Miraklet på Hudson
Såg nyss en grej på national geographic, Sullenberg säger att stärten måste
Ta i vattnet före motorerna. Köper fysiken bakom detta, men varför inte
Sprängbult och droppa motorerna innan man går i vatten.
Det borde ge nån extra grad på felvinkel, och sjögång.
Eller är det viktigt att motorerna är kvar för att bromsa? Kanske slås planet
Sönder om det inte bromsas av motorerna?
Mvh
Härje
svar
En sorts sprängbult finns faktiskt på SAAB 340 för att öppna MLG doors vid nödfällning. Men för motorer eller struts är det nog ingen lysande idé.
“Sprängbultar” är helt irrelevant. Tror inte att ett civilt pax plan, med explosiva bultar ombord skulle få någon certifiering. Betraktar det endast som fria fantasier.
Taken är ju god men bara tanken på en sprängbult intill bränsleledning och bränsletanken gör ju det hela lite risky…eller?
Center of gravity lär ju flyttas om man skulle lossa motorerna. En plötsligt fram- eller bak-tung kärra några meter över havet skulle nog ingen vilja uppleva. Än värre om sprängbultarna bara skulle fungera på ena motorn.
En fin tanke, dock trist om man råkar droppa en motor av misstag eller att systemet failar och spränger lös en motor, inget system är någonsin 110% säkert. Som redan påpekat så ska bultarna ge efter vid en viss kraft(allt ger ju dock vika förr eller senare), detta ska ju även varit fallet med ena motorn.
Tanken är ju inte så dum faktiskt. Med motorerna kvar så ökar ju risken att någon av motorerna hugger fast i vattnet och får det att tippa. Vilket delvis hände när Etiopiens 767 kraschade utanför Komoroöarna. Utan motorer så blir ju skrovet mer som en båt fast det är ju fortfarande mycket att ta hänsyn till. Väghöjd,vinkeln när planet träffar vattnet osv.
Motorerna har i och för sig inga sprängbultar. Men vid för hög fysisk belastning skall de bryta loss. Vilket också var fallet med vänster motor.