Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Primera Air Nordic

Tråden startades av Peder

Det är tämligen anmärkningsvärt att ett oseriöst bolag som Primera Air kan fortsätta sin tvivelaktiga verksamhet i Sverige. Hörde att dom sparkat alla svenskanställda samt stängt baser men, tagit in öst-stats personal som enligt uppgift har en grundlön på 400€ i månaden….
Att ingen reagerar från fack och myndigheter förvånar inte bara mig utan troligen många andra…..

Publicerad den 2016-02-17 18:09
Skriv ett svar
Antal svar: 39

svar

Anders
2018-10-01 18:14

Parking brake set vid midnatt?

Inflight
2018-09-25 11:06

Primera Air verkar inte stå högt i kurs med alla förseningar och inställda flighter där man bara lämnar passagerare strandsatta lite varstans i Europa.
Överst på svarta listan på oseriösa flygbolag och räkna inte med ersättningar inte deras grej.
De lyckas i alla fall öppna nya baser och får nya flyg levererade.
Undrar hur länge Primera klarar sig och hur länge folk är villiga flyga med dom?
Personalen huvudsak öst européer verkar i alla fall trivas-
De får flyga lite varstans i världen.

Kenta
2016-12-24 12:04

Antagligen tyckte han det var roligt att vissa fick behålla sina jobb och vissa inte.

sv Primera anställd
2016-12-20 14:23

Vad är det som är så roligt?

Primera anställd
2016-12-20 00:25

Det roliga är att vissa fick behålla jobbet i Stockholm. Men det är inte många som vågar tala öppet om det. Dem flyttades bara över till Danska kontrakt och högg sina kollegor i ryggen. Inklusive mig själv gjorde detta. Å andra sidan får jag fortsätta flyga charter och jobba som kabinpersonal.

krille
2016-12-16 11:45

Primera konkurrerar ej på lika villkor då de inte betalar skall el dyl i Sverige trots de har så kallade baser här med rumänsk, estnisk, och andan öst europeisk anställd personal med kontrakt via kanalöarna.
Det är nog inte långt kvar innan man stänger baserna i Danmark och tar in mer öst europeisk personal som är billigare medans man har till stor del skandinavisk cockpit men låt se de skall i alla fall få 2 nya 737 in i flottan.
Man kan flyga billigt men glöm klagomål för du får inget återbetalt inte deras grej 🙂
Primera har sitt eget liv och så länge folk flyger med dem så antager jag att de inte behöver byta koncept 🙂
Verkar ju som de anställda stortrivs så alla är väl lyckliga i denna underbara miljö.

A.B
2016-12-16 10:56

Klart det finns svenska Piloter ? flera som har bas MMX. Fler kommer in nu till våren. Intervjuerna är avslutade , vet dock inte hur många.

Primera anställd / DK
2016-12-15 15:41

Finns ingen svensk besättning i Sverige alls mer. Vi som är anställda i Danmark klarade oss till skillnad från Svenskarna :). Beklagar givetvis för mina ex-kollegor.

Men men, Primera Air Nordic som vi numera heter är här för att stanna och konkurrera på riktigt!

Krister
2016-12-14 21:37

Ja klart det finns.

Kingen
2016-12-14 15:29

Finns det ens svensk personal i Malmö? Det är väl Rumänarna på sina estniska kontrakt där?

Krister
2016-12-13 21:21

Bas Malmö, cph, billund, Got, Århus, Sto samt Reykjavík. En rejäl expansion planeras 2017/18.

Piloten
2016-12-11 23:07

Ja man undrar vart dem anställs då STHLM basen är uppsagd. Kan någon tidigare Primera anställd berätta hur allting egentligen ligger till?

N.A
2016-12-11 16:13

Ryktet säger att 40-50 nya piloter skall rekryteras innan nyår. Intervjuerna avslutades förra veckan. Mycket stort antal sökande var det.

