Förmåner som pilot
Hej! Jag undrar om piloter får några förmåner hos sitt bolag? Och vad kan dom tex vara? Hört att man inte tjänar sådär överdrivet bra och dåliga villkor. Så kompenserar bolaget med något speciellt? Olika från bolag till bolag?
svar
Okej tack för info X. Då hade jag missuppfattat det.
Vet att pappa och hans kollegor kunde sluta vid 55-60 så jag trodde det fortfarande var på det viset.
Men det är andra tider nu.
Pojken med guldbyxorna:
Att gå i pension vid 55-60 är ingen pilotförmån. Majoriteten av piloter i världen idag har i bästa fall en premie avsatt för framtida pension. Beroende på hur mycket pengar man lyckas få in i den kan man gå i pension från vilken ålder man nu vill när man anser sig ha nog med kapital avsatt. Inga svenska piloter med premiepension kan räkna med ens över 50% av slutlön i pension om man går vid 65, såvida man inte sparat privat eller löneväxlat under karriären.
Reglerna skiljer sig också mellan varje land.
I värsta fall har man jobbat i ett bolag med flera baser i olika länder under karriären utan någon tjänstepension och utan att spara själv och utan ens garantipension från något lands pensionssystem. 5 är i ett land, 2 år i ett land, 8 år i ett land, 4 år i ett land och 10 år i ett land kan i Europa idag betyda att man inte har rätt ens till garantipension från de statliga systemen.
Kunna gå i pension vid 55-60 års ålder är väl en rätt bra förmån.
Inte lika bra som förut, men fortfarande mycket bättre än att arbeta 9-5 fem dagar i veckan.
Halvtidsjobb som betalar bra. Hög timpenning och mycket fritid.
@Lasse Måste kännas jobbigt att känna dig hotad och tillhöra en utdöende ras.
Med hundra skattefria lappar i månaden tillgängliga under fliken “övrigt” i hushållsekonomin så tror jag nog inte Lasses fru klagar. En av många förmåner vi har 😉
Golfklubborna slåda på blocket för 10kr nästa gång du kommer hem. 😉
Lasse, bli inte förvånad om du är ensam nästa gång du kommer hem.
Stackars Thomas som känner sig kränkt. Trodde detta var ett forum där man kunde slippa vänsterradikala feminister som blir kränkta av minsta lilla. Men icke!
Frugan städar och det gör hon väldigt bra.
Jag drar in degen och det gör jag väldigt bra.
Båda är nöjda, men inte lilla Thomas.
@Lasse 50-talet ringde och ville ha tillbaka sin förlegade värdering.
Bästa förmånen är att jag här hemma mer än tex grannen dom jobbar 09-17. Jag får mer tid med mina barn, det är den bästa förmånen.
Det beror väl helt och hållet på vart man jobbar.
Vi har id-biljetter, tillgång till lägenheter lite här och var, rabatterad städhjälp i hemmet, bra pris på kryssningar, skidresor osv. Finns säkert en hel del mer men eftersom man jobbar jämt så hinner man inte utnyttja det ändå.
Städhjälp finns redan i hemmet i form av en fru så det har jag inte behövt utnyttja heller.
Igen kommer fantasilöner från Kina på tal. Jag bara väntade, tog dock ovanligt lång tid. Och det är alltid någon som känner någon. Urholkat.
Man sitter alltid på rad ett. Ja eller nya styrmän ibland hängandes bakom fenan…
Man får gå ombord före alla andra.
Förmåner är inte lön!
Förmån är sådant som förmånsbeskattas, såsom Privatsjukvårdsförsäkring, Semesterhus, Segelbåtar etc.
Förmån kan även vara betald hemtjänst, Chafför eller Förmånsbil
Tror även ett traktamente överstigande den skattefria delen och ID biljetter räknas som förmån.
Idag, tror jag inte det i Svergie finns något bolag som har kvar så många extra förmåner förutom ID tickets, möjligtvis bil och privatsjukvårdsförsäkring.
“Den som har minst antal timmar vid pension vinner”
Sen finns det en värld utanför Europa också. Många av mina vänner som jobbar i Kina har +250000kr/mån, skatte fritt. Även UAE ser du bra löner på +150000 för kaptener också skatte fritt, billiga ID biljetter, pension och bonus.
Att vara pilot är en förmån i sig.
Svar @Linkan. Man kan väl helt enkelt konstatera att det gamla SAS var bättre än det nya SAS.