SAS förr i tiden
Visst var det vanligt på 90-talet och så vidare att crew från de olika basern bemannade varandras flygningar? T.ex. att en flygvärdinna från Stockholm kunde flyga ned till Köpenhamn, flyga därifrån till Frankfurt och tillbaka, sova över i Köpenhamn, sedan kanske flyga till Oslo och göra någon inrikesflygning där?
svar
Det bästa måste ju vara flyga över hela linjenätet & blandas.Samt jobba hela slingor och sedan vara lediga!
SAS förr i tiden
Man serverade nåt som hette “mat” i hela kabinen.
Jag vet inte riktigt vad det var men de som var med
talar fortfarande om det som nåt positivt. Numera
är det gratis te/kaffe så man kan iallafall svälja ned
nervtabletterna med nån vätska innan hungerkänslorna
tar tag i en.
Olika fack avtal och främst vansinniga kabinavtal, försatte SAS i kris.
Något som trollet Gullan aldrig kan/kommer att förstå.
SAS är fortfarande som “förr” i tiden.
Japp, då blandades man, oberoende om du hade STO, CPH eller OSL-bas. Alla flög med alla och man flög över hela routenätet. många trevliga layovers med generösa per diem som vi fick cash i handen via speciella ATMs på baserna. 5 dagar på, och 4 dagar av i fast grupp.
…sedan i början av 2000-talet gick allt åt h-e… tyvärr.
Ja det stämmer, det v armycket mer komplicerade slingor på den tiden , när jag började. man flög verkligen över hela linjenätet då, alla flög på allt.
Våra interkontinentala linjer bemannades enl ägarförhållandena i SAS
2/7 delar danskar , 2/7 delar norrmän, och 3/7 delar svenskar ,
så en crew på 7 bestod av 2+2+3
Så vi flög lika mycket passiva (som vanliga kunder) som vi jobbade.