Sola Air visar upp sina flygplan
Sola Air har visat upp sina flygplan för svt. Sola Air ska flyga Saab 340 mellan Karlstad och Köpenhamn med start april/maj. Sedan planeras en linje Karlstad – Stockholm till hösten. Det var 300 sökande när Sola Air annonserade efter piloter.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/sola-air-visar-upp-sina-plan-pa-karlstad-airport
svar
Bra att det går att flyga till CPH utan att tvingas till ARN
@janne
Prissättningsmodellen verkar vara högst rudimentär. Gissar att de kommer inse det snart och se över den.
En del frågor besvaras genom att man själv gör sig besväret att läsa igenom tråden. Om inget nytt hänt den allra senaste tiden så är det fortfarande Sola Air som äger flygplanen. Eftersom bolaget saknar de nödvändiga tillstånden för operation i egen regi används Nyx i Tallinn som ”paraply” för flygningarna. Detta har fått till följd att flygplanet som används har återgått till det estniska registret (ES-NSL) från att under en kort tid varit registrerad i Sverige på sin ursprungliga registrering (SE-ISG).
Jag antar att det sistnämnda var en missräkning för Sola som nog tänkt sig att flyga köpenhamnslinjen på estniskt AOC med svenskreggat flygplan. Jag har ställt frågor i ämnet till Sola som inte visat sig vara överdrivet kommunikativa i ärendet.
Nyxair igen? Trodde att flygplanen skull ägas av själva Sola Air
Det är ju svindyrt med en t o r till Köpenhamn för 9000kr. Skall man resa i tjänsten är framförhållningen ofta inte längre än 1-3 dagar. Med lite planering kanske man kan komma ner till 6000kr. Tveksamt om näringslivet vill betala dessa höga priser.
Titta annars på filmen från premiärflygningen som ligger på You Tube. Det är ändå ett relativt bekvämt flygplan, även om S2000 hade varit ljusår bättre. Åker hellre SAAB än ATR.
Inom 1-3 dagar kostar enkelbiljett 4500.-
Inom 2 veckor kostar enkelbiljett 3000:-
Inom 2-4 veckor kostar enkelbiljett 2000:-
4v+ kan man hitta enkelresor för 1500:-
Finns film på Youtube.
Första flygningen var i princip full.
Jättedyra biljetter.
Nej tack
Nu är väl Sola Air igång? Karlstad-Köpenhamn-Karlstad
Någon som vet om de haft bra med passagerare? Finns intresse för flyglinjen?
Frost är ett proffs bolag de hyr ut flyg på acim, de undersökte marknaden noggrant ett år innan trafik start, nu opererar de även ett eget aoc ol
Ett SverigeFlyg med Saab2000 igen. Vilken grej. Tyvärr är de nog för dyra att operera.
Men 4st Saab2000 flyger hos Dansk/Svenska Frost Air.
Plocka gärna fram S2000. Det är definitivt ett av de bästa turboprop flygplanen som byggts. Synd att man inte lyckades med att få till försäljningen. Ljusår bättre än ATR som inte ens är byggt för vinterklimat.
Har Sola Air noen muligheter, paa lenger sikt paa Karlstad, uten Interline i CPH…
Thun har väl några Saab 2000 ståendes kvar någonstans som snabbt skulle kunna gå in och fylla ett stort tomrum inom Svensk inrikesflyg. Återstarta SverigeFlyg med lokala förankringar.
Sista hoppet för Bromma.
Visby gänget kan förslagsvis hyra in en ATR-42-500 från NyxAir, skulle passa perfekt på Visby-Bromma linjen. Snabb, låg bränsleförbrukning med plats för 48 passagerare och behöver bara 1 CabinCrew.
På det sättet kan man få upp antalet rotationer per dag och variera efter behov.
Om SOLA och VästFlyg använder sig av Estniska NyxAir för att operera under deras AoC kan det inte vara speciellt märkvärdigt eller kostsamt att få igång linjerna Växjö-Bromma och Visby-Bromma med liknande upplägg.
Krävs inga större investeringar och förhoppningsvis kan man synka avgångarna så man på ett smidigt sätt kan ta sig mellan destinationerna med ett snabbt byte på Bromma. Ett mini “Sverige Flyg”.
Såväl Västflyg som Sola Air använder Nyx som AOC-aktör. Skillnaden är att i Västflygs fall ägs flygplanet av Nyx men i Solas fall är det Sola som äger planet.
det första flyget kommer att ske den 28 april, mellan Karlstad och Köpenhamn med dagliga avgångar måndag till fredag
också direkt Karlstad – Visby mellan hela Almdedalsveckan
biljetter bör finnas till försäljning nu, men deras hemsida är nere
Vilket datum är första flygningen?
Kommer Sola flyga under eget AoC? Eller kommer de operera på någon annans tillstånd, likt Västflyg vs NyxAir?