Hur lång bana behövs generellt för en B737
Längd och bredd för bana att landa för en B737 ?
Både nonprecision och precision approch (sommar som vinter)
svar
Glöm inte att lägga på lite procent till på det 😉
Air New Zealand used to operate a Boeing 737-219 on the Auckland-Napier-Wellington route. The aeroplane had around 8 business class seats, and 100 economy class.
The thing is that not only was it a very short route, but the runway at Napier is 1310 x 45m (4300 x 150ft).
The runway is PCN 22 FBXU
(It also has Low Intensity Lighting, Low Intensity Lighting ALS, 1 bar, and PAPI 3.0 TCH 47ft)
The actual milage is:
Auckland – Napier, 204 miles (326km)
Napier – Wellington, 168 miles (269km)
They used to get a hot meal served in business class too on these one hour routes, back when they ran this route through much of the 1990s!!!
Fullastad B737-800 på en torr och fin bana. ca 1000 meter om du står på bromsen så gott det går.
Lägg på ca 1000 meter på detta en vinterdag med breaking action medium.
Kan nämna ett exempel på en kort bana som vi flyger till på SAS, nämligen Skiathos (Grekland). Denna bana är 1629m och vi flyger dit bara med 737-600 & 737-700.
Torr bana är generellt inga problem, men är banan våt så är det tveksamt om man kommer därifrån med full maskin plus bränsle till Skandinavien. Då kan det i enstaka fall bli aktuellt med mellanlandning och tankning.
PF, naturligtvis så är alt en stor faktor inom prestandan…Poängen med mitt inlägg var inte att rabbla upp alla faktorer utan bara ett par (därav att jag skrev mm).
Till TS, runt 2500m vid SL får man iväg 79T relativt ofta (B738) OM banan är torr och vädret i övrigt är ”skapligt normalt”. Men det är gränsfall om man vill ha ops året runt…
Kan även ge ett exempel på hur ”slopen” påverkar prestandan…
För en A320 så tappar du, om du har en bana på runt 2500M, 380m per procent banlutning. Så 19L på ARN blir 2310M och 08 2424M. Dock så är obstacles den största faktorn från 19L och 08.
Ha en go helg!
MVH
Flygperf
Flygperf, altitude er vel også en faktor. Antar lengre bane blir anvendt i Lhasa, ca 4500 moh enn på Kastrup…….
Under 1700m blir tight för en normallastad 737-800. Det går, men då måste det inte vara kontaminerad bana/tailwind osv.
“på linjen” så börjas det pratas om kort bana när den är omkring 1900m. Skall dock tilläggas att i vanliga omständigheter och en landningsvikt på omkring 62 ton så är 1800-1900m inga problem men det är där någonstans man skärper sig och inte går för ultra smooth landningar direkt.
Jag vet allt det Qnh, terräng osv, men har för mig ca 1800-2000 min
Exakt. En 736 med 80 pax eller en Full – lastad B739ER ??
Stor skillnad.
Bredd är minst 30m. Begränsningar finns dock för 30m bana.
Längd varierar enormt men 1300m-3500m är väl mellan tumme och pekfinger.
Du behöver vara lite mer specifik min vän…Som Tobbe skriver så beror det på hemskt många faktorer…QNH, Temp, Vind, Kontaminerad bana eller inte, Slope mm….Vill du ha en fingervisning så har Boeing sina underbara dokument (ACAPs) på sin hemsida.
Länk: http://www.boeing.com/commercial/airports/plan_manuals.page
Ha en trevlig lördag =)
MVH
Flygperf
Hur många spikar behövs det för att bygga ett hus?
Svar: många variabler…