Airbus – Utvecklingsstörd?
Hej
Varför skriker flygdatorn i en Airbus ordet Retard (utvecklingsstörd) präcis innan landning? Det har jag hört på youtube.
Hur kommer detta sig?
svar
Vilket då? Sorry, but hard to believe you. Och du sitter här och tjatar här på FT…….
Trams!!
Vilket då?
Om du menar mig sa ar klockan 1250 hos mig. Solen skiner for fullt.
Skattebetalare
Sorry, mitt forsta jobb var att utprova/utveckla autoflight pa ett nytt flygplan….
Är det inte snart dax att gå och lägga sig “overthere”.
Vem svarar du, Trött eller mig? Efter ca 11000 timmar i luften har jag koll på autoflight. Men jag liksom du “orkar” inte gå in på detaljer. Jo, jag känner till root-locus. Men eftersom jag aldrig designat någon autopilot, (vilket jag inte tror att du heller har gjort) så vet jag hur den används och hur den fungerar.
Men du har uppenbarligen ett behov av att hävda dig, och att alltid ha sista ordet.
End of discussion!!
Jag vet mycket val vad autoflight ar, men jag orkar inte ga in pa detaljer. Vet du hur man anvander root-locus analysis vid design av autoflight systems?
Skattebetalare
@Skattebetalare Tror inte att du har riktigt koll på vad som gäller autoflight.
Man kan inte vara världsmästare i allt, ;o)
Det är ju det jag säger. Piloterna gör “inputs” till autopiloten. Autopiloten styrs även av FMS som (använder GPS och INS), som även den får inputs från piloterna
Man lär sig inte att hantera flygplan i B/C class.
“… Det ar helt enkelt en flygsakerhetsfraga.”
Nåja, vore du kunnig eller genuint intresserad av just flygsäkerhet skulle du ha en helt annan syn på anställningsformer, CRM, tjänstgöringstider etc. än den du hittills har presenterat i det här forumet.
Retard when used as a noun is a pejorative word used to refer to people with mental disabilities.[1] The word has gained notoriety for causing a growing number of mentally disabled people to feel unfairly stereotyped.
Retard is a verb means delay or slow down progress,Retarded is an adjective meaning underdeveloped and that is NOT what you hear in the cockpit prior to touchdown!
Piloterna bestammer fart, kurs, hojd, stig/sjunkhastighet, autopiloten gor resten.
Skattebetalare
Det är inte autopiloten som bestämmer om hur planet skall flygas. Det gör piloterna.
Att sedan autopiloten kan “tänka” , men aldrig utan piloternas kontroll.
Håller med dig om stillastående thrust levers och joystick.
Sa du sager att autopilot (styrautomat pa svenska) inte flyger flygplanet? Det dar med stillastaende thrust levers och joystick har diskuterats i haverirapporter dar piloterna har blivit missledda av Airbus automatlogik.
Man stirrar inte på motorinstrumenten, men man skannar av de med jämna mellanrum.
Styrautomat? I min värld kallar vi den för autopilot.
Det är alltid piloterna som ger “kommandon” till automatiken. Inte tvärtom!
Oberoende av autothrust eller autothrottles sa borde Airbus kopiera Boeing sa att thrust levers (gashandtag???) ror sig i takt med automatikens kommandon sa att piloterna ar hela tiden medvetna om vad automaiken gor och inte behover stirra pa motorinstrumenten. Det ar helt enkelt en flygsakerhetsfraga. Likadant med joysticks som inte foljer styrautomatens kommandon — en annan flygsakerhetsfraga.
Autothrottle verkar mot FCU. Autothrust mot FADEC.
Sen är det olika modes som reglerar thrusten. T.ex Thrust/Speed mode.
Jag har haft autothrottl på min gammal Volvo 144, inte visste jag att Boeing fortfarande nyttjar förgasarmotorer.
Precis. Men nar uppfanns autothrust/throttle? Var det inte EFTER det att jetmotorn uppfanns? Var inte de forsta autothrottles pa jetflygplan och inte kolvmotorflygplan?
Skattebetalare