Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Slutflugit med RJ/BAe146

Tråden startades av BMA

Inlägg skrivet av: BMA 2017-09-03 19:55:45
Slutflugit med RJ/BAe146
Nu är det snart slutflugit med gamla BAe146/RJ.
Sista RJn har nu lämnat Swiss och därmed finns det i princip inga RJ kvar (i någon större utsträckning) i några större bolag. Brussels Airline är väl det sista men där har refan utfasningen påbörjats vad jag vet.
MAVIAs RJs dagar är troligen nu också allt mer lätträknade, men det är mycket oroande (sett ur PAX synvinkel) att Cseries uteblir tills vidare och en interimslösning med ATR blir allt troligare.

Kan inte se att långsamma och bullriga ATR kan attrahera affärsresenärer på GOT och MMX när man konkurrerar med jet till ARN. Visserligen är kabinen på (går)dagens 146/RJ verkligen ingen höjdare med 3+3-seating, men jag är övertygad om att en längre flygtid i ett trångt bullrigt turboprop inte kommer att få någon att jubla.
Sett ur ekonomisk synvinkel (för bolaget/BRA) med betydligt billigare driftskostnader och enklare enhetsflotta är det säkert en höjdare. Jämfört med nya dyra Cseries så är även kapitalkostnaden för billiga ATR en otroligt bra affär.

Frågan är hur ser pilotavtalen och personalkostnaden ut om man jämför BRA/aviation/MAVIA som (om jag förstått det rätt) bemannar RJna och BRA/airways som bemannar ATR-flottan?
Om Aviation har ett högre kostandsläge finns det kanske en risk att den delen avvecklas och Airways tar över hela driften. Om man senare trots allt skulle få Cseries kan dessa tas in i Airways och därmed slipper man dagens dyra lösning och administrativa problematik med två separerade bolag.

Publicerad den 2017-09-03 19:56
Skriv ett svar
Antal svar: 38

svar

B737
2017-10-02 17:23

Om nu CS100 & CS300 är så fantastiska flygplan undrar man ju varför försäljningssuccén uteblir??

Sett tillbaka på det senaste året, hur ser det ut med försäljning om man jämför Embraer E2, B737MAX, A320neo serien & Bombardier CSeries. Vem har sålt mest respektive minst (eller inga firm orders…. ;). )

Trött
2017-10-02 16:08

@Trumpet 3+3 eller 3+2 är en komfort fråga. Men knappast en ekonomisk fråga för operatörerna. När det gäller “gamla tunga omoderna” 737MAX, så kan du fråga de som opererar typen om ekonomin. Den slår A320NEO.

Undrande
2017-10-02 16:02

Självklart är CS’n modernare, vore dumt att påstå något annat.
Bombardier har haft stora problem med framtagning av modellen, som nästa knäckte bolaget. Precis som med B787 (fast det var inte nära att knäckta Boeing).
När man kommer med något nytt, då är det alltid medförda risker med det. Försäljnings siffrorna säger något annat än vad du säger.
Men om du känner till bakgrunden till MAX tillkomst, så kanske du kan ha förståelse för Boeings beslut att än en sista gång vidareutveckla 737’an. Därav namnet MAX.
När Boeing annonserade att man hade en helt nytt “single aisle” plan på gång, då sa många trogna Boeing kunder, det är för lång tid att vänta på. Vi går till Airbus.
Money Talks!

PS. Jag kan inte ser något fel i att vidare utveckla äldre plan. Airbus kommer nu med A 330 NEO precis som med B747-8 DS.

Trumpet
2017-10-02 09:23

I mitt förra inlägg smög det in sig ett fel, det skulle naturligtvis vara:

“TROTS framsteg på motorsidan och aerodynamiska förbättringar så är 737:an en gammal omodern och tung konstruktion.”

Vidare så kan jag tillägga (om man är intresserad av faktadetaljer) att vid en opartisk jämförelse så är en CS300 ca 6 ton lättare än en motsvarande A319neo och hela 8 ton lättare än en 737max7.
CS300/100 består av 70% nya lättare “avancerade material” så som 46% komposit och 24% aluminium-lithium.
I snitt flyger en CS300 med 20% lägre fuelburn än nuvarande motsvarande flygplansmodeller, med betydligt lägre CO2 footprint etc.
Kabindesign och komfort är ett kapitel i sig.
Kabinbredd på CS är 3,28m med rymlig 3+2 seating, 737 kabinen är bara 26cm bredare och har 3+3 seating. Med andra ord har du bredare säten på CS och reducerat antalet oattraktiva mittsäten med 50%.

Trumpet
2017-10-02 02:25

Boeing 737 är baserad på gamla 707/720 som ritades på 50-talet.
Samma grundkonstruktion i kropp men nedkortad, 2 motorer istället för 4 och med mindre vingar.
Sedan har man moderniserat och hottat upp med nyare motorer, förbättrade vingar/winglets och självklart cockpitutrustning och inredning och andra kosmetiska detaljer.
Men grundkonstruktionen är densamma.
En jämförelse kan göras med gamla Volvo 140-240 serien. En 60-tals bil som volvo höll liv i ända in på 90-talet.

Tack vare framsteg på motorsidan och aerodynamiska försbätringarbså är 737:an en gammal omodern och tung konstruktion. Det blir väldigt tydligt när man jämför med helt nya Cseries, där inga gamla omoderna arv släpar med som onödigt tunga metallkonstruktioner, bullrig cockpit pga aerodynamisk 50-tals design. Omodern cockpit layout (hjälper inte bara med att lägga in nya större skärmar). Listan kan göras lång.

