Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Sola Air visar upp sina flygplan

Tråden startades av Sola Air

Sola Air har visat upp sina flygplan för svt. Sola Air ska flyga Saab 340 mellan Karlstad och Köpenhamn med start april/maj. Sedan planeras en linje Karlstad – Stockholm till hösten. Det var 300 sökande när Sola Air annonserade efter piloter.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/sola-air-visar-upp-sina-plan-pa-karlstad-airport

Publicerad den 2025-03-21 08:19
Skriv ett svar
Antal svar: 30

svar

Ebba
2025-10-07 04:29

Kul med något nytt! Bara det inte blir Air Leap 2.0

werner
2025-10-06 18:48

Intressant. Hoppas denna ägaren är villig att satsa på Svenskt inrikesflyg.
3st Saab2000 och de Saab 340 som flyger redan hos Sola Air och Västflyg har potential att bygga något intressant från Bromma. Hoppas man börjar samarbeta.

Sham
2025-10-06 15:50

SAAB 2000 (!). Wow måste jag säga, då denna typ ibland trafikerade Arlanda -Malmö och jag var ombord många gånger. Underbart flygplan, trots att den var turbopropp, som oftast erbjuder öronbedövande upplevelser…och så är den ju rask i luften.

peter
2025-10-06 06:42

Sola Air ägare köper TAM (Täby Air Maintenance) och 3st Saab 2000 från Thunbolagen.

Spännande att se vad det finns för planer för dessa Saab2000.
Kan det bli ett litet nytt inrikesbolag tro?
Dessa tre flyg skulle kunna vara grunden i ett inrikesbolag, kanske från Bromma.

resenär
2025-05-05 14:54

Bra att det går att flyga till CPH utan att tvingas till ARN

mix
2025-05-05 08:54

@janne

Prissättningsmodellen verkar vara högst rudimentär. Gissar att de kommer inse det snart och se över den.

BAX
2025-05-04 16:47

En del frågor besvaras genom att man själv gör sig besväret att läsa igenom tråden. Om inget nytt hänt den allra senaste tiden så är det fortfarande Sola Air som äger flygplanen. Eftersom bolaget saknar de nödvändiga tillstånden för operation i egen regi används Nyx i Tallinn som ”paraply” för flygningarna. Detta har fått till följd att flygplanet som används har återgått till det estniska registret (ES-NSL) från att under en kort tid varit registrerad i Sverige på sin ursprungliga registrering (SE-ISG).
Jag antar att det sistnämnda var en missräkning för Sola som nog tänkt sig att flyga köpenhamnslinjen på estniskt AOC med svenskreggat flygplan. Jag har ställt frågor i ämnet till Sola som inte visat sig vara överdrivet kommunikativa i ärendet.

Västflyg2.0
2025-05-03 08:33

Nyxair igen? Trodde att flygplanen skull ägas av själva Sola Air

Bertil 1
2025-05-02 15:14

Det är ju svindyrt med en t o r till Köpenhamn för 9000kr. Skall man resa i tjänsten är framförhållningen ofta inte längre än 1-3 dagar. Med lite planering kanske man kan komma ner till 6000kr. Tveksamt om näringslivet vill betala dessa höga priser.
Titta annars på filmen från premiärflygningen som ligger på You Tube. Det är ändå ett relativt bekvämt flygplan, även om S2000 hade varit ljusår bättre. Åker hellre SAAB än ATR.

@Janne Edefors
2025-05-02 13:12

Inom 1-3 dagar kostar enkelbiljett 4500.-
Inom 2 veckor kostar enkelbiljett 3000:-
Inom 2-4 veckor kostar enkelbiljett 2000:-
4v+ kan man hitta enkelresor för 1500:-

Wilgot R.
2025-05-01 17:41

Finns film på Youtube.
Första flygningen var i princip full.

Janne Edefors
2025-05-01 15:17

Jättedyra biljetter.
Nej tack

Solen
2025-05-01 11:32

Nu är väl Sola Air igång? Karlstad-Köpenhamn-Karlstad
Någon som vet om de haft bra med passagerare? Finns intresse för flyglinjen?

thomas
2025-04-17 07:09

Frost är ett proffs bolag de hyr ut flyg på acim, de undersökte marknaden noggrant ett år innan trafik start, nu opererar de även ett eget aoc ol

2000
2025-04-02 13:08

Ett SverigeFlyg med Saab2000 igen. Vilken grej. Tyvärr är de nog för dyra att operera.

Men 4st Saab2000 flyger hos Dansk/Svenska Frost Air.

Bertil 1
2025-04-02 11:30

Plocka gärna fram S2000. Det är definitivt ett av de bästa turboprop flygplanen som byggts. Synd att man inte lyckades med att få till försäljningen. Ljusår bättre än ATR som inte ens är byggt för vinterklimat.

pf
2025-04-02 10:19

Har Sola Air noen muligheter, paa lenger sikt paa Karlstad, uten Interline i CPH…

s2000
2025-04-01 22:19

Thun har väl några Saab 2000 ståendes kvar någonstans som snabbt skulle kunna gå in och fylla ett stort tomrum inom Svensk inrikesflyg. Återstarta SverigeFlyg med lokala förankringar.
Sista hoppet för Bromma.

VBY
2025-04-01 14:00

Visby gänget kan förslagsvis hyra in en ATR-42-500 från NyxAir, skulle passa perfekt på Visby-Bromma linjen. Snabb, låg bränsleförbrukning med plats för 48 passagerare och behöver bara 1 CabinCrew.
På det sättet kan man få upp antalet rotationer per dag och variera efter behov.

Pax
2025-04-01 13:04

Om SOLA och VästFlyg använder sig av Estniska NyxAir för att operera under deras AoC kan det inte vara speciellt märkvärdigt eller kostsamt att få igång linjerna Växjö-Bromma och Visby-Bromma med liknande upplägg.
Krävs inga större investeringar och förhoppningsvis kan man synka avgångarna så man på ett smidigt sätt kan ta sig mellan destinationerna med ett snabbt byte på Bromma. Ett mini “Sverige Flyg”.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500