Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS förr i tiden

Tråden startades av Anton

Visst var det vanligt på 90-talet och så vidare att crew från de olika basern bemannade varandras flygningar? T.ex. att en flygvärdinna från Stockholm kunde flyga ned till Köpenhamn, flyga därifrån till Frankfurt och tillbaka, sova över i Köpenhamn, sedan kanske flyga till Oslo och göra någon inrikesflygning där?

Publicerad den 2018-04-26 12:40
Skriv ett svar
Antal svar: 6

svar

Crew
2018-04-27 12:33

Det bästa måste ju vara flyga över hela linjenätet & blandas.Samt jobba hela slingor och sedan vara lediga!

Olle
2018-04-27 07:32

SAS förr i tiden

Man serverade nåt som hette “mat” i hela kabinen.
Jag vet inte riktigt vad det var men de som var med
talar fortfarande om det som nåt positivt. Numera
är det gratis te/kaffe så man kan iallafall svälja ned
nervtabletterna med nån vätska innan hungerkänslorna
tar tag i en.

Trött
2018-04-26 20:23

Olika fack avtal och främst vansinniga kabinavtal, försatte SAS i kris.
Något som trollet Gullan aldrig kan/kommer att förstå.

sv Anton
2018-04-26 16:59

SAS är fortfarande som “förr” i tiden.

GoAround
2018-04-26 15:27

Japp, då blandades man, oberoende om du hade STO, CPH eller OSL-bas. Alla flög med alla och man flög över hela routenätet. många trevliga layovers med generösa per diem som vi fick cash i handen via speciella ATMs på baserna. 5 dagar på, och 4 dagar av i fast grupp.
…sedan i början av 2000-talet gick allt åt h-e… tyvärr.

Gullan Purser&Veteran
2018-04-26 14:50

Ja det stämmer, det v armycket mer komplicerade slingor på den tiden , när jag började. man flög verkligen över hela linjenätet då, alla flög på allt.

Våra interkontinentala linjer bemannades enl ägarförhållandena i SAS

2/7 delar danskar , 2/7 delar norrmän, och 3/7 delar svenskar ,

så en crew på 7 bestod av 2+2+3

Så vi flög lika mycket passiva (som vanliga kunder) som vi jobbade.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500