Varför är SAS C-klass i Europa så trist?
Har under året rest med bla. Turkish Airlines, Aeroflot,
Air Serbia och Aegean i C-klass .
Jämfört med SAS är det bättre komfort, mat, dryck
och service. Det är som omvända världen…
Hur har det blivit så?
Finns det nån förbättring i sikte?
svar
TG och TK för att nämna några nära till hands. Själv har jag inte åkt AY men vänner upplever den bättre än SK.
Niklas är ju helt klart ett troll; han fortsätter att kalla Y-klass för C, fastän alla som läst tråden konstaterat fakta. Bara att ignorera, och inte svara.
@Niklas, Vi är ganska många som tycker att SAS intercont. C klass är alldeles utmärkt, och snäppet bättre än LH, BA och KLM och såklart alla US carriers. Vilka bolag har bättre C klass?
Är du vinkännare?
Det är inte bara C klass i Europa som är dålig i jämförelse med andra bolag. Business på långlinjerna är ingen höjdare även om SAS själv tycks tro det. Ointressant mat och dåligt filmutbud. SAS vinutbud är väl det absoluta lågmärket.
Jag kollade en t.o.r. resa om en vecka STO-LHR med SAS och BA.
SAS kostade i Plus 5222 SEK och BA i Club Europe (business) 5689 SEK.
BA erbjuder då ingen bokning på mittensätet, fri bar inkl Champagne samt
2×32 kg inchckat bagage (SAS 2×23 kg).
Klassamhälle, du skriver at det kan vi takke andre selskaper/bolag for….
V.g. si hvorfor ?
Riktignok har trådstarter satt begrensing på diskusjonen ved Europa, men…
før eller senere ser jeg et scenario hvor SAS blir nødt til, av markeds/konkurransehensyn, å fase inn narrowbodies på f,eks transatlantiske ruter.
la oss si også at disse narrowbodies av hensynet til fleksibilitet også brukes på Europa/Interskand og innenriks ruter
Hvis så, vil da SAS kjøre disse nye ruter med Premium Economy ? Risikerer SAS å “konkurrere” med SAS, fordi en destinasjon kan bli “servet” fra en nordisk hovedstad med tradisjonelle wide-bodies, mens andre har narrow-bodies ?
Eller, vil SAS, i et slikt scenario, ha dedikerte fly til de lengre ruter, fly som i noen tilfeller kan utnyttes bedre ?
SAS Plus är en utmärkt produkt för mig som reser mycket i jobbet. Om man får mat på planet under en 2-3h resa är fullständigt ointressant. Fast track och lounge access samt bra ombokningsvillkor är det enda som betyder något. Att man sitter längre fram är bra men egentligen inte så nödvändigt det heller.
Reser jag dessutom långa resor så flyger jag C-klass på den interkontinentala sträckan och där blir man övergödd så ur ett hälsoperspektiv uppskattar jag också att slippa massa mat på korta flygningar.
SAS har en utmärkt C-klass på 9xx flighter så deras prioritering är rätt. Har sagt det förr, i jämförelse med amerikanska och europeiska carriers är de i topp (har flugit LH, LX, SN, BA och UL senaste året)…fortfarande aldrig testat EK eller QR.
24/7
Nej, SAS har ingen C klass produkt att erbjuda inom Europa.
Trist slut på “The Businessmans airline”.
Välj något annat bolag.
Det kan du tacka Ryanair och Norsken för!
Som vanligt ingen kritisk synpunkt gentemot SAS. Patetiskt!
Kollar man på ARN-FRA kan man konstatera att SAS Plus verkar vara lite dyrare än Lufthansa ekonomi men väldigt mycket billigare än LH Business.
SAS PLUS ca 1600-2500 kr då jag kollade.
Lufthansa Business 8500 kr. Enkelbiljetter.
Kan konstatera att SAS plus inte är en businessprodukt precis som namnet antyder, men extremt mycket billigare. Faktiskt väldigt prisvärt för lounge, fast track mm.
Han Fred verkar ju vara dum på riktigt… Pärlor för svin att diskutera med denne idiot.
SAS har som någon redan sagt INGEN business class / C-klass inom europa.
Man har Plus som är en uppgraderad ekonomi klass. Vill man ha Business så kostar det också mycket mer än vad SAS Plus gör på samma sträcka. Jämför gärna Stockholm-Frankfurt t.ex så ger sig svaret självt.
Jag tycker att SK Plus kan jämföras med andra bolag i C men det är VAD MAN FÅR som fullt betalande. Det är min utgångspunkt. Och då är det dålig valuta för pengarna.
Plus inom Europa har sina fördelar för den jäktade affärsresenären.
Får gå ombord först och lämna flygplanet först. Fördel när man är jäktad. Man har möjlighet få lite tilltugg utan att behöva ta upp börsen. Biljetten är ombokningsbar om planerna ändras.
Har man tecknat affärsreseavtal betalar man biljetten efter resan.
Finns således många fördelar för den jäktade affärsresenären.
PLUS är mycket praktisk (egen erfarenhet).
Menar du C-klass inom Europa? SAS har ingen C-klass på dessa flygningar; endast på Long-haul. Det SAS har är Y-klass, dvs Plus, och därmed är servicen som den är. Det kan du inte jämföra med övriga europa-bolags business-class.
Er det styrke eller svakhet for SAS at den samme C-klassen på en flyging har 40 min, mens den neste kan være 2 t 30 min ?
På den førstnevnte er det minimalt med service som kan tilbys i luften pga den korte flytiden. Kabinen er vel den samme på den lengre strekningen luftfartøyet produserer…..
SAS har åtminstone vackrast personal i Europa.