Krisen i Emirates allt mer påtaglig!
Av någon anledning har flera inlägg och försök att skapa ny tråd om krisen i EK inte klarat forumets censurering, vilket är märkligt eftersom inga regler har brutits.
Dock görs här ett nytt försök eftersom krisen blir allt mer påtaglig för alla här nere.
I öknen är nu 20+ flygplan från EK satt i malpåse enligt ett tre-månades roteringsprogram. I skrivande stund står det 6st A380 och 14+ B777 med handbromsen hårt åtdragen. En minst sagt sorgelig syn.
Utöver detta står det på DXB numera en lång rad B777 ständigt parkerade, vilket är oroväckande.
Vittnesmål och bilder på detta finns publicerade på flera håll. Källhänvisning till pprune där också ytterligare fakta och länkar finns:
https://www.pprune.org/middle-east/608341-ek-storing-aircraft-dwc-7.html
Det man undrar är hur bolaget ska tas sig ur denna flatspinn man kommit in i. Efter den senaste “pay review” man gjorde för bara någon veckor sedan blev det allt mer missnöje bland flygande personalen och uppsägningarna har ökat samtidigt som rekryteringen går allt trögare.
Till forumets moderator vill jag säga följande: Detta inlägg är baserat på ren fakta, egna vittnesmål och har källhänvisning. Det borde vara högintressant att ett av världens ledande flygbolag befinner sig i stor kris. Den innehåller inte egna vilda spekuleringar, falska vittnesmål eller personliga påhopp och sålunda borde ingen anledning finnas att censurera den, såvida inte framtida annonsintäkter från ovan nämda flygbolag kan utebli om ögonvittnesskildringar från insidan publiceras…
svar
Jag har väldigt bra kontakter i EK och förlitar mig inte på Pprune allt för mycket, och de flesta jag känner nere i sandlådan håller på att flytta efter 15+ år hos EK. Det har definitivt blivit förändringar för det sämre. Som du säger är det inget unikt i denna branschen, men det är mycket märkbart hos bolag som EK och CX.
Sen så handlar det ju om Ultra Long-Haul då det är flygningar på över 12h+. Som läget nere i Dubai är just nu så får en 3-manna crew, helt lagligt dessutom, operera 22h. Det är vansinne. Många utbrända efter att jobba extremt mycket månad efter månad, familjer splittras för det är ohållbart etc. Givetvis är inte ALLT dåligt och det finns exempel på anställda som har det bra, men detta är den bittra sanningen just nu och har varit bra länge.
Likaså som du säger att det finns exempel på förbättringar med klagande på dåliga crewhotell och annat, som givetvis är oerhört viktigt för besättningarna. Men de sakerna som VERKLIGEN gör skillnad har man ingenting att säga till om, då ändrar de på regelverken som gör det omöjligt att få sin röst hörd. De har oändligt många trick som de kan köra med om de vill bli av med dig t.ex. Minsta lilla fel du gör i cockpit (och tänk nu på att väldigt många är trötta och jobbar extremt många h varje månad med minimum time off) och du kan ha fått avskedsmailet i din epost innan du hinner hem från din senaste flight.
Om de anställda på EK hade fått komma till tals så hade saker och ting nog inte sett lika dåliga ut, think about it. Dåligt ledarskap är kärnan i det hela och det ser inte ut att bli bättre.
Hanna
jo måste varit jobbigt och dåligt behandlad om du jobbade där i 13 år..
@ @pf
Framgår inte riktigt om du jobbar på Emirates eller inte men det spelar mindre roll för generella uttalanden som att de tar sämre hand om sina anställda. Men som jag skrivit i andra trådar, om du får din information om hur läget är i Emirates från pprune så är du inte tillräckligt insatt.
Jag håller såklart med om att det skett förändringar och den senaste lönerevisionen var i min mening lite skrattretande, men vill också återigen säga att försämringarna som sker i Emirates tyvärr inte är något unikt utan sker på många håll i flygvärlden och i många andra branscher med för den delen.
Då kanske du säger, men på Ryanair har de minsann höjt lönerna. Jag tänker så här; Ryanairs villkor var så pass låga och är fortsättningsvis att de inte går att jämföra med något annat bolag jag vet nåt om så det var väl sannerligen på tiden att de började lyssna lite på sina piloter.
Jag vill inte på nåt sätt försvara vad de gör bara påtala att det är trist att se att det går åt det här hållet på många håll, man liksom tycker att det borde bli bättre istället då det känns som vi står inför en pilotbrist globalt sett. Det har väl dock pratats om pilotbrist sen Titanics jungfruresa men ändå.
Vad gäller Emirates är det nog bäst att det också börjar lyssna för det verkar uppenbarligen som om de har svårt att behålla och rekrytera piloter som det ser ut för tillfället.
Ett exempel på en försämring är som du nämner tremannabesättningar på LH, specifikt på flygningar som ligger under LRV (Long Range Variations), vill bara poängtera att det inte handlar om ULR. Lika irriterande och fel är det ändå.
