LN-NOU
Har Norwegian sålt LN-NOU?
svar
Det är ett ganska vanligt upplägg, att ta lease på en flygmaskin och endast ha den en lease period
vanligen runt 6-7 år, FR gör samma sak.
Och det är just för att slippa kostsamma checkar, lite som att köpa ny bil var 3:e år för att alltid ha en bil med garanti. inga övriga liknelser dock.
När det gäller de 100 737 som DY beställt kommer dom sista i den batchen ersätta dom äldsta i samma batch.
Det gör att det finns ganska många “halvgamla” flygplan på marknaden.
detta är en företagsmodell som passar vissa medan kanske inte andra,
inga rätt eller fel i detta.
Min personliga ståndpunkt är att det har gått hysteri i köpa nya flygplan, ett flygplan klarar lätt 20-30 år.
Jag tror vi kommer se en förändring att ske, då idag är det 6-10år väntetid på nya flygplan.
Just my 2cents
JD
Berndt är en SAS anställ, men han tjatar om Norwegian, hela tiden…
@Darth Vader. Ja fakta er noe “skit” mener du? Ditt svar sier alt.
Tack
@skitbaggen, Du verkar bara vara en till mängden av Norwegian fanatiker, som inte tåler att någon kritiserar Norwegian det minsta, Utifrån dina inlägg verkar du inte ha nån vidara koll på varken Flygning eller flygbolag. Så vad ger dig rätt att klanka ner på alla som inte tycker som du?
LN-NOU flyger nu vidare som UR-PSM
@Berndt
Å kalle fakta som du av en eller annen grunn ikke liker, for “skitsnack”, er vel ikke så smart? Fakta er vel ikke helt din greie ser det ut for? Om vi nå skal bruke ordet “skitsnack” er det vel ditt inlegg som best passer den “benevningen”?
Kommer det fler 787 leveranser i år?
Någon som vet vilken är den nya registreringen?
Det är fakta då jag själv var med i processen att fasa ut NOU. Från de leasingsällskap där Norwegian hyr flera maskiner har man lyckats pressa priset. Åtminstone två maskiner är hyrda från bolag där Norwegian enbart hyr en maskin. Dessa är de DYRASTE avtalen som nu avvecklas. Sen kan Berndt tro vad hen vill.
LN-NOU, LN-NOM, LN-NON & LN-NOB/EI-FHF, som var DY´s äldsta maskiner utan Sky-interior har nu alla lämnat flottan.
Som sagt däremot har man ersatt dessa men en drös nya maskiner, bara 2016 har EI-FJD, FJJ, FJH, FJK, FJL, FJM, FJN levererats från Boeing fabriken. EI-FJO & EI-FJP är också på gång.
Så man byter bara ut gamla maskiner mot nya.
För dyra leasingavtal – vilket skitsnack.
Om nu leasingkontraktet gått ut efter 6 år, tror ni på allvar det är billigare att köpa en ny kärra istället för att förlänga leasingen med ett nytt avtal?
En 6 år gammal begagnad 737 är självklart billigare i leasing än en splitterny.
Tror ni Ukraine International har stått på kö för att ta över en 6 år gammal maskin därför att den kostar mer i leasing än en ny maskin?
Sanningen är att Norwegian var ett flygbolag som gick med vinst, sen har de expanderat ut i Europa i konkurrens med Ryanair, Easyjet, Wizzair mm och blöder numera pengar.
Expansionen går skit men fler plan fortsätter att komma in vare sig de vill det eller inte.
De lyckas inte ens få piloter att bemanna sina flygplan, deras egna 737or står på marken medan 3-4 bolag hyrs in för att flyga.
Norwegian vill bli av med dyra leasingavtal, enligt de själva. Eller har du annan info.
I så fall – källa tack!
@Darth Vader Du vet visst mye du? Ser dine bastante innlegg her på torget og fakta/saklighet er vel ikke presis din greie? Det eneste du blottlegger er ditt intense Norwegian-hat. Kjenns det godt å få det ut? Noen verdi utover just det kan jeg ikke se med dine kommentarer.
NEJ! Vissa maskiner har dyrare leasing och fasas ut först! De sällskap som leasar ut fler maskiner ger ett bättre pris.
Den enda anledningen till att lågservice bolaget Norwegian vill bli av med ett 6 år gammalt plan, är att dom inte vill lägga pengar på större underhåll. Om det är bra eller dåligt är väl upp till var och en..
Norwegian ønsker å terminere dyre leasingavtaler, for å erstatte disse med eide maskiner. De har flere fly eldre enn 6 år. Dette er planlagt utskiftning. BK har selv uttalt at de så langt mulig ønsker å eie sine fly via Arctic Aviation Assets Ltd. Tilgang på fly og leasingbolagens store ordre hos Boeing og Airbus fører til at leasing ofte er eneste utvei for å skaffe fly.
Flygbolagethar vitsigt tydliga med hur många nya maskiner som levereras 2016. Man har också varit tydlig med att man fasar ut ca 7 st NG. De är de älsta samt att de är även de med dyrast leasingavtal.
Norwegian tycker att 6 år är för gammalt. Till skillnad mot ett annat nordiskt bolag.
Norwegian måste ha problem. Man har gjort stora beställningar men redan nu står flera kärror på marken för att man inte har crew att bemanna dessa. Istället hyrs flygplan in hela tiden.
Att de gör sig av med 6 år gamla flygplan istället för att expandera mer visar att det inte går riktigt lika lätt som man hoppats ute i Europa.