CC, longhaul SAS, ARN? OSL? CPH?
Om man är intresserad av att börja som CC på SAS och helst flyger longhaul, vilken bas ska man satsa på då? Flygs de långlinjer från ARN och Oslo eller bara Köpenhamn? Vet någon om det ska anställas till CPH framöver?
svar
AS arbetar främst i galley ombord på långlinjer. Det krävs i regel erfarenhet eller utbildning inom restaurang.
I annat fall, fantastiskt effektivt att positionera crew mellan de olika baserna. Det lär kosta en hel del…
Kan någon som vet, vänligen tala om vad det är för skillnad på AS och AH.
vilka kvalifikationer behöver man för att vara AS jämfört med AH?
Kan försöka klargöra detta en gång för alla. 🙂
Just nu är inte SAS och CAU överens om avtalet för långlinjerna i CPH, så ARN & OSL flyger mycket långlinjeproduktion från CPH och så får CPH flyga inrikes/Europa från OSL & ARN. Detta kommer öka successivt i vår.
Därför anställer man mer personal till ARN och OSL i dagsläget. OSL ska rekrytera det som CPH egentligen skulle gjort. Kommer du in helt ny i SAS får du inte långlinjer direkt, men som det ser ut nu går det snabbt innan du kommer dit. Kommer du in som steward (AS) kommer du ut på långlinjerna direkt. Man söker AS internt till ARN & OSL, och den externa rekryteringen till CPH är avslutad.
Det kommer behövas många till som flyger longhaul, bara på pilotsidan ska ca 100 st över på A330/A340 nu. I höst kommer SAS flyga till EWR, IAD, ORD, MIA, LAX, PVG, NRT, HKG, PEK och SFO. (PrivatAir flyger BOS). Det krävs mycket personal bara för att ha snurr på alla dessa linjer.
Så passa på att söka! Framtiden ser ljus ut.
/Inkognito
Det behövs CC på alla baserna. Linjer finns och nya öppnas från alla 3 och önskar du flyga långt så fort som möjligt det en fördel om du söker som Steward.
ARN är det som det satsat på fom nu iaf.