automatisk att flygplatser måste ge vinst, lika lite som idrottshallar och parker måste göra det. Vill bara att det ska vara schysst spel.
Till slut en fråga: Är det någon som tror att resandena från de företag som är delägare får betala fullt pris för sina biljetter? Nä, övriga affärs- och privatresenärer får nog subventionera här också…
Antagligen får man väl pröjsa en hel del för att Ryanair ska dit och flyga en linje också. Det bolaget brukar väl kräva en hel del. Allt detta för att upprätthålla sin status med egen flygplats. Man tackar och bockar.
Jag tar mig för pannan!
Hur kan man satsa så mycket pengar på en fullständigt värdelös “hub” som landvetter? Fylla 4 emb145 per dag? Skulle det paxunderlaget finnas till gbg så skulle det motsvara ett underlag till Köpenhamn som för länge sedan skulle ha fått SAS att låta en A330 gå i skytteltrafik.
Jag ger mig den på att om några år står flygplatsen utan både Köpenhamn- och Göteborgsflyg.
Se själva resportaget i Östnytt. Uppgifterna kommer i slutet. Artikeln på sidan nämner inget om några marknadsföringspengar. Kolla in snabbast möjligt eftersom nyheterna på SVT inte ligger kvar hur länge som helst.
De nämner också i reportaget att det blir 30 linjer från Landvetter. Kolla också in kartan (stillbilden + senare i reportaget) där bl a S:t Petersburg och Moskva finns med. Det var nytt för mig…
RA,
har du något källa på de 9 miljonerna?
Jag misstror dig inte för en sekund. Men jag skulle bara vilja ha det svart på vitt. 🙂
Felformulerat i första frågan.
Inte vad händer om Cimber går omkull utan vad händer när Cimber går omkull. För det kommer det att göra….
Oh fy f_n!
9 millar?
Vilka förbannade dumheter sossarna i stan sysslar med..
9 miljoner under tre år får Norrköpings flygplats (=Norrköpings skattebetalare då kommunen numera är ägare) betala i marknadsföringsbidrag för att få Air Östergötland att etablera sig.
Cimber är ett luftslott…det enda livskraftiga vore om gamla Flying surprise (Enterprise) – dök upp med en Dornier och två studenter satt i fram och styrde ner till CPH – krympande HUB var namnet. Dansken sitter just nu och kliar sig i huvudet och undrar vart alla svenskar tog vägen , det tar 5 år för dom att fatta…
Norrköping må vara en ful stad men fula städer har också rätt att leva och utvecklas. Då behövs det snabba kommunikationer. (Folk vill snabbt kunna åka därifrån också, kanske hellre än dit…)
Nej, jag tycker istället att fler städer borde ha flygplatser. Inte konstigare att en kommun subventionerar en sådan precis som de betalar för gator, torg och ishallar. Vem begär att en park eller ett torg promt måste gå med vinst. De är ändå viktiga för invånarna. Det är snabba kommunikationer också.
Jag tycker inte att Norrköping skulle få ha en flygplats. Det räcker gott med Stockholm-Skavsta och SAAB-Linköping! Folk från den där fjantiga textil och byråkratstaden kan sätta sig i bilen. Annars kan de sitta i sina fjantiga spårvagnar och fara runt om de promt ska åka från Norrköping!!! Korv kan de äta på vägen!!
//G
Nej, såväl avtalsförhandlingarna som de färdiga avtalen är oftast hemliga. Sitter själv i två kommunala nämner där vi fattar beslut om olika upphandlingar. Dessa är alltid konfidentiella om man inte aktivt väljer att låta dem vara öppna.
Och du har rätt. Det är i första hand till CPH som näringslivet borde gå samman med ett flygbolag och säkra den linjen, enligt samma modell som City Airline går in för (+ de olika bolagen inom Sverigeflyg).
Det är för övrigt konstigt att näringslivet i Västerås inte har ställt upp för att skaffa en linje till CPH tidigare när man nu lovar att göra det till Göteborg tillsammans med City Airline. Samma sak med Karlstad-CPH där linjen har kommit och gått eller Örebro-CPH där linjen har krympt till nära noll. Samma sak med Kalmar-Växjö-CPH. Nog har väl Växjö större behov av en linje till CPH än GOT?
Jag kan tänka mig att det är mycket fuffens där.
Nu är ju flygplatsen kommunal, innebär inte det att avtalen är offentliga handlingar?
Det måste ju innebära att ryan via avtalen blir garanterade en viss beläggning på sina flygningar?
Nej, du har väl rätt i att norwegain inte vill börja mata åt SAS.
Jag begriper inte varför näringslivet inte ser till att vara säkra på att ha bra flyg till kph istället för att hjälpa city airline med sin värdelösa matarlinje till landvetter..
Willys i Norrköping är ju inte så trevligt att handla på.
Och du förstår nog min poäng med med NK, Peking!
Nä, Norwegian kommer med absolut största sannolikhet inte gå in på Norrköping-CPH när Cimber kraschar. Det rimmar inte alls med deras strategi. Linjen är ju en matarlinje till SAS (krympande) nät från CPH och något interlineavtal med dem kommer Norwegian aldrig att få.
Ja, det skulle vara intressant att veta hur mycket pengar man fick ge för att få Ryanair. Hur mycket fick man betala i “marknadsföringsbidrag” för att locka svenskar att flyga FRÅN Norrköping och ned till Spanien? Antalet spanjorer som tar en tur till Norrköping blir försvnnande litet. Kristianstad sa nej till Ryan för några veckor sen när det blev klart att de skulle få betala för var varje passagerare som skulle åka därifrån. Det var också en sommarlinje till Alicante. Om, och det skulle knappast vara troligt, varenda säte skulle vara bokat på varje tur i varje riktning så skulle varje pax subventioneras med 68 kr gick det att räkna ut. Ryans avtalsförslag läckte ut i media (nu hotar de med stämning!). Om färre säten såldes skulle subventioneringen bli större (mera troligt). Det skulle inte kunna ta igen det på parkeringen heller, eftersom den är gratis. Och det skulle säkert bli en flera kilometer lång rad med kanelbullar som skulle konsumeras om man skulle få igen intäkterna genom caféet… Upplägget i Norrköping var säkert väldigt likt. Men till skillnad från Norrköping så har Kristianstad erfarenhet av Ryans metoder då de hade en linje därifrån till London i slutet av 90-talet (eller om det var i början av 00-talet).