SAS A320Neo leveranser & placering
Vad jag har förstått levereras den allra första A320Neo till SASi Augusti 2016 och borde väl placeras i Köpenhamn, hur ser det ut efter detta? Ett nytt flygplan i månaden? I vilken ordning kommer Köpenhamn och Stockholm få flygplan? Vilka motorer har man valt? Oslo blir helt utan Airbus eller ska SAS sprida ut leveranserna även hit? När kan optionerna tänkas att lösas ut? Någon på SAS har säkert svar och det skulle vara roligt att bli uppdaterad
svar
A320NEO har en räckvidd enligt Airbus på 3700nm och sträckan Göteborg-New York är drygt 3200nm och det är väl i tightaste laget om man vill flyga med fullsatt maskin.Däremot A319NEO och A321NEOLR har enl Airbus en räckvidd på 4200nm båda två och då är det väl inga problem att lyfta med fullsatt maskin och oavsett den västliga motvind som hela tiden får tex B757 att mellanlanda för bränslepåfyllning på New Foundland. A321NEOLR tror jag skulle passa SAS då maskinen kan flyga kortdistans likaväl.
Jeg er ganske sikker på at B-737 Max vil bli brukt transatlantisk. Men, vil SAS bruke A-320 Neo på samme, f.eks fra GOT, AAL osv sekundære destinasjoner
LN-RKU flög i Toulouse den19/2-2016 förvisso bara med fenan och motorerna i SAS färger, ivanliga fall tar det fyra till fem veckor mellan förstavflygning och leverans men det kanske dröjer lite längre med LN-RKU
@MH:
Innan LN-RKU levereras till SAS, nån gång i maj är det sagt, så kommer en 340 att flyga sträckorna, tillsammans med en 330E.
Och det blir en 340 med moderniserad inredning.
Håller helt med Styrbjörn.
Har en hel del tid på båda typerna, och kan väl sammanfatta det så här, ska man bara fika på jobbet så är bussen bekvämare, men när man väl ska arbeta så står sig Boeing bra mycket bättre.
Vardags arbetet på Boeing är bra mycket enklare. En modernare FMC som är mer lätthanterlig och klarar modifikationer i flygfasen man befinner sig, fart profil, m.m. Skärmar som är både större och tydligare där man slipper leta efter små symboler någon pixel bred. Snabeln och gröna bananen är saknade och ger en bättre situational awareness. Flexibiliteten när det gäller derate och flex är bättre på Boeing, bussen ger dig bara TOGA som val så fort det är lite skräp på banan. Bussens restriktioner angående bromstemp kan göra en tokig..M.m, m.m.
Som pilot så tränas man ju och förutsätter inför varje start och landning att något ska gå åt helvete, så om man ser det på det viset så är valet egentligen givet.
Hade bara Boeing bytt ut den där gamla nosen från 50 talet och fått det lite tystare och rymligare, samt slängt ut takpanelen och bytt till något modernare så hade det varit en dundermaskin för piloter.
Intressanta svar som jag tackar för, hur ser SAS kommande Los Angeles trafik ut? 14/3-2016 är det dags för första turen och vad jag fattat ska det slingas med New York men vilka flygplan ska användas? LN-RKT (A-330-300E) är nyligen levererad och klarar LA utan problem så den borde väl aktuell .LN-RKU, den fjärde och sista A330-300E har flugit hos Airbus men hinner väl inte levereras före 14/3 eller? Om inte så är det väl en A340-300 som kommer att användas eller blir det två A340-300 som flyger sträckan?
