Ansvariga för Skyways/Avia & Avitrans
Erik Salén
Lars-Åke Bertilsson
Peter Browall
Mikael Wångdahl
Hans Michael Juniwik
Lars Gustav ”Pigge” Werkelin
svar
Tror att styrelsen utför den långsiktiga planeringen. Dvs Hur affärsidén ska drivas och hur målen ska uppnås på ett sätt som överstiger konkurrenternas. Ledningen utför målen enligt just dessa uppmålade direktiv. Möjligen kan det fungera på annat vis i mindre bolag vad vet jag.
Just vad gäller innovativa idéer och skaffa konkurrensfördelar med ett vinnande koncept verkar styrelsen ha gått bet på, annars skulle väl inte situationen bli som den blev. Även ledningen verkar ha stött på problem. Det är ledningens ansvar (Hur klyschigt de än må låta)att se till att de anställda mår bra och informera över den faktiska situationen som råder i företaget. Inte se de anställda som en produkt utan snarare en resurs.
De anställda i sin tur bör vara solidariska gentemot företaget. Det ter sig som en självklarhet men så är inte alltid fallet.
Jag tror att en bra bemanningsplan kan vara att ha ca 70-80 % av personalen som fast anställda och resterande personer som kontraktsanställda genom bemanningsföretag. På det sättet borde företaget kunna stå emot eventuella konjunktursvängningar som råder under året och därmed minimeras bl.a. kostnaderna för återanställning. Att basera personal helt på bemanningsföretag tror jag har brister i längden, då företaget inte kommer att få den solidaritet som behövs från de anställda. (visligen finns det ett par företag som tillämpar detta men personalen ser väl företaget/n mer eller mindre som ett avstamp vilket bekräftar regeln om solidaritet) Dessutom råder en utvärdering av just bemanningsföretag som kommer att presenteras i nästa år för att få bukt med kryphål, sannolikt borde utgången st’rka den svenska modellen för arbetstagarskyddet.
Är helt med på “jobbarpåmarkens” linje där cabinpersonalen har en väldigt viktig roll för återkommande kunder. Men det tror jag samtliga piloter också är beredda att skriva under på. Likväl skriver nog alla dessa piloter på att det är just vad uppgiften är. Att ta planet från A till B utan konstigheter. Och nej. Det är inte så svårt. Ungefär som att skriva på ett papper, ringa ett telefonsamtal eller skruva i en skruv. Vad du nu än må jobba med. Det är just när skruven är runddragen som svårigheterna träder in.
Någon som har lite inblick och kan ge en uppdatering om vad som händer med Avia? Läst skyways tråden likaså men inte direkt funnit någon matnyttig information.
Hörru “Trött på inkompetens”. Om det nu stämmer att du är så kompeten och alla chefer inom flyget är så inkompetenta. Varför kör du då själv inte bussen eller till och med skaffar en egen? Skulle det du säger stämma borde det vara en enkel match att starta ett nytt flygbolag och konkurera ut idioterna….
Till Jobbapåmarken,
Jag är ingen pilot och har aldrig jobbat som pilot. For your info. det finns flera än piloter som skriver här. Det verkar som du kännde dig träffad. Du verkar ha tagit det väldigt personligt , sitter du i styrelsen kanske?
En del av de som sitter idag i styrelsen jobbbade som underchefer och misslyckades då. Att nu sätt de i styrelse gör inte saken bättre. Ditt sätt att resonera visar hur bitter du är.
Man vill trots allt komma på en lösning inte sätta igång ett korståg mot piloter. En bättre lösning är att sparka alla piloter, gå till nästa bussstastion och börja rekrytera där. Det verkar vara ditt sätt att lösa problemet.
Ibland en backseat driver kan ha bättre kompetens än själva föraren. Bara för att man sitter bakom ratten betyder det inte att man har rätt kompetens.
Jag håller helt med “jobbarpåmarken”! Fast egentligen tycker jag han är lite mesig i sina argument så jag ska vara lite tydligare. Jag tycker vi ska återinföra slavhandel! Det vore riktigt bra för marknaden och vi på svenska marknaden skulle bli riktigt konkurrenskraftiga mot resten av världen! En annan bra sak med det är att man skulle kunna tjäna pengar på själva handeln också genom att efter en lyckad jakt kan man kanske sälja dyrt till de bolag som själva inte är intresserade av att jaga sina styrenheter. Det enda som är lite skrämmande är att bolagen kanske blir tvugna att stå för ligg och skitplats, men det finns kanske några billiga baracker tillövers på Arlanda? Menar, man kan ju inte låta dom drälla omkring på plattan, skulle bli alldeles för dyrt om dom kom ivägen för något.
Håhåjaja, det här forumet är verkligen amatörernas julafton. Jag tycker det verkar klokt av Avia att sparka alla dryga piloter som struttar fram på Arlanda med sina guldstreck. Ett tips till Avia, spara på piloterna uniformer och låt som ha egna kläder, vem är intresserad av att dom skall se ut som maskeradprimadonnor. Satsa på flygvärdinnorna dom hanterar kunderna och det betyder nåt. Chafförerna skall ju bara flyga från A till B, hur svårt kan det vara?