Håller dock inte med om att det inte finns något det anställda kan göra för att försöka förbättra situationen. Det finns ganska många exempel på förändringar som skett efter det skrivits rapporter om undermåliga hotell, för korta övernattningar och också att tremannabesättningar inte funkar på LRV-flygningar och den senaste gången det hände blev det inte långvarigt.
Emirates är stort, kanske ibland för stort för sitt eget bästa men det är enkelt att se att olika avdelningar inte har någon bra kommunikation sinsemellan och det enda sättet att få information till berörda chefer är att just skriva rapporter. Förhoppningsvis gör du det om du jobbar där.
Till trådstartaren vill jag bara säga att i Emirates ögon är det här ingen apokalyptisk kris som du nästan får det att se ut som. De har flygplan parkerade för de har justerat frekvensen på vissa destinationer och uppenbarligen inte har tillräckligt med piloter. Det gjorde dock en ganska skön vinst som vanligt och är inte särskilt illa ute finansiellt sett. Det verkar dock finnas många som önskar att det går dåligt för mellanösternbolagen så då kan det vara kul att bre på lite när någon råkar andas pilotkris.
Pf verkar helt verklighetsfrånvarande och tror att livet nere i sandlådan är en dans på rosor. I got news for you: det är det inte. EK tar sämre hand om sina anställda än någonsin tidigare och om du slutar vara så naiv och ser hur det egentligen går till så kanske du får svar på din fråga. Att flyga med 3 piloter på ULR är rena vansinnet och är att be om en olycka.
Tyvärr så skrivs reglerna där nere för att gynna flygbolaget – inte de anställda. Det finns inget du som anställd kan göra åt det mer än att lyda eller packa ihop och flytta därifrån.
Redan då jag slutade 2008 som purser efter tretton år gick pratet på det här sättet, att Emirates förr eller senare, skulle hamna i en slags kris, framförallt på grund av storhetsvansinne och man började ta sämre hand om sin personal. Då jag började 1995 och åren därefter togs vi väl hand om, men ändrades av någon eller några anledningar.
Tråkigt i vilket fall.
Jeg forstår ennå ikke hvor krisen i Emirates(EK) er ?
Her må trådstarter oppklare for meg….
for dersom EK klarer å fly sitt publiserte program, uten å re-route pax, uten delay, hvor er egentlig krisa da ?
og, med ref. til melding i Australian Aviation, så tjener EK pemger ? Det er tillatt å sette fly på bakken.
Eller består krisa i at en liten gruppe vestlige piloter er misfornøyd, fordi arbeidslovene i UAE skiller seg ut fra det man er vant med i hjemlandene….if so, det skulle vel være mulig å få jobb “her” nå, og (jeg vet egentlig ikke) EK klarer å få piloter fra andre kilder.
Så hva er, hvor er krisa ?
Bild på 6st A380 som verkar ha lite att göra….
ABC: Ja, just det. Då kommer Emirates att behöva handskas med fackföreningar, vilket inte riktigt är vad de vill syssla med. BALPA i Storbritannien, till exempel, skulle nog ge Emirates ledning en redig huvudvärk.
Helt otroligt att ledningen på Emirates inte fattar att västerlänningar inte vill bo i deras land. Öppna baser utanför Dubai och anställ management med västerländska värderingar så har de nog inga som helst problem att rekrytera duktigt folk.
Verkar inte så ekonomiskt rationellt att ha en massa flygplan parkerade på backen?
DW, er du helt sikker på at det ikke brytes noen regler ved det ?
Emirates har väl också dragit ned antalet piloter på ULR-flygningar från 4 till 3 piloter – detta på grund av pilotbrist.
Att de valt att parkera flygplan är väl inget märkligt, de har full kapacitet på alla linjer nu med full bemanning. Är väl så enkelt att de får lev av nya flygplan i snabbare omfattning än de hinner pensionera äldre kärror och öppna nya linjer, dessutom spelar säsongsvariationer in. Dessutom statligt flygbolag, så nog ingen fara.
Emirates har nog det starkaste varumärket i världen, märks tydligt då set är status att flyga med Emirates, som det var en gång i tiden för flygbolag som KLM och SAS mfl. Att de är världens säkraste flygbolag bidrar även till statusen.
Vore intressant att höra varför du tycker parkerade flygplan for ett av världens finansiellt starkaste flygbolag är oroväckande?
Dersom Flygforumets sensur tillater, vil jeg ta en følgende nyhetsmelding fra Australian Aviation fra sist vecka;
http://australianaviation.com.au/2018/05/emirates-airline-more-than-doubles-annual-profit/
Det er verd å merke seg at antallet pax øker, dette uten at flåten øker noe særlig.
Jeg sitter i Norge, ikke langt fra den svenske grensen, men langt fra De Forenede Arabiske Emirater og skriver dette.
Jeg merker meg at det i denne rapport står at det kan være en crew shortage, og at fartøy således er satt i storage.
Jeg merker meg at ingen av leserinnleggene i “min” rapport nevner trådstarters kommentarer om problemer i EK, men det KAN være galt forum.