Jag har flugit båda typer, har massor av tid på dem båda, och det är båda två väldigt bra flygplan i sin helhet. Som vardaglig arbetsplats så slår A320, i mitt tycke, B737 med hästlängder. När man jämför ergonomi, komfort, bullernivå, automation, layout och rymlighet i cockpit så vinner airbusen i alla kategorier, hands down. När det dock kommer till att flyga i riktigt busväder, när du inte har lika mkt glädje av alla automation, då tycker jag och många med mig som har opererat båda typer i sådana förhållanden att boeingen känns lite vassare. Detta är mycket på grund av att boeingen trots allt är ett enklare flygplan där du verkligen “har den i handen” på ett helt annat sätt. Du får en liten annan känsla i boeingen för vad som händer med och runt omkring flygplanet, då du bokstavligt talat har direktkontakt med både rodder, ailerons, trim och motorer. I airbusen går allt först genom en dator, både in och ut. Boeing är precis som att hoppa in i C172 igen i mångt och mycket. Det kan vara svårt att förstå för er som inte har flugit båda typer eller ens flugit överhuvudtaget. Sen skall självklart tilläggas att airbusen klarar samma förhållanden lika väl och gör det bra, inget snack om saken. Men när det är som jäkligast så sitter jag hellre i en gammal 73a då det är back to basics, och i Norge så är det oftare sådana förhållanden än på många andra ställen.
Dom 6 första NEO placeras i STO med början i September. Och skall i första hand flyga längre Europa rutter, där den lägre bränsle förbrukningen kommer till nytta bäst.
Att B737 skulle vara bättre än A320 i tuffa väderleksförhållanden måste vars en myt och myter finns det gott om inom flyget
Jeg tror det er rett at SAS bytter ut 737 sist på OSL mot de andre basene(CPH/ARN). Men, jeg merker meg det Styrbjørn skriver.
Bemerker at OSL skal ha svårere vær enn de to andre-det er neppe tilfelle. Men, det kan være mye tøffere værforhold i deler av Norge sammenlignet med de to andre SAS-land.
Så, Styrbjørn, er det noe med A-320 som gjør, sammenlignet med dagens 737’ere, at den ikke bør inn i Norge, eller at den har mindre prestada enn dagens flytype. I så fall har SAS kjøpt “katte i sekk”
@styrbjörn, Jag är lite nyfiken på varför du skrivar att det är mycket klokt att OSL kommer fortsätta som B737 bas, med tanke på väderförhållanden i Norge under en stor del av året.
T.ex Atlantic Aiways flyger till Färöerna med A319 och snart också A320 med ganska utmanande väder förhållande på Vagar under merparten av året.
Det riktiga svaret är väl att en del flygningar med 737 redan bytts ut mot ATR 72 och inom kort kommer en del att bytas ut mot CRJ 900. Resten kommer väl då att på sikt ersättas med A320, sen kan man väl inte vara säker på att det blir A320neo, efterhand som Köpenhamn får neo så frigörs det A320ceo som mycket väl kan komma att placeras på Arlanda.
Läs vad föregående har sagt, det framgår tydligt där!;) (ALLA B737 ska bytas ut till airbus i Sverige)
Men de små grisarna kommer fortfarande att flyga inrikes i Sverige??
Som föregående talare nämnde så kommer den första kärran i September månad och sedan kommer i princip en maskin i månaden tills alla B737 är utbytta på ARN. Endast OSL som skall ha kvar B737, vilket jag tror är mkt klokt med tanke på vilka väderförhållanden man jobbar under där stora delar av året. ARN blir således en ren Airbusbas på ca 3 års sikt.
Första plan kommer troligtvis i september. Det kommer i snabb takt levereras fyra stycken till Arlanda basen – hur snabbt vet jag inte (Fyra leveranser planeras i år) detta för att plan och besättningar ska kunna användas effektivt. Sedan efter årsskiftet levereras ytterligare fyra i snabb takt. Vidare vet jag inte. Planen kommer få 6 st tolar mer än de A320 de har idag, totalt 174 stolar. Detta är möjligt genom annan kabinlösning där bakre flygköket och bakre toaletterna kan konfigureras annorlunda på A320NEO. Stolarna kommer få en mörkare klädsel likt den nya långlinje kabinen.
Flygplanen utrustas med de nya CFM LEAP X1A motorerna.
Jobbar inte på SAS men har fått reda på ovanstående information.
Norge kommer vara kvar som Boeing bas och kommer säkert får ytterligare flera Boeing plan från Arlanda när A320NEO kommer. Troligtvis kommer det medföra att äldre 737 i Norge kommer avyttras på olika sätt.