Jet Time betalar inte ut löner
Någon son vet mer om varför JT inte betalat ut löner sista juni? Slut i kassan?
svar
“Jet time betalar inte ut löner” är gammal rubrik. Detta hände en gång i somras och följande dag fick alla sina löner. Sedan dess har det inte hänt. Det som man skriver här nu om Jet time – oftast egna tankar- har ingenting med ovanstående rubrik att göra.
Tyvärr brukar det rent statistiskt braka om lönerna inte betalas eller försenas som det verkar i detta fallet. Pengar måste fram snabbt från investorer.
ex finanschef på SAS nästan ett skällsord
med SAS overhead kostnader och löner för ledningen.
Helt orealistiska I dagens bransch situation, det är bolag som inte kan hålla igen på kostnader och som inte kan räkna som hamnar I de Amerikanska öknarna. Konkurrensen är stenhård.
Dröjer lönerna, betalas inte ut då är det illa, ligger säkert leverantörsfakturor för flera hundra miljoner som inte är betalda.
Alla på ATR får gå samt en del på Boeing för 5st 737-400 Cargo ska ut ur flottan första halvåret -17.
Ok, så förhoppningsvis för de anställdas skull hoppas vi ju självklart att detta inte är slutet, men varför får även Boeing piloter sluta? Rätt många som ska få gå under nästkommande månader. Det märkliga var ju också när dem tog in en kompetent person från Emirates för att få bukt på underskottet men som lämnar efter bara några månader. Kan man vända 150 milj underskott? Kan en ombildning vara i pipeline.
Styrelseordföranden är även majoritetsägare av JT……..
Det är väl en tidigare finanschef i SAS som är styrelseordförande så åtminstone han borde kunna analysera kalkylen som var underlag till SAS offerten???????
det är väl inte så svårt tillsätt en kompetent ledning
inga ex piloter utan riktiga affärsmän som kan räkna, I affärer och I krig får man inte räkna fel.
Vilka glada amatörer på JT ledningen!
Tydligen kom det som en stor överraskning att flyga shorthaul TP produktion är mycket mer komplext än att flyga från Skandinavien till LPA och retur samma dag,dvs. manhade inte räknat med extra crew och hotell övernattning mv. Det kom tydligen också som en överraskning att enturboprop motor kräver mer underhåll än en jetmotor. Nu är dom tillbaka vid det enda dom kan, nämligen flyga Danmark- LPA. Hoppas man undviker att sparka fler anställda pga ledningens enorma inkompetens
Jag hoppas att det kommer att gå bra nu när man äntligen gjort någonting. Back to basic.
Inte så säker på konkurs.
Avtalet med SAS var felräknat alt. att man medvetet la sig lågt för att hålla sig flygande i 24 av de 36månader som avtalslängden är istället för att gå miste om uppdraget.
Nu återgår man till ursprungsverksamheten att flyga charter med B737 och tar bort cargo och ATR.
OM det är konkurs så kan kan man inte strax innan årsrapporten bara lägga ner utan är man på obestånd redan nu så måste men enligt lag agera efter detta.
Snacket är att Jet Time står inför konkurs, men vill såklart inte ropa ut allt på engång, men skeppet sjunker. Skulle tro att inför årsredovisningen meddelas konkursen. Vet om flera som i panik nu sökt sig till, NAS, Primera sas etc.
Ser ut som om du hade helt rätt i din analys i ditt tidigare inlägg!
Ödmjukhet är en dygd, om man får citera Carl Bertil Jonssons pappa.
Känns som om det kan gå åt endera hållet.
Är dessa nya nyheter inget att bry sig om eller är Jet time på väg mot konkurs inom en snar framtid vad är era spekulationerna eller ngn som är inne i bolaget. berör uppsägningar b737 piloterna eller enbart ATR eftersom dem planen tydligen avvecklas nu.
Hur går det?
Kommer lönen i tid och rullar det på som allt ska?
Hur ser det ut med nyrekrytering på FD till våren?
Tror inte vi behöver oroa oss om JT det närmaste året. Det finns gott om pengar i kassan.
Ganska genomskinligt att det är bittra människor från Braathens och livrädda från Flybe som skriver en massa dynga här.
Hur blir det med Jet Time? Kommer de klara vinter-säsongen?
Enligt säker källa så fick i alla fall en anställd (cabin-crew) sin lön, men den var sen. Säker källa = en bekants dotters kompis arbetar på JT.
Om det är sant, det brukar se ut så straxt innan konkurs,
frågan är inte om utan hur stor blir kkn brist på 500milj -1 miljard?
bolaget är Danskt så finns det lönegaranti?
vad är orsaken till detta?