Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Vad gör Norwegian för fel

Tråden startades av Dan

Norwegian har senaste åren visat negativt resultat!

Man har enligt experterna på flygtorget de mest nya och bränslesnålaste flygplanen.

Trots allt detta har resultatet varit dåligt!

Vad gör Norwegian för fel??

Publicerad den 2018-09-14 14:29
Skriv ett svar
Antal svar: 178

svar

KK
2018-12-07 04:24

@ Skattebetalara, Jasså Det enda problemet är att man inte kan tjäna pengar.., nu har man t.o.m problem att fylla flygplanen. Jag önsker så absolut att bolaget överlevar, men affärsmodellen funkar inte. Om Norwegian försvinnar kommer bara skitbolaget Ryanair och tar över, det önskar väl inte många

Re: Orolig
2018-12-06 21:02

Det var för November. Inte ett helt kvartal

Orolig
2018-12-06 19:43

Ännu ett katastrofkvartal för Norwegian. Kabinfaktorn ner ca 5%. Ner 15% på Oslobörsen idag.
Tror att alla som haft lite övertro på bolaget tidigare börjar fundera över hur säker bolagets framtid egentligen är. Man måste börja tjäna pengar och det fort annars är jag rädd att det kan vara över ganska snart. Framtiden lär ganska snart visa om Kjosen går till historien som skaparen av flygbranschens största luftslott.

Skattebetalare
2018-10-26 13:51

I det stora hela har Norwegian gjort ett fantastiskt jobb. Deras Q3 vinst efter skatt var 1.3 miljarder NOK och de flog 11 miljoner pax. De har blivit Nordens ledande flygbolag. Med en ultramodern flotta bestaende av de mest branslesnala flygplan, laga kostnader och expanderande marknad kommer de att bli en cash generator. Tack vare mycket konkurrenskraftiga priser skapar de nya marknader och mera resande vilket bidrar rill okade inkomster for restaurang och hotellindustrin. Att de sedan “stjal” passagerare fran f.d. statliga monopolbolag ar inte deras problem utan f.d. monopolbolagens.

Sv @Resenär
2018-10-22 20:07

Det är väl trevligt att Norwegian har så många passagerare som är positiva till DY.

De som gillade Norwegian i Skellefteområdet är nog inte längre så glada i Norwegian.

Att starta och kort därefter lägga ner en linje skapar mer badwill än att aldrig börja flyg på linjen, speciellt när besöket blir så kortvarigt.

@Resenär
2018-10-22 13:01

30 milj pax/år tycker att Norwegians produkt är bättre än SAS.

Sv @Resenär
2018-10-21 19:11

Kan du då svara på varför Norwegian då startade linjen till Skellefteå tidigare.

Norwegian är inte lika logisk som du, de startade linjen och nu lägger de ner linjen. Du borde berätta för dem om din korvstånds liknelse så de slipper göra om sina misstag.

Resenär
2018-10-21 18:39

Okej, jag skriver igen.
Det står vem som helst fritt att starta upp linjen ARN-SFT och konkurrera med SAS, något som Norwegian bevisligen inte klarade av.

Om marknaden anser att Norwegians produkt är mer prisvärd väljer man Norwegian före Sas, svårare än så är det inte.
Då får Norwegian möjligheten att eventuellt vara ensam på ARN-SFT.

Kabinfaktor är helt ointressant i sammanhanget. Den avgör inte om en linje är lönsam eller ej.

Om Sas höjer nu höjer priserna till “allmänhetens nackdel”, vilket någon okunnigt förutspår, så får ju Norwegian ett gyllene tillfälle att konkurrera bort Sas från linjen.

“Om du bor i en by som har ett inarbetat korvstånd som säljer varm korv 7 dagar i veckan och har inga köer, skulle du då öppna ett konkurrerande korvstånd? ”

Hur/varför tror du Norwegian uppstod?

@Resenär
2018-10-21 15:42

Om du bor i en by som har ett inarbetat korvstånd som säljer varm korv 7 dagar i veckan och har inga köer, skulle du då öppna ett konkurrerande korvstånd?

