Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Sas pilot anställningar

Tråden startades av Sven-E

Hörde att Sas stoppar nyanställning av piloter från nu och minst två år framåt. Jag trodde de skulle ha massa folk?

Publicerad den 2016-03-24 20:15
Skriv ett svar
Antal svar: 54

svar

@HDS
2016-04-05 12:13

Det HDS skriver är verkligen huvudet på spiken, ibland undrar jag hur många av skribenterna här inne som verkligen har eller iallafall har haft flygjobb mer än en väldigt kort tid.

När man sitter på mindre bolag på baser runt om i ödemarken eller är arbetslös längtar man verkligen efter de där feta jobben i sandlådan med 15000 USD+ i månadslön, men när man hamnar på ett bra jobb i Sverige med tid med familjen och ordnade privata förhållanden så brukar längtan att fly landet avta ganska snabbt. Jobbar själv på SAS sedan ett drygt år tillbaka (och har gått igenom ett antal hundår med konstiga arbetsgivare och baseringar i städer som knappt har en pizzeria) och jag trivs verkligen bra. Visst lönen kunde vara bättre men bra jobb, bra övriga arbetsförhållanden och en rik fritid med närhet till familj och vänner gör att tankar på sandlådan eller Kina är helt ointressant. Och igen, lönen är såpass ok att man ändå kan leva ett bra i liv i Sverige – och lönen blir bättre med åren. Möjligen att man i framtiden skulle kunna tänka sig att åka utomlands för ett litet äventyr under en begränsad tid men endast om man får tjänsledigt – att säga upp sig och dra utan att ha något att komma tillbaka till, det ska man fundera på både en och två gånger…

Men alla är vi olika!

HDS
2016-04-02 15:02

Det är fullkomligt BS att ca 30 kaptener gått till Qatar, inte en enda som har gjort det mig veterligen och jag jobbar på firman. Det är ett fåtal som gått till sandlådan och asien, kan räknas på en hand. Avgångspaketet är ingeting man tar, det är något man får ansöka om och sedan gör bolaget en utvärdering i varje enskilt fall. Det är ett gäng som fått Ja och många som fått Nej. Snitt åldern på flightdeck bland de äldra gardet är ca 52-53, då har man inte råd att gå i pension idag, så enkelt är det.

95% av er som snackar bruttolön hit och dit tror jag inte ens har haft ett flygjobb eller är besvikan för att ni fått nej och nu försöker intala er själva att “det var nog lite bra pga bla bla bla”. Att flyga är ett jobb precis som många andra yrken efter ett tag. Visst är det ett kul jobb, men det är något man gör för att betala räkningarna at the end of the day. Det finns ett fåtal männsikor som bara jagar stålars och dom kanske stormtrivs nere i öknen, även fast dom valt helt fel yrke om man är ute efter att bli rik. Dom flesta människor prioriterar dock familj, vänner, att ha en arbetsplats där man trivs bra och att kunna ha en bra vardag hemma i Sverige, och då är SAS ett bra alternativ.

Pelle
2016-04-02 12:43

var inte så många kaptener som var suga på Astana va?

Stefan
2016-04-02 12:17

Får du long haul på BA så går det nog pendla bra från ARN. CPH funkar också men ARN brukar vara relativt tomt på pendlare jämfört med CPH så lättare att planera sina resor. CPH är relativt ofta fullbokade flighter jämfört med ARN.

Dock tror jag många Svenskar underskattar svårigheterna att ta sig in i BA. Skulle vara kul att få lite data på hur många Svenskar som faktiskt jobbar på flight deck där.

Styrman
2016-04-02 09:52

SAS har ju erbjudit äldre piloter ett ganska trevligt avgångsvederlag om de sagt upp sig och även arrangerat andra jobb åt dem. Qatar har jag inte hört någonting om, men om de tar in folk direkt som kaptener kan jag mycket väl tänka mig att flera stycken börjat där för att jobba sina sista år i karriären.
Underligt att du säger man jobbar så lite, det är verkligen inte vad man läser på andra internationella forum på internet, särskilt inte nu efter Fly Dubai olyckan då det kommit fram en hel del om arbetsförhållanden. Men jag vet inte, bryr mig inte särskilt mycket heller.

Fascinerande dock hur många som INTE säger upp sig trots avgångsvederlaget. Helt otroligt att det inte är fler.
BA skulle jag kunna tänka mig att börja på, kan se mig själv jobba där en hel karriär. Inte ansökt dock då jag hellre jobbar på SAS. Bättre lön på BA men det äts ganska snabbt upp av ökade kostnader av att bo i London och pendling är inte ett alternativ.

Styrman på SAS
2016-04-02 09:30

Ni nämner ett trettiotal kaptener som lämnat SAS och gått till Qatar, det känns taget ur luften.

Hahaha
2016-04-01 22:39

@ Du är inte pilot alls, hahahahaha

Åke
2016-04-01 22:10

Alla gillar olika. En del vill sitta på samma företag från att de är 25 tills de tänker dö. Andra är mer äventyrliga av sig och vill se världen. Inget sätt är fel. Bara olika drivkrafter i livet.