RJ
2016-12-03 13:17

På ett sätt ligger det förstås mycket i det som Fredrik säger. Man kan “bromsa” utvecklingen mot sämre villkor/lägre löner med hjälp av olika lagstiftningar och avtal under en rätt lång tid. Men förr eller senare kommer någon att hitta genvägarna och kokurrensfördelarna. Krasst affärsmässigt kommer dessutom någon förr eller senare väga risken med att “åka dit” mot en eventuell vinst. Och så har man sänkt “ribban” ett hack. Och ett till. Och ett till.
Naturligtvis kommer det urholka kvaliteten hos produkten (det svenska flyget) på sikt. Det är extremt beklagligt förstås, men det är nog tyvärr inte mycket att göra åt det. Människan funkar så i slutändan.
Först i samband med att det helt enkelt börjar dö för mycket folk i flygolyckor för att samhället skall kunna acceptera det kommer det att vända. Och det är dystert långt till de hemska siffror när det gällde sådant som man kunde se på 1950-60-talet, när det vände den gången.
Ergo: Räkna inte med något annat än att det kommer bli extremt mycket värre innan det blir bättre. Och under tiden kommer i alla fall jag inte stirra mig helt blind på priset för en flygresa. Visst har priset stor betydelse, men det är faktiskt inte värt att dö för. Någon/några kommer att stryka med först i det här “racet”. Och jag kommer (i den mån jag kan) försöka minska risken för att det blir just jag, genom att försöka sålla bort de “farligaste” operatörerna. Men det är jag det.

Ace
2016-12-03 12:28

Någon som har info angående rekryteringen som är på gång just nu på primera, siffrorna visar en positiv trend och 2 nya NG kommer in i Januari enligt ryktena och flera nya baser och rutter tillkommer under 2017 enligt nyheterna. Hur många kommer dem behöva tros?

Pilot
2016-11-16 02:42

Blev inte alla piloter sparkade också?

Hois
2016-11-14 18:40

Primera löner är höga,MEN om man betalar alla avgifter som ordentlig arbetsgivare gör,då tjänar man väldigt lite på Primera.
Numera kabinpersonal tjänar 800€ / månad,dvs.7800 SEK,brutto.
Anleding att dom är från Öst Europa,alla i ARN,HEL,OSL baser har blivit sparkade. Enda som finns kvar är CPH med Dansk kabin och avtal.

krille
2016-11-14 12:36

Till Jetguy. I Sverige har vi trygghet och pension inbakat i våra löner. 50% mer i lön än SAS är nog en sanning med modifikation. De är anställda i egna bolag gärna på Kanalöarna och skall sedan själva betala in pension, sjukförsäkring m,m. De som är anställda under Svenska avtal har det inbakat i sin lön ,vilket ger trygghet vid sjukdom el olycksfall.
Varför sparkas all svensk kabin personal och man väljer att anställa billig öst europeisk personal med just egna bolag via Kanalöarna ? Jo för att slippa dyra omkostnader samt är det rätt mot de bolag som anställer under svenska kollektiv avtal för att ge sin personal trygga anställnings former.
Primera lever lite sitt eget liv men så länge folk väljer att flyga med dem för det är billig så fine med mig.
Alla har ett val och de flesta väljer Thomas Cook, Novair, Tuifly Nordic för de står för kvalitet samt kör med schysta villkor + skandinavisk kabin personal om bord.
Skall tillägga att Primera håller lika hög säkerhets nivå som de andra flygbolagen, då de måste följa svenska lagar inom luftfart för att få tillstånd att flyga från Svenska flygplatser. De har även mycket skandinavisk personal inom pilotkåren men de flesta kabin är från Östeuropa för de är väldigt billiga att ha anställda och deras trygghet är minimal.

Jetguy
2016-11-13 00:59

Det kan ju faktiskt finnas piloter som trivs, du jobbar ju antagligen inte på primera och uttalar dig på rätt lösa grunder. Bara för att du läst någonstans hur hemskt piloterna har det så är det väl Inte sant. Jag har jobbat 3 år nu som FO på SAS. Känner flera på primera med samma timmar som mig. Deras lön är 50% högre än min , och schemat är som mitt sas betalar sociala avgifter och de på primera tar ut hela sin lön och betalar själva in i det land dem anser sig hemmahörande i.
Jag ser verkligen inte problemet med primera. Ett vanligt charter bolag med nya NG. Att trivas på ett bolag handlar väldigt mycket om det kollegiala mentorskapet vi FO får. Det spelar ingen roll om det är Qatar eller NAS eller SAS, det är stödet till dig som pilot och person som räknas.

Begeee
2016-11-12 21:46

Arbetar du som rekryterare på Primera och försöker försköna verkligheten????
Tänk efter innan ni söker och sätt er in i vad som gäller!!

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500