Är Saa ett UF?
Nyligen avslutat min flygutbildning hos SAA i Västerås. Jag förundrades över instruktörerna och deras åldrar. I mina ögon kändes det nästan som ett UF-företag med gissningar om hur yrkeslivet som pilot ser ut. Kul att de har engagemang, men de saknar ju helt livserfarenhet och arbetslivserfarenhet. Omsättningen på folk verkade hög, det tyder väl på att något är galet. Utbildningen var OK, men om man ska lära elever att bli yrkespiloter så kanske man ska ha någon form av erfarenhet av det och kanske vara äldre än 18 år?
svar
Jag är elev…
YH är inte annat än en stackars lärare som försvarar sitt jobb. Men snart har Du nytt jobb som riktig pilot och lämnar skolan snabbare än Ryanair hunnit dra pengar från ditt konto för en TR! Välkommen till verkligheten.
Kontakter som skolan har ja…
Vilka andra skolor utom TFHS har samma statistik?
Allt handlar om pengar,,, dina blir deras,
Kvalitet kommer om det inte kostar.
SAA är inget speciellt,Att 98% får jobb direkt beror mest på högkonjuktur och kontakter och vilka “ratings” eleven kan köpa.
98% av eleverna som gått där de senaste tre åren har ju fått jobb så lärarna kan omöjligt vara så dåliga. Varför är det är tragiskt att skattepengar går till “barnbidrag” när statistiken ser ut som den gör?
Jag har visst något att jämföra med, har flugit med lärare som är allt från 22 till över 50 år
YH, du har ju inget stt jämföra med. Blir väldigt svårt att uttala sig då. 22 eller 18, det är ju en enorm skillnad. Nej, tragiskt att skattepengar går till barnbidrag!
Vilka lärare på SAA är 18 år gamla? Jag går på SAA och vad jag vet är den yngsta läraren 22. Jag tycker de yngre lärarna är väldigt bra, de är motiverade, pålästa och duktiga på att flyga.
Varför skall man ha 5000h och vara 40 år för att lära någon göra svängar i planflykt? Erfarenhet kan vara mer värdefullt när man kör i IFR-skedet men där är också de flesta lärarna väldigt erfarna. Många som flyger på bolag osv.
Det borde väl vara solklart att med den lönen som erbjuds, får Saa inga erfarna piloter som instruktörer.
Det är bara att gilla läget, för det blir inte bättre
Robbbbban, måste man verkligen har flugit kommersiellt några tusen timmar för att lära ut ILS-inflygningar, holding, VFR-flygning och radiofraseologi på ett tillfredsställande sätt? Jag ställer mig tveksam till det!
“Jadu” jobbar nog där och försvarar sitt jobb, men skulle ta första bästa chansen att lämna. Vilken erfenhet är det att flyga pa28 eller cessna hela livet och att vara på en skola där lärarna är 18 år som saknar livserfarenhet. Som elev hade jag varit skeptisk mot instruktörerna, de har ju ingen erfarenhet att grunda sitt utlärande på.
svårt att rekrytera instruktörer med dom kraven…
Vem vill bli instruktör och tjäna uselt med dom timmarna och erfarenhet? Finns självklart dom som föredrar det yrket framför övrigt. Men dom är inte många.
Går själv där och tycker det är hög kvalité på instruktörerna. Säker känner jag mig absolut. Man har inte så mycket att välja på. Särskilt inte när man ska komma undan gratis. Så att klaga på såna saker är inte riktigt befogat i mina ögon. Hade det funnits erfarna piloter som vill bli instruktörer så hade dom jobbat där. Nu gör det inte det så bara att gilla läget. Tror inte vi kraschar fler flygplan än någon annan.
Känner mig säkrare med en erfaren än med en livsfarlig 200-timmarspilot som undervisar på bfsaa. Säger ganska mycket om en arbetsplats att folk vill därifrån, känns ju tryggt. Nej förbjud instruktörer med under 5000 timmar totaltid. Under det saknar man erfarenhet!
Airways pysslar ju med intressanta saker. Haverikommissionen var inte jätteimponerade av dem efter haveriet. Så gamla instruktörer, är nog inte en garanti för en bra utbildning.
Varit på diverse utbildningar på de flesta skolor, och de jag inte pluggat hos har jag ofta besökt.
Tycker att SAA är fint och så, men som “Too old for school” skriver så är de flesta lite för unga..
Airways är väl snarare motsatsen, bra, väldigt erfarna, men vissa börjar väl bli lite väl gamla, kanske?
Kan man tycka. Men flyginstruktör är ofta det första jobbet innan man får ett riktigt jobb som styrman på ett bolag. Just nu är marknaden väldigt bra för piloter och det är antagligen därför det är så hög omsättning. Isåfall vore det nästan mer skrämmande med äldre instruktörer, dessa lyckas oftast inte få något riktigt jobb av någon anledning.