Storsatser SAS på langdistansruter til/fra OSL ?
I følge norske næringslivsaviser, er SAS i ferd med å inngå en intensjonsavtale om storsatsing til/fra Norge med flyplasseier av de norske statlige lufthavner, Avinor.
Det snakkes om å få volumet opp fra 14 til 17 mill pax per år. SAS vil sette inn større fly på norsk innenriks, i form av A-320 Neo. Det tales om å gjøre OSL til A-350-hub, med nye ruter både til Asia og Nord-Amerika.
Som motytelse vil Avinor gi lavere kostnader for SAS, og det vil satses på smidigere overgang mellom innenriks og utenriks v.v. på OSL og andre norske lufthavner.
Tror ekspertene på dette forum på en slik plan, eller blir dette også et kraftig signal til svenske politikere i diskusjonen om å innføre en flyskatt i det landet ?
svar
@sv dival
Klart att det går att hitta undantag från regeln. Med vilket bolag behöver man hämta väskan på CPH om man flyger GOT- CPH-FRA. Dessutom går det väl bra att flyga direkt GOT – FRA
Synar ditt påstående.
En enkel biljett GOT – FRA via ARN den 15 jan tidig morgon kan man få för ca 1.000:-
En enkel biljett CPH – FRA direkt den 15 jan tidig morgon kan man få för ca 1.300:- Då skall man dessutom betala resan Göteborg – Köpenhamn utanför detta belopp.
Kastrup behöver sänka sina priser ordentligt för att det skall vara någon lönsamhet. Flyger du Göteborg – Arlanda – Frankfurt har du även fördelen att du checkar in din väska i Göteborg och hämtar den i Frankfurt. Du slipper släpa på västan.
@sv. matte. Om man bor i södra sverige är det inte lönt att resa till Arlanda för att flyga intercont.
dvs vi som har mer än 50 mil upp till Arlanda. Även från GBG är det oftast billigare och enklare att resa via CPH än via ARN.
Flygplatser vill att bolagen (kunder) hellre väljer just deras flygplats än en annan närliggande.
Nu lästehag nyligen att ARN vill locka massvis med nya resenärer när ARN byggts ut. Samtidigt vill regeringen att vi ska flyga mindre och hellre välja andra alternativ. Som en liten motivation hjälper de till med beskattning. Klar fördel CPH.
Locka kunder???
Menar du att typ Stockholmare hellre vill flyga via Köpenhamn än direkt från Stockholm? I det läget har KPH inget att komma med.
Vad man kan locka är några extra Malmö/Lund kunder som tar tåget över till Köpenhamn för vidare fly. Sådana resenärer förekommer redan nu. Antalet är nog ganska konstant.
Att ta sig till en flygplats som ligger mer än 15 mil bort bara för att kanske få en billigare biljett är ingen höjdare. Det kostar att färdas de 15 milen och är säker både obekvämt och tidskrävande. Det gör bara tokiga sällan resenärer som inte insett att det i slutändan kostar mer.
Konstigt hur folk tänker när det gäller flyg. Man skall ha den allra billigaste biljetten (även om det runtom blir dyrare) för att kunna skryta att man flugit billigt. När det gäller bil är det tvärt om man satsar på en BMW eller AUDI för att skryta om att man har råd med det bästa. Men har man köpt en BMW eller AUDI har man väl ej råd med annat än den billigaste flygbiljetten.
Vi människor är lustiga!
Arlanda är bäst på IC.
Det är just detta CPHändrar på för att locka fler kunder.
CPH är dyraste flygplatsen för flygbolagen. Billigast är OSL. ARN ligger mellan dessa två.
Sedan flyger bolagen från de flygplatser där det finns kundunderlag.
Syftar på flygplatsens pris mot bolag, inte sas billigaste biljettpris. Finns en världen utanför sas. Har du förresten sett dansk pilotförenings bildöversikt för rutnätet med SAIL? För er som sett… trodde LHR och AGP var baserna, inte ARN, CPH och OSL.
