Primera Air – Solresor
Inte en bokstav som info på Primera Airs eller Solresors hemsidor angående motorbranden på Primera Airs flygning från Teneriffa till Arlanda med Solresors kunder ombord den 28 februari. Det är ju inte speciellt “kundvänligt”!!??
svar
Det var aldrig ngn brand i motorn.
Möjligen kan ngn pax ha sett flammor ut ur motorn bak innan man stängde ner den pga -surge-. Dvs pumpningar, stall, kärt barn har många namn.
Har man tur byter man ut några moduler/komponenter, motorkör, sedan är kärran igång igen.
Det är ju dyra leksaker en motor, m.a.o lär vi piloter oss att snabbt ta ett beslut.
Låter man motorn rotera vidare efter en surge kan det bli mkt kostsamma rep
på motorn, kanske att motorn går för varm i turbindelen, mkt dyrt mtrl måste bytas ut, alt att kompressorn kanske får stora skador på blad och vanes.
Det behöver inte ha varit en motorbrand, mer troligt att det handlade om pumpningar. Ifall det inte brinner i motorn så har man all anledning att vara orolig 😉
hehe..den där artikeln var ju fin… 🙂 ett av det statliga swedavias plan som landat…hehe
@Fredrik – Läs texten under bilden också 😉
Det var en Primeras egen B737-800 YL-PSD som var inblandad i denna händelse.
Men på andra mediasidor där man tex visar bilder på SAS 737.
http://nyheter24.se/nyheter/utrikes/832310-plan-pa-vag-till-arlanda-tvingades-nodlanda
Primera är inte det seriösaste bolaget på marknaden så det kom inte som någon överakning. Titta på hur de behandlar sin personal, kunderna är troligen lika oviktiga som personalen…