Pilot
2016-04-01 19:06

Det är ointressant om de failat eller inte, det så är intressant är att nya villbort från SAS samt att 39st skeppare drar till Qatar. Alla dom tjatar om fast anställning och bas hemma… Kanske inte va så himla nice ändå.

@Styrman
2016-04-01 15:15

Då vet du säkert att det är ett 30 tal kaptener från Sas som nyligen börjat på Qatar, samtliga har mer än dubblerat sina ersättningar (med pension m.m inräknat) samt att dom säger att dom är lediga mer….

Hej
2016-04-01 14:28

Pilot hur är det att jobba på BA då? Antar du flyger för dem.

@Pilot
2016-04-01 13:10

Man kan inte jämföra olika bolags rekrytering. Alla bolag tittar efter olika profiler. Hur många har failat SAS intervju och klarat BA intervju?

Pilot
2016-04-01 08:55

Hur många på SAS har inte varit på assesment på BA och failat?? 😉

Styrman
2016-03-31 22:35

Drygt två år på SAS nu, knappt 38000kr i månadslön. Traktamente är inte lön, men är iofs inte i närheten av att göra av med det när jag ligger ute så det är ett välkommet extra tillskott.
Det är ju jättebra om du trivs på Qatar och vill jobba där, personligen är jag inte ett dugg intresserad förren lönen passerar 300.000kr i månaden.

Finns en anledning varför så många söker sig bort från gulfbolagen efter en tid trots de bra lönerna. 8 dagar ledigt, skiftning mellan natt och dag produktion och enkeldagar ledigt gör dig snabbt gammal.

När man är ung är det säkert lite roligt, men ha en fru som vill sitta hemma hela ens karriär då ska man ha tur. Dessutom är det på bådas gemensamma inkomst man ska leva på.

Jag hade kanske tyckt det är kul ett tag. Men för en hel karriär ger SAS ändå inbetalningar till det allmäna pensionssytemet, tjänstepension, sjukförsäkring, loss of license, möjlighet till föräldraledighet och om jag någon gång blir sjuk är den sjukpenninggrundande inkomsten bra att ha.
Livet kan faktiskt ta vändningar som man inte vill.

SandMellanTarna
2016-03-31 19:19

@Karl

Ja. visst lät det lite väl materialistiskt men faktum kvarstår att du kan få 3,5 ggr din månadslön med nästan lika mycket tid hemma varje månad. Det är inte direkt några glassarscheman på SAS.

Hos SAS kommer du att ha stora svårigheter med att amortera av studieskulder och att komma igång och bygga upp din ekonomiska trygghet. Jobbar jag motsvarande schema på ett lager där jag kör truck med motsvarande OB så skulle jag ju tjäna mer pengar och då har jag inte behövt lägga ut en miljon skattade kronor på utbildningen och ratingen. Dessutom sitter jag inte dagarna i ända i 93db buller och 10% luftfuktighet i en miljö med högre strålning än Fukushima ett år efter härdsmältan. Villkoren på SAS är för dåliga för de nya.

Sedan detta med anställningsstryggheten. “Sist in, först ut” är fortfarande praxis och är någonting som har tillämpats mycket flitigt tidigare och med den kostnadsbild som SAS fortfarande har, så kommer historian med en stor sannolikhet att återupprepas snart när oljan stiger över 200 dollar igen och det ska outsourcas och hållas på.

sv Karl
2016-03-31 18:21

Tryggt liv på SAS? Du skojar, bolaget var ju på väg in i konkurs för inte så länge sedan.

Karl
2016-03-31 17:12

Sv: Sandmellantårna.

Jag kan helt ärligt säga FY FAN för det scenario du beskriver. Låter vidrigt i mina öron. Jag är helt seriös med vad jag skriver, och kan bara konstatera att alla är vi olika. Det du beskriver är en situation som jag möjligtvis skulle kunna vilja ha under ett kort ögonblick av min karriär, innan det riktiga livet börjar.

Just nu skulle jag ALLA gånger välja det trygga livet på SAS mot det kringflackande och otrygga livet du just beskrev. Lönen är bara en liten del av helheten, tänk på det alla ni som hela tiden tjatar om er bruttolön…

Eric
2016-03-31 15:58

Ja men hur många semesterdagar har en SAS kapten som jobbat några år i företaget och tjänstepension,tänk på det

Olle
2016-03-31 15:35

Tja… mycket rykten. Varför skulle facket säga stopp för en högre ingångslön till nya styrare?

Pistvakt
2016-03-31 15:33

Ja, fast det är väl inte så konstigt – Norwegian och Ryanair har ju blivit de nya älsklingsflygbolagen, som allmänheten, media och cheferna på konkurrerande bolag ser som förebilder. Inte så konstigt då att det blir som det blir, anser jag.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500