737:an har varit en fantastiskt lyckad konstruktion, men tiden har sprungit ifrån den, precis som 747-8, som ju i grunden är en 60-tals konstruktion. Ibland måste man trots allt börja om från början för att få ett optimalt resultat. Det har ju trots allt hänt en hel del sen 50-talet.
Tänk om varje ny mobiltelefon i grunden slulle bygga på en Ericsson hotline eller Nokia 3110 där man förtvivlat försökte få in ny teknik under det gamla skalet, årtionde efter årtionde.
– Orimligt, eller hur!

Boeings kamp mot Cseries är dömd att misslyckas. Om inte annat så har den visat hur rädda de är för detta nya flygplan. Kolla på vikt, prestanda och bränsleförbrukning! Kolla på kabin layout och komfort. Kolla på cockpit och system. Skillnaderna är enorma!
Men det är ju inte så konstigt. Cseries är ett NYTT flygplan, utan arv från 50-talet.

Undrande
2017-10-01 16:42

@Trumpet Kan du mer specificera vad du menar med “Det är väl inte konstigt att Delta vill ha ett nytt modernt flygplan istället för en upphottad Boeing-plåtspark med rötter i 50-talet.” Då menar jag en kvalificerad och kompetent specificering om 737 MAX. Inget typ Boeing är dåliga, eller annat trams.

Johan
2017-10-01 13:34

Ta in 2000 igen på linje tills C-Series kan leverera! Där kan vi snacka bra komfort med business class känsla på avståndet mellan stolarna.
Går ett rykte att det kommer dyka upp några tillgängliga på svenska marknaden inom en snar framtid!

Trumpet
2017-09-28 09:58

Ja nu har ju Bombardier (Canada) hamnat i ett Trumpande AmericaFirst handelskrig med USA bara för att Boeing blivit sura för att Delta inte köpt 737.
Fast Canada slår tillbaka. Nu har man frusit jaktflygsbeställningen som svar. (ta Gripen istället?)

Det är väl inte konstigt att Delta vill ha ett nytt modernt flygplan istället för en upphottad Boeing-plåtspark med rötter i 50-talet.

Innan denna dispyt är löst kommer nog Bombardier dra igång den stora charmoffensiven på Europa och övriga världen.
Kan bli spännande. Cseries är ett otroligt fint flygplan, vida överlägset gamla trötta 737.

Up
2017-09-28 08:55

Om inte Bombardier hinner gå i konkurs innan 2020

BMA
2017-09-27 19:55

Ja, vi får väl se 2020 om det blir något.
Hinner nog hända en del innan det…

CS100
2017-09-25 09:05
@ben
2017-09-24 22:19

Ledsen att göra dig besviken. Bombardier och bra har tecknat ny leveansplan tidigt 2020. Cs100 är beställd och på väg, oavsett vad folk spekulerar i. Man har bytt ordnar med swiss. 5cs100 – swiss, 5cs100+ för bra.

BenCartwright
2017-09-24 11:58

Nej, det blir nog inga nya jetflygplan till BRA.
Nu när Brussels Airlines pensionerar sina sista RJ så har inga större bolag kvar dessa flygplan längre.
En gång fanns de hos bla Lufthansa, BA, Swiss, USAir, Qantas, AirCanada, LanChile, AirChina, AerLingus, Continental, American Airlines, Northwest och Delta men faktum är att INGA av dessa bolag har kvar 146/RJn. Det finns inte många flygande exemplar kvar och faktum är att BRA/Aviation är nu snart den största kvarvarande operatören.
Så vill man åka åka med detta ovanliga flygplan bör man passa på nu, för snart är alla borta.
Det kan gå snabbare än man anar…

BRAvo
2017-09-18 14:22

Är övertygad att det inte kommer några nya dyra jetkärror, varken CS eller något annan typ.
Tvärtom kommer MAVIA (BRA Aviations) AOC att avvecklas tillsammans med de gamla BAe/RJ kärrorna.
Dett kommer att bli en enhetlig flotta av ATR på ett AOC om BRA ska klara framtiden med flygskatter och om nuvarande flygfientliga regering sitter kvar efter nästa val. Borde vara otänkbart med tanke på deras kompletta misslyckande på nästan alla områden, men dessvärre finns det uppenbarligen en styvnackad skara som fortsätter tro på dem.

Canadair
2017-09-17 21:25

I mitt förra inlägg menade jag självklart “ATR” och inte “ATP”, men det kanske ni redan förstått.

Canadair
2017-09-17 09:46

Det är långt ifrån klart att BRA ska få CS100 2020. Sanningen är väl den att sagt att det blir defitivt inga CS före 2020, och det är en helt annan sak.
Jag tror inte att mam kommer att hålla liv i hela RJ flottan fram till dess att eventuellt nya CS/jet dyker upp. Glöm det och börja förbered er på att det blir ATP i allt större utsträckning.
Tveklöst. Tror inte att BRA kan hålla igång en hel flotta av åldrande fyrmotoriga flygande veteraner på eget kostsamt AOC.

Jonny
2017-09-16 10:51

Att köra ATR till Göteborg är väl bra, affärsresenärer lyser väl med sin frånvaro där. Mest industri samt kommunjobb så den typen av resenärer finns inte i Göteborg.
Malmö funkar det med ARJ, nära CPH samt stad på utveckling,

Gahh
2017-09-15 21:14

Ja, nu är det väl så att Cseries börja komma 2020. Men du tror väl ändå inte att alla kommer på en gång? Ska alla RJ piloter vara borta 4 månader samtidigt då?

@GH
2017-09-15 20:05

BRA fortsätter med charter och RJ till 2020. Man uppgraderar dessutom navigationsutrustning på RJ för att livstidsförlänga dem tills 2020 då 10 cs100 dyker upp. Att RJ försvinner nu är falskt.

Gh
2017-09-15 15:57

Strategisk fråga, bra flyger ju charter skall man sluta med detta?

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500