Till “trött på inkompetens” Det märks att du har vana av att leda ett företag (not); styrelsen har inget med företagets dagliga drift att göra såsom kunder eller löner att göra. Däremot kan man ha synpunkter på ledningen och hur dom agerar. Baksäteschafförer utan kompetens är det lätt att vara, hoppas Avia lyckas i sitt projekt. Vi behöver ett starkt flyg i Sverige och då kan inte pilotfacket styra vilkoren.
Jag har jobbat i snart 8 år inom flygbranschen, både på produktionsidan och även bakom kulisserna. Har även jobbat åt dåvarande Skyways, numera Avia.
Jag insåg redan då vad de “Ansvariga” planerade at göra, det här var för sex år sedan. Jag såg även hur man försökte att styra ett företag fast man hade ingen kompetens att göra det, cheferna och undercheferna misslyckades med sina uppdrag och lösningen var bara att flytta cheferna runt.
Men snälla Sven om du ens läser detta, här är ett förslag på en lösning:
Lösningen är att byta hela styrelsen, vad vet jag hyr in en ny styrelse som har rätt kompetens och framför allt en styrelse som brinner för sitt uppdrag som borde vara kapabel att hantera kunder, helst inte bli osams med de, att kunna ha personalen så motiverad att när ledningen begär sänkta löner och ökade arbetstid, hela personalstyrkan gå med detta utan tveksamheter. Men om man misshandlar både kunder och personal utan bättre vetande med facit i hand blir det nästan omöjligt att få ihop ekvationen vinst med en bra produkt och motiverad personal och hög säkerhet. Jag vet att det kostar mycket att driva ett flygbolag, särskilt nu men
det är ingen omöjlighet. Rätt person på rätt plats kan vara svaret. Tänk på det.
Jaha… Så det är med andra ord herr “oj” som är en kvarleva från sovjetstatens stora tid..! 🙂
Oj, Oj, Oj!!
Du har missupfattat det helt och hållet. I Sovjet fanns det aldrig några K-avtal. Där bestämde staten och partiet. Den lille arbetstagaren hade inte ett skit att säga till om. Det är i demokratiska länder avtal finns.
Avtal skrivs alltid mellan seriösa parter för att alla ska veta vad som gäller vid en affärsuppgörelse.
Hoppas det löser sig och partena kommer överens med besparingarna, bättre ett fast jobb än arbetslös just nu kan ju tyckas i alla fall inom flyget.
Vilket djävla tjat om Kolektivavtal. Lever ni i Sovjetstatens tid.
Så länge som kollektivavtal inte är lagstadgat så är det frivilligt.
Det är inte facket som styr företagen.
Öh?
Verkar klart nu med Skyways AB försäljningen till Air Baltic !
Heter dom så ?
Nu är det så att dessa två kommuner dragit öronen åt sig. Avion har tappat väldigt i kramfors sedan de visat sig vara avtalslösa. Styrning av sin resande personal kallas det väl. Så då är det bara en önskedröm ang rikstrafiken då?
Å vad härligt… Kan ingen skriva ett brev till kommunerna och fråga hur de ställer sig till kollektivavtal i sina upphandlingar? Vore intressant att få veta… 😉
Kan bara instämma med de föregående talarna.
Rikstrafiken skiter högaktningsfullt i om det finns K-avtal eller ej. Många från både SPF och företagsledning har försökt få Rikstrafiken att förstå att det kan finnas fördelar, både för flygsäkerhet och driftsäkerhet, att där finns rimliga villkor för de anställda. Men tyvärr inget gehör från dem, det är endast kortsiktiga kostnader som styr vilken operatör det blir.
Samma sak gäller tyvärr även kommunerna. Titta på de högröda kommunerna Storuman och Kramfors som gladeligen har skrivit kontrakt med Avion Express som inte vet vad ett K-avtal är och där merparten av dem är kontraktspersonal eller “independent kontraktors” där nästan ingen betalar vare sig skatter eller sociala avgifter eftersom lönen är så låg.
Det är sådant som de seriösa bolagen måste konkurrera med och som Rikstrafiken och kommunerna stödjer.
Då var det snart klart då.
Rattarn: stämmer inte alls att Rikstrafiken kräver kollektivavtal – kolla på Nextjet, de hade inget, var däremot några gruv-människor i lapphelvetet som började bråka om det… så för Rikstrafikens del så spelar det ingen roll!
Ang öststatsdrift kan sägas att de får det svårt att bedriva verksamhet i Sverige utan kollektivavtal. Rikstrafiken ställer väl det som krav och även kommuner som går in och stöder drift på allehanda sätt. Blir nog en käpp i hjulet där för överlevnaden.
Möjligtvis att de är intresserade av Skyways AB, marknadsbolaget, men inte av flygbolaget Avia för tillfället. Avia blir ju lite dyrt om ägaren vill sälja för mer än vad marknadsvärdet är idag, en krona.
På tal om öststaterna Hampus, hörde ett rykte att ett sådant bolag ska ev ta över hela Skyways/Avia snart ? Då får vi väl se hur löneläget är där dom få som har tur och erbjuds jobb åt dom.