Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Ryanairs vd: “SAS eller Norwegian går i konkurs!

Tråden startades av O'Leary

Frågan är vilket flygbolag eller båda två?

https://www.di.se/live/ryanairs-vd-sas-eller-norwegian-gar-i-konkurs-i-vinter/

Publicerad den 2018-10-22 08:55
Skriv ett svar
Antal svar: 12

svar

Skattebetalare
2018-10-28 14:28

Norwegian gar inte i konkurs. Inte heller Ryanair. Jag skulle vilja se sammarbete mellan dessa tva pa den kommersiella och tekniska sidan. Helst sammanslagning till varldens storsta LCC med intra-European och intercontinental service. Norwegians intercon har mycket kvar att utveckla och sammanslagning med Ryanair kommer att hjalpa. Bagge bolagen kommer att tjana pa det, flygtrafiken kommer att oka, flygplatser, hotell, restauranger, etc, tjanar pa det.

Henrik
2018-10-23 13:02

O’Leary vill bara skapa osäkerhet på marknaden och hos kunder. Tyvärr funkar det, se bara på alla idiotiska diskussioner här “Norwegina i konkurs” etc? Det verkar finnas mycket skadeglädje här inne på Flygtorget, vem vinner på att DY skulle konka? Kunderna? Ni? Nej, ingen förutom DYs konkurrenter. För kunderna och flertalet av trådskaparna här ger det endast mindre valfrihet och ökade biljettpriser. Skippa skitsnacket och ryktesspridningen, det är bara idiotiskt! Tack och hej.

@thomas
2018-10-23 01:09

FR har en affärsmodell på dekis i Europa. Land efter land granskar FR och accepterar inte att de ska bara socialt försäkrade på Irland om de inte jobbar för. MOL kan tycks att det suger på med är lagen…
EC 833/2004. Surt också att de har en sjuk brist på piloter och hundratal lämnar för norwegian varje år….

SK. Jättefina siffror och rekordvinster. Nu ska SAIL verkligen implementeras. Problemet är att ingen vill jobba för dessa kassa vilkor. SAIL skapar stora interna problem med facken. Core ska omförhandla och kräver 20% lönelyft. Blir dyrt. Men risken är överhängande gör strejk i vår om detta inte lönerna ökar drastiskt. City jet ställer avgångar pga pilot brist. Hur länge är de kvar i matchen? RG har lyckats bra att frisera siffrorna, men verkligheten kommer i kapp nästa är. Återstår att se vad oddsen är för en ny vd på betson.

DY gjorde nga månader oväntat vinst efter en massiv expansion. Nu startat Argentina på allvar efter snart två år av planering. Problem med RR dom till en viss del bekostas av Boeing. Det tog ett par år att få DOT, Sibirien borde vara runt hörnet. Man flyger redan över södra delarna över Ryssland. Det borde bli en smäll för sas. MOL pratar om höga oljepriser. De flesta bolag har likvärde brandlekostnader på kortlinjer. Max, neo, cfr evolution etc gör inte jätteskillnad. Men på Long haul leder NAS fuelligan överlägset och ökade bränslakostnade drabbar alls andra hårdare.

@thomas
2018-10-23 01:08

FR har en affärsmodell på dekis i Europa. Land efter land granskar FR och accepterar inte att de ska bara socialt försäkrade på Irland om de inte jobbar för. MOL kan tycks att det suger på med är lagen…
EC 833/2004. Surt också att de har en sjuk brist på piloter och hundratal lämnar för norwegian varje år….

SK. Jättefina siffror och rekordvinster. Nu ska SAIL verkligen implementeras. Problemet är att ingen vill jobba för dessa kassa vilkor. SAIL skapar stora interna problem med facken. Core ska omförhandla och kräver 20% lönelyft. Blir dyrt. Men risken är överhängande gör strejk i vår om detta inte lönerna ökar drastiskt. City jet ställer avgångar pga pilot brist. Hur länge är de kvar i matchen? RG har lyckats bra att frisera siffrorna, men verkligheten kommer i kapp nästa är. Återstår att se vad oddsen är för en ny vd på betson.

DY gjorde nga månader oväntat vinst efter en massiv expansion. Nu startat Argentina på allvar efter snart två år av planering. Problem med RR dom till en viss del bekostas av Boeing. Det tog ett par år att få DOT, Sibirien borde vara runt hörnet. Man flyger redan över södra delarna över Ryssland. Det borde bli en smäll för sas. MOL pratar om höga oljepriser. De flesta bolag har likvärde brandlekostnader på kortlinjer. Max, neo, cfr evolution etc gör inte jätteskillnad. Men på Long haul leder NAS fuelligan överlägset och ökade bränslakostnade drabbar alls andra hårdare.

thomas
2018-10-22 19:31

tittar man på boksluten både på FR och DY
och analyserar underliggande faktorer ser man att de båda redovisar intäkter när de sker som förbetalningar via nätet, men utgifterna när de fakturerats.
Innebär att båda bolagen har enorma likviditets underskott. Bolagen kan inte uppvisa betydande revolving credits, lever i stort sett ur hand till mun.
När fuel etc och andra operationskostnader stiger och ingen expansion kan ske undermineras bolagen snabbt, de ekonomiska fundamenten eroderar snabbt,
det blir en blodig höst/ vinter i flygbranschen.

M
2018-10-22 16:59

Uppenbarligen har han svårt med att bete sig. En fallerande uppfostran kanske är orsaken, vad vet jag.
Men man smutskastar inte branschkonkurrenter på det viset. Kan förstå om BK och RG inte vill figurera i sammanhang med honom.

I vanlig ordning kommer väl tråden deraila och handla om SAS vs Norwegian…

Foliehatten
2018-10-22 16:13

Sv Foliehatten Nu har denna pajas MOL sagt samma sak i flera år. Det är helt ointressant vad han säger. Han borde koncentrera sig på att få ordning på sitt eget kaotiska bolag. Det finns ingen anledning att hylla någon som ser till att behandla egna anställda som skit pch samtidigt vara stolt över detta.

Undrande
2018-10-22 15:27

Och vad har du skapat?

ABC
2018-10-22 12:54

Alla flygbolag får det tufft med dubblade bränslepriser och en konkurrenssituation som gör det svårt att höja priserna. MoL ser sina egna vinster dala och givetvis förstår han att bubblan är på väg att spricka för många. Vi får nog se många konkurser, konsolideringar och sammanslagningar de närmaste åren. Bl a talas det om att slå samman Emirates och Ethiad då den senare tydligen slösat bort sina pengar..

@Foliehatten
2018-10-22 12:12

“Pajasfiguren” har skapat ett flygbolag som flyger lika manga pax per ar som Lufthansa. Vad har ni som kritiserar honom skapat?

thomas
2018-10-22 09:54

glöm att SAS går i kk, bara kolla bolagets historia
Wallenbergarna sätter en ära i att inte sätta bolag de är engagerade i kk, många av deras bolag som ABB och SAS har varit illa ute men alltid räddats, de går dessutom med bra vinst nu och går Dy i kk tredubblas deras aktiekurs

Foliehatten
2018-10-22 09:40

Haha, hur många gångar har han inte sagt det redan!!
Denna Pajas figur går inte att ta på alvar

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500