Flight Planner
2018-10-21 15:05

@Resenär: Sas har monopol eftersom passagerarunderlaget är otillräckligt för mer än ett flygbolag. Sas flyger mindre flygplan (än 737-800) och flera frekvenser om dan. Flygplanen går inte med 100% kabin faktor och det är inget spill att snacka om. Mao är passagerarunderlaget otillräckligt för två flygbolag, såvida inte Sas sätter in mindre flygplan eller färre frekvenser vilket de inte kommer att göra.

@Resenär
2018-10-21 14:44

Du tror att marknaden ar stor nog for 2 flygbolag? Om sa hade varit fallet sa hade det varit stark konkurrens sedan lange mellan flera flygbolag.

Resenär
2018-10-21 00:27

Okej, jag skriver igen.
Det står vem som helst fritt att starta upp linjen ARN-SFT och konkurrera med SAS, något som Norwegian bevisligen inte klarade av.

Klart det är marknadsekonomi, eller menar du att ingen annan får starta upp linjen ARN-SFT?

Vad är det du inte riktigt förstår?

Om man inte klarar av det är det väl knappast Sas fel, eller?
Om Sas höjer nu höjer priserna till “allmänhetens nackdel”, vilket du förutspår, så får väl Norwegian försöka konkurrera på SFT…eller någon annan operatör för den delen.

Som vanligt ett ogenomtänkt och okunnigt inlägg.

Trött
2018-10-20 20:29

Kan du inte sluta med att skriva på rotvälska, och att i stället skriva på svenska Mr USA.

@Resenär
2018-10-20 18:09

Markandsekonomi forusatter att det inte ar monopol.

sv Bengt
2018-10-19 16:29

Ja du Bengt. Det kanske har med passagerarunderlaget att göra.
Du kan väl inte jämföra två städer, på det vis du gör.

Sv Bengt
2018-10-19 16:27

Hur vet du att linjen är lönsam? Norwegian verkar inte själva vara så duktiga på att räkna på kostnaden eftersom de går med minusresultat.

De har nog inte förstått att linjen går med förlust.

Bengt
2018-10-19 12:36

Hur kommer det sig att Norwegian klarar av att ha lönsamhet på linjen till Kiruna men inte på Skellefteå, det är ju samma konkurrens med SAS och andra vettiga resealternativ än flyg finns inte från norra Sverige.

Resenär
2018-10-19 11:49

“Nu has SAS monopol och de kan hoja priserna till allmanhetens nackdel. ”

Vad är det du försöker säga? Har du hört talas om marknadsekonomi?
En biljett kostar exakt så mycket som resenärerna är villiga att betala och företag vill ta så mycket betalt som de kan för sina varor och tjänster.
Förväntar du dig att företag ska hålla så låga priser de kan till “allmänhetens fördel”?

Det står vem som helst fritt att starta upp linjen ARN-SFT och konkurrera med SAS, något som Norwegian bevisligen inte klarade av.

Dan
2018-10-19 09:32

Sv @Sv @Norrlänning. Det finns inte underlag för två flygbolag på Skellefteå flygplats. Det är några bolag som försökt tidigare.
Att Norwegian skulle göra samma misstag är förvånande.

Norwegian hade bara halvfulla flygplan. De som flög med Norwegian var i huvudsak privatresor. Företagsresenärerna föredrog SAS vilket gav tillgång till Star Alliance hela linjenät.

@Sv @Norrlänning
2018-10-17 15:21

SAS flyger med mindre flygplan pch flera flights om dan. Pa korta strackor ar antalet flights av stor betydelse. Hade Norwegian haft mindre flygplan an 189 satare och startat med 4-6 flights om dan skulle de ha tagit over marknaden fran SAS, men de hade inte mindre flygplan. Man kan undra vfr de startade den linjen overhuvudtaget. De kanske trodde att trafikunderlaget var avsevart storre an vad det ar. Nu has SAS monopol och de kan hoja priserna till allmanhetens nackdel.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500