Köpenhamn är betydligt dyrare idag som flygplats. Man har säkert upptäckt att man förlorar kunder.
EX. SAS till London lägsta pris 29 januari
ARN – LHR 498:-
OSL – LHR 498:-
CPH – LHR 598:-
D.v.s det är ca 20% dyrare att flyga från CPH till LHR än att flyga från OSL (som har flygskatt) och ARN.
Sträckan från ARN – LHR är betydligt längre än CPH – LHR.
Danskarna får sänka rejält!
Eller så lockar dessa flygplatser med sänkta avgifter. Åtminstone CPH kommer att sänka kraftigt.
Eller ska vi tacka Norge för att de har flygskatt?
Jag tror man satsar där det finns passagerarunderlag.
Arlanda blir allt mindre viktig förSAS i framtiden. Satsninger kommer på CPH och OSL.
För detta kan man tacka vår intelligensbefriade regering…
Det är slutdestination som avgör skatt så att åka via Oslo t.ex. kostar lika mkt skatt men tar längre tid . ARN-HKG 4-500 i skatt. ARN-OSL-HKG 4-500 i skatt. Jag åker hellre direkt om jag nu också ska betala skatt. O gäller bara resor som utgår från Sverige så OSL-ARN- HKG ingen skatt.
Helt rätt, SAS och andra bolag blir ju tvingad till denna strategi när flygskatten införs. Lär inte bli många långlinjer kvar i STO?
Exempel: ARN-HKG ger ju maxutslag på skatten(ca 4-500kr enkel), men ARN-OSL-HKG ger ca (100kr) extra om jag förstått det rätt? I dagens konkurens finns det väl inget bolag som kan driva långlinjer med det handikappet?
ABC, intensjonen til SAS er nok å fly utenlandske turister inn. OSL og Norge som nasjon tar gjerne de. I en periode nå KAN de være flott med lav kurs på NOK og SEK.
Tja nu skal man jo aldrig sige aldrig. Men det lyder jo besnærende men flere ting skal man nok lige tænke på. Som pf selv nævner/antyder er det måske et vink med en vognstang til svenske politikere om at droppe den tåbelige flyskat man planerer for , da trafikken ikke forsvinder men bare flytter sig lidt.
Den samlede rejsetid i booking systemerne vil være længere fra centrale Europa hvor man trods alt skal samle en del pax op fra.
Feeder trafikken er heller ikke godt nok udviklet til og fra Europa selv om OSL nu vel reelt er større end CPH , ihvertfald i November men godt hjulpet af den indlandske trafik som er ubefintlig for CPH.
Flyvetid kortere til USA end fra CPH og ARN men længere til Asien.
Men alt andet lige ligger CPH vel de flestes optik bedre men er dyr at operere fra, men de nye ejere som er danske ATP har endda fået SAS til at trække deres søgsmål mod lufthavnen. Nye vinde blæser med ny dansk ejer af lufthavnen som gerne ser danske arbejdspladser og en lufthavn der vokser til gavn fornerhvwrvslivet og turismen.
Meget vel kan ARN blive den store taber i dette spil om og hvis der kommer en større langrute satsning fra SAS, men stadigvæk er det ikke noget der ligger og lurer lige om hjørnet.
Flyene skal være der og der kommer 2 A 350 i 2019 så vi skal ihvertfald derhen før der sker noget, for jeg tror ikke på man går ud og køber flere gamle A 340/330. Men selvklart kan der blive flyttet rundt med brikkerne på skak brættet indenfor de bestående rammer.
Men Norska kronan har krashat, Norges oljeberoende ekonomi går på sparlåga och en av de få långlinjer som SAS hade från Norge lades ned… I dagsläget måste diskutionen på SAS vara om man skall behålla någon intercontinental trafik från Norge och i så fall om det kanske inte är lämpligast med A320NEO på OSL-EWR?