Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Däcken

Tråden startades av Bo Utterström

Hur ofta behöver man byta däck på ett flygplan?

Publicerad den 2016-10-09 05:08
Skriv ett svar
Antal svar: 6

svar

Magnus
2017-01-30 18:02

Det beror på hur tungt flygplanet är och vilka landningsbanor man landar på , en del banor i Europa är både korta, vilket innebär at man får bromsa hårt. Vissa är väldigt slitna och grova vilket medför enormt slitage på däcken.

Nör jag jobbade på charter så hände det att vi fick byta alla 6 däcken under en vecka. så nästan en däcks byte varje dag, då bytte vi först när korderna var framme. Men vanligtvis så räcker däcken om man flyger på stora flygplatser 10 ggr så länge. Det är lite som på bilar, kör man långt utan att bromsa och inte i så hög hastighet räcker däcken säker dubbelt så länge som om man kör mycket i stan eller kör väldigt fort.

smash
2016-10-09 18:57

Nej man undviker dubbdäck då man vill kunna köra på Hornsgatan

Danne Dubb
2016-10-09 15:03

Är det inte krav på dubbdäck snart för flygplanen?

Micke Johansson
2016-10-09 14:51

Beror väl på vilket flygplan och hur frekventa starter och landningar.
Dessutom använder man regummierade däck på kommerciella flygplan.

Reply
2016-10-09 14:41

350 landningar är ett ganska bra riktmärke för slitagebyte och det verkar stämma ganska bra på de flesta flygplanstyper.

Kurt
2016-10-09 12:16

Beror väl på hur slitet det är

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500