Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS Svalbardstrafik

Tråden startades av MH

Sträckan mellan fastlandet och Svalbard har ju inga alternativa flygplatser vad jag vet, hur gör man om det inte går att landa på Longyearbyens flygplats? B737 har ju ingen extrem räckvidd?

Publicerad den 2015-12-23 13:09
Skriv ett svar
Antal svar: 10

svar

pf
2015-12-26 09:39

Fuel er normalt dyrt å tanke på LYR, på grunn av transportkostnadene. Ettersom alt av matvarer med begrenset holdbarhet må flys inn, kan det ofte være en balansegang mellom last og fuel. Før var det så at post og frakt også ble transportert i kabin i perioder med lav belegging av pax.

Svalbardtrafikken har to destinasjoner innenriks, ca 1t30 til Tromsø og 3t15 min direkte til Gardermoen. Jeg vil tro trafikk på OSL-LYR sjekker værforhold på gitte tidspunkter i flygningen for å kunne diverte skulle forholdene være vanskelige/svåre for landing.

Andre forhold med Svalbard(som ikke har med emnet direkte) er at den ligger utenfor Schengen-området, så det er full ID/passkontroll inn og ut der. Svalbard er også tax-free, men man må gå igjennom toll/tull ved ankomst norsk fastland.(Vanlig kvote for tax-free gjelder).

Det finnes en flystripe i bosettingen Ny-Ålesund. Tar små fly som Dornier 228. Det er helikopterplasser i de russiske(ukrainske) bosettingene Pyramiden og Barentsburg.

Ved siden av SAS og Norwegians rutetrafikk, skal Finnair ha en rute til/fra Helsingfors S16. Ellers chartermaskiner opptil A-330.

LYR/ENSB er diversion lufthavn for en del lange oversjøiske ruter, ruter som går med to-motors fly.

MH
2015-12-24 23:15

Jag tackar allra ödmjukast för alla svar.

pf
2015-12-24 20:06

S, det ligger flere plasser i Nord-Norge enn TOS. ALF, LKL, KKN, ANX, BOO og BDU tar alle 737-Kiruna og noen finske plasser er det ikke langt til om det kniper.

Hank the FC, på Azorene(øy-gruppe) er det flere plasser med kort avstand seg i mellom,som klarer f.eks A-320/1 og B-737, Ponto Delgada, Terceira, Horta,

Hans
2015-12-23 17:59

Man blir väldigt restriktiv till att flyga till LYS om det är på marginalen till TOS. Isolated airport var det ngn som skrev. Ska du ha 2h holding fuel över LYR kan man lika gärna gå till TOS. Man kan ha i åtanke att ca 2h tim i en 737 med evolution motorer är ca 4800kg på level. LYR-TOS singel en., på 10.000ft är ca 4000kg i trip.

S
2015-12-23 16:59

Och när tromsö stänger för sweeping i 3h blir det super

PETTER
2015-12-23 16:54

Används PNR idag?

Hank the FC
2015-12-23 15:46

Man planerar på precis samma sätt som t ex flygningar till Azorerna. Isolated Aerodrome kallas det för och man tar med extra bränsle.

JO
2015-12-23 15:33

Man fortsätter inte ut dit om det inte går att landa. Om det ändrar sig under färd så har man alltid bränsle nog att ta sig till TOS på.

SAS
2015-12-23 15:27

Tromsø.

Hans
2015-12-23 15:11

Man har bränsle till Tromsø.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500