Hjälp, hur ser rekrytering ut till kabinpersonal?
Hej!
Jag hade hoppats att någon här inne kunde hjälpa mig med en uppgift vi har i skolan. Vi ska göra en låtsas rekrytering till ett företag med arbetsanalys, personlighetstester etcetc. Jag är väldigt intresserad av flyg och tänkte därför göra min “rekrytering” till kabinpersonal
Jag undrar om någon kan berätta för mig vad som är viktiga egenskaper när man arbetar i kabinen samt på ett ungefär hur en intervju ser ut. Simkunnighet hur testar flygbolagen detta? Samma sak med språk, allmän fysik, synen, får man göra ett syntest under intervjun? Finns det någon lägsta längd eller är det upp till flygbolagen själva att bestämma?
Tacksam för alla svar jag kan få! 🙂
svar
Det har nog aldrig varit så enkelt att bli kabinpersonal som det är idag. I och med lågprisflyget har både status och löner störtdykigt och i princip alla krav försvunnit. Hos SAS tror jag inte ens de kräver gymnasieutbildning numer. I princip letar man efter någon som utan att bråka med sina kollegor och utan att kräva för mycket län efter lite träning kan utrymma planet eller släcka lite eld om det skulle behövas. När man intecsläcker eldar eller utrymmer planet skall man vara trevlig, ge god service och sälja som bara h-vete…
Det är samma sak på Norwegian, innan du blir tilltänkt för intervju så går du igenom ett antal tester på nätet! Om du går vidare efter det så är det gruppintervjuer och evalueringsdag med presentationer och grupparbeten och sen om du klarar den dagen så kommer du vidare på intervju.
Syntest görs som en del av läkarundersökningen som en flygläkare gör, de gör en grundlig koll av dig.
Rekryteriingsprocessen är ganska lika mellan olika bolag och är enligt följande efter att du har skickat in din ansökan och bolaget är intresserade av dig.
Datoriserade tester som du gör hemma, personlighetstest, språkförståelsetest mm, ev göra en videoselfie där du skall berätta varför du är den rätta för jobbet
Därfter blir du kallad till intervju. Oftast en gruppintervju sk assesment day, där man delas upp grupper och får lösa olika uppgifter tillsammans. Brukar ta en hel dag i anspråk.
Därefter en personlig intervju om du går vidare.
Om du blir antagen är nästa steg läkarbesök med drogtest (dyrt du bekostar den själv ca 2000kr).
Sedan behöver du också ha ett uttdrag ur belastningsregistret och kunna dokumentera vad du har sysslat med dom senaste 5 åren.
Grattis om du fått jobbet, men det är inte klart ännu…
Dags för utbildning/kurs. Kursen kan vara allt från 2-5 veckor beroende på flygbolag. Ingen lön under kursen. Under kursen får du göra teoretiska tester och även praktiska tester, såsom brandsläckning, första hjälpen samt lära dig allt om flygmaskinstypen du kommer att arbeta ombord på, inkl utrustning, och säkehetsprocedurer. Under kursen skall du även klara ett simprov.
Klarar du alla moment på kursen blir du anställd.
Det beror på vilket flygbolag förstås, större bolag som SAS har en tuff process t.e.x. Där måste de sökande göra ett par tester som mäter abstrakt och verbalintelligens. Därefter grupptest för att se hur väl du samarbetar samt intervju. Då kollar de efter personlig mognad, beslutsamhet, retorik och vårdat yttre bland annat. Få erbjuds jobb och det är värt att nämna att kabinpersonal är ett ansvarsfullt jobb idag med säkerhet som prio, därav flera tester.