Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Primera Air – Solresor

Tråden startades av JAP

Inte en bokstav som info på Primera Airs eller Solresors hemsidor angående motorbranden på Primera Airs flygning från Teneriffa till Arlanda med Solresors kunder ombord den 28 februari. Det är ju inte speciellt “kundvänligt”!!??

Publicerad den 2016-02-29 09:18
Skriv ett svar
Antal svar: 7

svar

Gustaf
2016-03-01 12:55

Det var aldrig ngn brand i motorn.
Möjligen kan ngn pax ha sett flammor ut ur motorn bak innan man stängde ner den pga -surge-. Dvs pumpningar, stall, kärt barn har många namn.
Har man tur byter man ut några moduler/komponenter, motorkör, sedan är kärran igång igen.

Det är ju dyra leksaker en motor, m.a.o lär vi piloter oss att snabbt ta ett beslut.
Låter man motorn rotera vidare efter en surge kan det bli mkt kostsamma rep
på motorn, kanske att motorn går för varm i turbindelen, mkt dyrt mtrl måste bytas ut, alt att kompressorn kanske får stora skador på blad och vanes.

737fo
2016-02-29 16:31

Det behöver inte ha varit en motorbrand, mer troligt att det handlade om pumpningar. Ifall det inte brinner i motorn så har man all anledning att vara orolig 😉

@fredrik..
2016-02-29 13:46

hehe..den där artikeln var ju fin… 🙂 ett av det statliga swedavias plan som landat…hehe

Läs
2016-02-29 13:42

@Fredrik – Läs texten under bilden också 😉

Henka
2016-02-29 11:58

Det var en Primeras egen B737-800 YL-PSD som var inblandad i denna händelse.

Fredrik
2016-02-29 10:49

Men på andra mediasidor där man tex visar bilder på SAS 737.

http://nyheter24.se/nyheter/utrikes/832310-plan-pa-vag-till-arlanda-tvingades-nodlanda

Sam
2016-02-29 09:37

Primera är inte det seriösaste bolaget på marknaden så det kom inte som någon överakning. Titta på hur de behandlar sin personal, kunderna är troligen lika oviktiga som personalen…

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500