Antal flygplan SAS vs Norwegian
Hur många flygplan har Norwegian och hur många har SAS?
svar
Norwegian er oppført med 102 plan, 93 Boeing 737-800, og 9 Boeing 787 Dreamliners. Gjennomsnittlig alder, 4 år, SAS er oppført med 149 plan, med stort og smått. Gjennomsnittlig alder 11,7 år. Kilde Planespotters.net
De omnämns på SAS groups sida
Ja de räknas ej till SAS flotta.
CRJ ligger väl på Cimbers AOC?
SAS 133 luftfartyg enligt uppgift på sasgroup.net
I Norwegian Groupe är det 105. Hur många har SAS Groupe? Antar att Flybe och Jet Time och eventuellt Cimber inte ingår där?
Kan så vara men är det bra för företagen och i förlängningen alla passagerare att flygförbindelserna till/från en ort blir något av en charter avgång en dag i veckan?
Russinplocksre eller inte, folk köper de biljetter som finns och planen fylls på bra. Det bevisar välartad Norwegian lyckats med sin strategi oavsett vad alla “experter” tycker här inne.
sv pf, SAS trenger mer enn 133 for å produsere sitt ruteprogram.
“Russinplokking”, det er INGEN konsesjonsplikt på trafikken lenger. Dersom SAS mener det er ulønnsomt å fly på mindre destinasjoner, så er det mulig å gi opp disse slik at trafikken blir lagt ut på anbud.
X og svpf, ikke rart at SAS får bedre betalt-de tar ut fuel surcharge, noe som i og får seg ikke er ulovlig, men derimot et hån mot de reisende med dagens oljepris.
Antalet flygstolar hos varje bolag torde oxå vara av intresse kanske?…. inte det?
Russinplockande lågservicebolag.
Tvärtemot vad Kjos säger så är inte priset det viktigaste för alla resenärer utan smidigast resa, flest destinationer, bäst tidtabell osv. I alla fall för de som reser mest och lägger mest pengar på flygbiljetter. Det är därför som SAS får nästan dubbelt så bra betalt som Norwegian. Här ingår givetvis ett gott renomme, tex genom att följa ARNs rekommendationer och inte lämna passagerarna i sticket vid problem som man skyller på flygplanstillverkaren. Lågservice är lågservice, på alla områden.
Billigast bil är bäst? Nej knappast. Speciellt inte om den säljs utan garanti och körs utan försäkring.
Kjosfast, nej tack!
SAS har enligt egen utsago 133 flygplan. Källa sasgroup.net.
SAS trafikerar betydligt fler orter i Norden för detta krävs fler flygplan. Alla orter har inte lika stort underlag. SAS har även större frekvens än Norwegian. Större frekvens betyder bättre service för oss passagerare.
Norwegian är en russinplockare, tar bara en del av trafiken. Detta ger oss passagerare dålig service.
Vi som flyger ofta vill ha god service. Som arbetsgivare vill man inte att personalen skall tillbringa tid på flygplatsen/tjänsteorten i väntan på flyg som bara går sporadiskt. En hög frekvens på avgångar sänker kostnaderna för oss som nyttjar flyget.
Tror det er viktig i den sammenhengen å definene HVA som er SAS, og hva som er Norwegian.
For sistnevnte bør virksomheten i Norge, Long-Haul og den med utgangpunkt fra Gatwick(irsk) innregnes. Da får vi 68+8+24=100 fly, i tillegg er det, alt med Planespotters som kilde, 1 fly stored i det britiske selskapet. Så, Norwegian ender f.t. med 101 fly.
SAS står oppført hos Planespotters med 149 fly. her inkluderes ATR og CRJ, men ikke øvrig innleie fra JetTime.
Med et pax-antall for Norwegian som raskt nærmer seg SAS, og med forhøyet kabinfaktor fra SAS den seneste tiden, så…..kan jeg muligens trekke den konklusjon at SAS har en mye lavere produktivitet for sine fly enn det Norwegian har ?
Det er mulig den påstanden ikke holder, fordi SAS har en rekke fly som er “mindre” enn Norwegians B-738 med 186 eller 189 seter.
Likevel, bør SAS se over sin flåte, med mål å få mer produktivitet ut av hvert fly ?