Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Konstigt ljud i Airbus

Tråden startades av Calle

Vi satt mellan vingarna på rad 16 och hörde ett missljud under, före takeoff och efter landning, som ett dåligt lager som skruvas. Flera hörde samma och personalen visste inget. Åker Boeing annars. Något normalt eller vad?

Tankfördelning?

Publicerad den 2016-03-01 22:13
Skriv ett svar
Antal svar: 36

svar

RE :Tusse
2022-05-02 12:25

Det är STBY systemet för flapsen som styrs med kedjor!

Tusse
2022-04-30 11:11

Vi åkte Airbus förra veckan, frågade personalen om oljudet i samband med start och landning, de förstod direkt vad jag menade, att det låter som ett hysteriskt sågade med fogsvans i torrt virke. “Det ska låta så” sade dom.

sv PS
2016-03-05 16:29

Visst är det motorns fläktblad som ger ifrån sig ljudet i videon. Precis som en propeller, fast med betydligt fler blad än en vanlig “propeller” blir ljudet mer högfrekvent. Ju större “fan” desto mer fläktljud.
Dessutom – jag är helt lugn!

PS
2016-03-05 15:04

Haha, jaja, lugna ner dig lite… 😉
Tar tillbaka vad jag skrev, jag läste uppenbarligen frågan slarvigt och relaterade omedelbart till ljudet -framför allt “dåligt lager”.
Tyckte mest att det var massa trams i tråden!

OT:
Men vad är det som orsakar ljudet i klippet nedan? (skriv nu inte motorn etc…)
http://www.youtube.com/watch?v=2m9l-nDd1fw
Mer eller mindre utpräglat beroende på vilken motor det är.

Ja, det kanske är mer troligt att det är från fläktbladen i så fall.

sv PS
2016-03-05 11:06

Interferens vid turbinbladen? Trådskaparen beskriver ljuden under, före takeoff och efter landning. Knappast högt effektuttag vid alla de tillfällena. Det är med stor sannolikhet att det är PTU’n, även kallad “the barking dog”. De mekaniskt liknande ljuden du beskriver kallat “stående vågen”, är sånt man kan höra på plan med motorerna monterade på bakkroppen. Typ MD och liknande.
Har aldrig hört talas om benämningen “interferens vid turbinbladen”!

Men du kan kanske förklara vad du menar.
Håll då isär kompressor och turbinblad.

Pax
2016-03-05 11:03

@Anders 2; Eller tvärtom mht alla vettiga svar, utom ditt

PS
2016-03-05 08:39

För att gå tillbaka till den ursprungliga frågan…
Det är ju inte PTU som ger de ljud som beskrivs i frågan, men det är intressant i sig att lyfta de märkliga ljud som PTU avger. Jag antar att de flesta här som har åkt mindre Airbus första gången har undrat över vad det pulserande ljudet från PTU kommit ifrån…
Det är väl interferens vid turbinbladen som TS undrar över? Det låter nästan som ett mekaniskt malande ljud, och kan höras vid större effektutag då man sitter i stolsraderna precis framför motorerna.

Linkande hahahahajah
2016-03-05 01:14

SU skryter om att du rest mycket kan säga att jag senaste 6 månaderna rest mer än dig

Flighter jag haft

Arn-lcn
Lcn-Arn
Arn-Rhodes -Rhodes Arn
Arn- Rhodes -Rhodes -Paris
Paris- Arn
Arn -tfn -tfn -Arn
Arn -Lhr
Lhr-jfk -jfk- Buffalo – jfk -lax -Sfo – Mia -LHr – Arn
Arn – hkg , hkg -Arn
Arn – Lgw – tfn – lpa – tfn – Lgw – Arn
Arn – Ewr – arn

@Lonkan
2016-03-04 10:22

Ingen som tror dig…. Heller ingen som egentligen bryt sig vad du gör mellan passen på SAS rampen.

Anders2
2016-03-04 00:11

Som om en Volvo-fanatiker skulle “åka” med en Audi och “höra” konstiga ljud.

Antagligen har trådskaparen varken åkt eller hört.

Inge F. Vidare
2016-03-03 12:34

Det gäller självklart att vara kritisk mot alla sk. dukumentärprogram och inte äta rått allt vad dom påstår, gäller även alla dokumentärprogram som PK medierna i Sverige producerar.
Men jag tror dock att Al jazeera till viss del har rätt i det här. Se och döm själva.

Linkan
2016-03-03 11:48

Alla flygplan har olika ljud för sig. De som fundera mycket på alla ljud är sällan resenärerna. Är du en frekvent resenär är du redan bekant med de flesta ljuden.

Jag har nog flugit mer än de flesta här på forumet som passagerare. De senaste 6 månaderna ett antal lång flygningar. Jag flugit två ggr. ARN – BKK t/r en gång ARN-EWR t/r och en gång IAH-GIG t/r. Samt ett antal kortare flygningar.

sv Inge F. Vidare
2016-03-03 11:37

och Al Jazzera är opartiska mot en amerikansk produkt……..

Airbus pilot
2016-03-03 09:14

När man öppnar cargodoors på A320, vilken jag flyger idag, så startar den elektriska “gula” hydraulpumpen automatiskt. Denna ger tryck till dörrarna, men aktiverar inte PTU n. Om jag inte minns helt fel så fungerar det på samma sätt på A330 och A340.

C
2016-03-02 21:37

Är det någon som har koll på om PTUn enbart drivs av motorerna eller också kan drivas elektriskt? Tänker på då när man opererar Airbus A320/330 cargo compartment doors, och med tanke på var ljudet kommer ifrån låter de som det högra PTU-systemet.

Inge F. Vidare
2016-03-02 18:53

Ja, ja alla Boeing kramare. Det finns en utmärkt dokumentär film om B787, Broken dreams by Al Jazeera. Går att hitta på youtube om man söker B787 documentary.

sv Linkan
2016-03-02 17:48

Varför inte jämföra med övriga Airbus modeller. Det borde vara intressant.
Ditt Boeing/Norwegian hat lyser igenom. Förövrigt är du en av de som minst följer rubrikerna. Det spelar ingen roll om vad tråden handlar om, så kommer alltid Boeing eller Norwegian in i dina kommentarer. Dessutom tror jag inte att du ens har suttit i en B787.
Kasta inte sten i glashus!

Sv Trött
2016-03-02 16:44

Boeing har bra och dåliga modeller. Man behöver inte vara så enögd att man endast ser de bra eller det dåliga.

Påpekan om det som är dåligt hjälper tillverkaren att bli bättre.

Men är man Tr… kanske allt är åt he-l.

Sv "sv Linkan"
2016-03-02 16:38

Världens störst tillverkare kan väl få fungera som referens.

Vilket bolag det nu är idag?

Linkan
2016-03-02 16:08

” sv Linkan” Inte många håller sig till rubrikerna på detta Forum. Du verkar ha sovit tidigare. Alla inlägg här blandar och ger.

Sedan kan som referens vara på sin plats att jämföra med andra flygplan. I slutändan är det väl det som är intressant.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500