Backa flygplan
Kan man backa dagens flygplan med att reversera motorerna.Såg en gång på
60-talet en Caravelle från Finnair göra detta
svar
På moderna jetmotorer rörs inte jetstrålen, bara bypass reverseras då det står för ca 75% thrust.
Det var 1987 närmare bestämt. Jag var ombord som passagerare när det hände.
Någon gång på 80-talet skulle en SAS MD80 göra en “powerback” pga att pushback-trucken gått sönder.
När man gör en “powerback” ger man först lite gas framåt innan man reverserar, men någonting gick visst på tok och hela ekipaget rände in i bryggan…
Som kuriosa angående ATR och andra turboprops på Arlanda så får dessa pushbacks vid de vanliga terminalerna. På remote stands (G-rampen) inleder de sin taxi med en omedelbar u-sväng och behöver därför varken backa eller pushas.
På gamla caravelle VI-N led bara luftbromsar och icke thrustreverser på bakdelen av motorn gick det ej att vända jetstrålen, backa.
Caravelle VI-R ( R=reverser ) kunde backa av egen kraft.
Super Caravelle som bla. Finnair hade många år satt det JT8D Basic motorer som alla hade thrustreverser=kunde backa om så önskades.
Men alla moderna jetflygplan numera går ju att reversera med. Ngn form av luckor vänder jetstrålen tillfälligt, man kan därmed backa.
Men
STOR risk att man runt gate etc suger in FOD mtrl så som hårda metallbitar och spännen mm som lossnat från väskor runt flygplanet eller tidigare flygplan.
(FOD=Foreign Object Damage)
Propeller flygplan kan lätt ändra pitch på bladen så att man backar.
Sikten är ju alltid dålig när man backar så tekniker måste innan eller vid denna manöver deltaga.
Ingen manöver man önskar göra men i USA har man flitigt anv metoden, än idag.
Man slipper pushback med truck=spar pengar.
Med 737an går det att göra det ifall kärran är väldigt lätt men rekommenderas inte pga risk för FOD och motorpumpningar. Är maskinen desutom baktung får man inte råka bromsa för hårt 😉
Det är i praktiken fullt möjligt givetvis, men det kostar mer än det smakar. Man smutsar ner rutorna och inte minst skapar dålig arbetsmiljö för markpersonalen. På propeller är det annorlunda, förutsatt att man har en så kallad stand gate.
ATR går fint att köra “powerback” med.
En del bolag har det som procedur men dock inte tillåtet på alla flygplatser.
I Helsingfors är det vanligt förekommande i Norra.
Republic Airlines backade alltid ut från gate med egen kraft (Reversering). Detta är många år sedan då Republic hade ett stort linjenät i USA. Flög en hel del med dem.
Alla flygplan som har reversering går ju i princip att backa med. Men det är väl knappast att rekommendera då det finns risk att man blåser fram skräp från plattan in i motorerna,sedan kan man väl säga att sikten bakåt är i det närmaste obefintlig och därmed är risken stor att du backar in i något annat plan eller någon utrustning. Men backspeglar finns kanske som option hos någon flygplanstillverkare
Jag vet att man gjorde det en del med Md80orna förut.
Ja
I teorin ja, men förmodligen inte praktiskt. Däremot finns det på försök elmotorer till noshjulen som både kan backa planen och taxa vilket skulle vara ett stort steg för totalekonomin då mycket bränsle går åt redan på backen.