Airbus A319 Inrikes
CPH baserade flygplan verkar ersätta nuvarande 737or på vissa flygningar några månader framöver kan detta stämma?
svar
Flygplatsavgifterna är högre i Köpenhamn, Stockholm och Oslo är billigare!
Den tilltänkta flygskatten i Sverige betalas för varje verklig passagerare. Ett stort flygplan med få passagerare liten total skatt.
Flygplanen fördelas troligen efter beräknat behov.
Efterfrågan på flygbiljetter kommer eventuellt att minska något med flygskatten. Men man får inte motsvarande ökning i Köpenhamn.
Att ta sig till Köpenhamn från Sverige kostar mer än flygskatten inom Europa. Inte ens Malmöborna kommer undan billigare att åka över bron för att flyga från Köpenhamn. Men för vissa är det kanske mer praktiskt (och man är beredd att betala den högre kostnaden).
De ersätter inte 737, utan 320neo som flyttas ner till CPH istället. P.g.a. flygskatten i Sverige och lägre avgifter i CPH vill de ha mindre flygplan i Sverige och större i Danmark.
Jag är så happy att jobba inom airmarket med all chans det ger.
En flight från gate till gate är bara så cool.
Känns som ABC är en “wannabe”. Har svårt att tro att en engelsktalande person har hört ordet “polletering”. Man behöver heller inte vara med i alla trådar. Kan påverka trovärdigheten. “Merry Christmas” ABC.
Då borde du kunna stava till BOARDING. I övrigt talar vi svenskar som vi vill.
Eftersom jag är från ett engelsktalande land försöker jag att inte tala svengelska mer än nödvändigt. Det heter kök, polletering, utgång, genomgång, ombordstigning och passagerare. Inte galley, checkin, gate, briefing, bording och pax.
Galley,det heter galley. Inte kök. Brukar du tillbringa mycket tid i galleyt eftersom du tar upp det till diskussion?
Är denna tråd på riktigt? Jag kan förstå att en A380 inrikes skulle vara en nyhet med A319? De flygs ju av mängder av bolag på Arlanda. Vissa är bekväma och andra sjukt obekväma. Något samband mellan lågpris eller inte har jag inte märkt. BA:s borde vara bra men var så sjukt obekväm, omvänt var det på Easyjet. SAS tycker jag håller sig i mitten. Allt beror på typen av stolar, hur stora kök, hur många toaletter och extra förvaringsutrymmen bolagen väljer att klämma in.
Ser även att A319 ska flyga under sommaren och under nästa höst kanske vi slipper 737an snart då 😀
Jag har hört att det serveras smorrebrod och pölse ombord. Stämmer det?
Sen kanske den sjungande pursern kan köra fly on the wings of love som Olsen brother vann euro vision med?
En kul SAS-historie…
Jobbreise til Zürich (Basel) med SAS Go. Avreise fra Gardermoen med SAS A321 til CPH. Full maskin. Trivelige danske tanter og presis like trangt og kaotisk som på et hvilket som helst lågprisbolag. Fra CPH til Zürich SAS A319. Presis samme trivelige SAS tanter, noen danske, noen svenske. Presis samme kaos. Full maskin!
Underveis blir det litt ventetid på toalett framme. En svensk SAS-Plus
dame på rad 2 mente åpenbart at toalettet framme var for SAS Plus alene,
og gjorde flere anstrengelser for å gjøre “trengende” oppmerksom på dette.
Høyt, så alle fikk ta del i damens ytringer. Så tar en av de “ventende”
ordet: “Tenk at SAS nå også har egne toalettvakter! Vilken service! Flott!”. Skratt og applaus!
Helt OK reise med SAS og den svenske damen “made my day” !!
Ellers en fin reise, og 4 dagers topp opphold i Zürich og Basel!
God jul!
Får hoppas på KBO och KBT då !
Ja, det tycks stämma.
Airbus 319 är tursatt på både inrikes och utrikes med Stockholm som bas nu under vintern.
Det verkar vara 2 maskiner som får rotera på Stockholmsbaserade linjer.
Antalet Boeing 737-600 minskar stadigt. Nu är 12 stycken kvar varav huvudparten flyger i Norge.
Enbart 4 stycken flyger på svenska linjer (LN-RRO, LN-RRY, LN-RRP och LN-RGK)
Nu skall ni få flyga med riktiga flygplan och uppleva dansk ”hygge”??