Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Skattebetalare betalar nöjesflyg igen

Tråden startades av RA

“Skattemiljoner ska säkra Londonflyg
LULEÅ. 7,6 skattemiljoner ska satsas på att förmå ett flygbolag att öppna trafik Luleå-London.
Projektet drivs av Visit Luleå och ska pågå i två år. “Internationellt direktflyg Luleå Airport” är namnet på projektet som sägs utgå från önskemål från regionens näringsliv och lokalbefolkningen.
“En sådan internationell direktlinje stärker regionens attraktionskraft för både befintliga och potentiella invånare”, heter det i projektbeskrivningen.
Två avgångar i veckan
Diskussioner förs redan med en flygoperatör om en etablering av en flyglinje Luleå-London.
Projektets syfte är att säkra etableringen av flyglinjen. Denna linje ska flygas året runt och med två avgångar och ankomster per vecka.
Tvåårsprojektet kostar 7,8 miljoner kronor och finansieras av EU-medel, statliga skattemedel och kommunala skattemedel.
Endast en mindre del, 230 000 kronor, kommer från det privata näringslivet.
Största bidragsgivare är EU/Tillväxtverket med 3,8 miljoner kronor, medan landstinget och länsstyrelsen svarar för var sin dryga miljon.
Sex kommuner
Av kommunerna ställer Luleå upp med största summan, 700 000 kronor. Övriga kommuner som deltar i projektet är Piteå, Boden, Älvsbyn, Kalix och Haparanda.”

http://www.nsd.se//nyheter/artikel.aspx?ArticleId=5380264

Vem är flygoperatören som ska ta emot norrbottningarnas, övriga svenskars och EU-medborgares skattepengar? Ryanair? Nä, troligen inte. Avtal med dem är hemliga. Air Baltic? Inte omöjligt? Någon som vet? Jag gissar på Norwegian – flygbolaget som i propagandan framställer sig som den lilla uppstickaren som ständigt expanderar utan hjälp av skattepengar…
Under alla omständigheter är vi långt från en fri marknad där alla får konkurrera på lika villkor utan skattesubventioner. EU pratar som vanligt med kluven tunga.

Publicerad den 2010-05-24 08:38
Skriv ett svar
Antal svar: 75

svar

RA
2010-09-16 22:47

Javelin, du har ganska begränsade kunskaper när det gäller språklig variation. När man ställer två saker i motsats till varandra i en text behöver man inte upprepa exakt samma uttryck på båda ställena. Glöm bort ditt dialektiska tankemönster. Sådana ideer har ställt till tillräckligt med helvete för miljarder människor runt vårt klot i form av marxism.
Kan berätta för dig att till Kallax finns det redan ett väldigt stort utbud av flygturer. Mer än de flesta områden i världen med så pass litet befolkningsunderlag. Om ännu en linje ska öppnas måste marknaden först indikera att den behövs (utan bidrag).

Vårt land har hundratals havererade turistprojekt där kommuner och staten har lovat skattebetalarna att våra pengar har varit säkra investeringar…

Jag kan berätta att det jorden runt finns en mängd bolag som klarar sig utmärkt utan stats-/kommunstöd (gäller EU-stöd också). Du tycks ha missat något som är ytterst elementärt där…

Jag kan starta en tråd åt dig om en trafikflygplats i Kalix, om du vill… Vill du att jag ska göra det?

Javelin
2010-09-14 15:53

RA, dina ständiga högljudda föreläsningar om hur svenska ska skrivas och uttalas är huvudvärksframkallande. Däremot kan jag inte förstå vilken Anka du syftar på när du skrev “han trodde” och dessutom vilken skillnad det är på “heter” och “man”.

Sedan vill jag även veta vilka extra rättigheter du har genom att vara grundare av tråden “Skattebetalare betalar nöjesflyg igen”?

Det du helt har missat i dina teorier om flygmarknaden fungerar är att den till stor del är utbudsstyrd. Inget utbud = Ingen resa. Likadant är det med många andra kommunikationer, ingen båt, ingen båtresa. Ingen skidlift, ingen utförsåkning.
Vi vänder på steken lite grann och grillar lite till; “Hur många flygbolag klarar sig helt utan stats/kommunstöd”?

RA
2010-09-13 20:20

Gringo, alla meningar börjar med stor bokstav. Det verkar även du känna till. Du skriver ju korrekt.
Mitt förtydligande med “mitt i meningen” berodde på att den finske killen just inledde meningen med “Finska staten” och då stavas första ordet med stor bokstav oboroende av vilket. Undantaget är enbart vissa adliga tillägg i namn. Man skriver t ex:
von Anka tog ett dopp i kassavalvet.
Däremot heter det:
Anna Anka skällde ut sin man.
Han trodde möjligen att han skulle försöka trixa till det på detta sätt för att försöka göra sig själv märkvärdig. Men det funkade inte.

Gringo
2010-09-13 20:04

Käre RA, men då får du väl tala om att det är mitt i meningen du menar, vi kan ju inte gissa oss till vad du egentligen menar.

RA
2010-09-13 19:56

Javelin, det heter svensklärare – inte “svenskalärare”. Det sistnämnda är lika fel som “lampaskärm” eller “askamoln”. Vet man inte det handlar det om dåliga kunskaper. Sedan kan vi alla, både du och jag råka snubbla på tangentbordet.

Jag upprepar: När marknaden finns så kommer flygbolagen. Innan marknaden finns så blir staliga bidrag till vissa aktörer och inte till andra detsamma som “hjälp” till snedvriden konkurrens. Om alla får bidrag blir det självklart annorlunda. Detsamma om det finns en framförhandlad monopolsitution tillsammans med subventioner som t ex i Rikstrafikens upphandlingar.

Vill påpeka att jag inte äger den här tråden men att jag startade den. Du ska hålla dig till ämnet och inte lansera dina egna absurda ideer. Det får du göra i en egen tråd. I forumets regler står det att man ska hålla sig till ämnet. Det gäller även dig.

Kalevi, menar du att finska staten betalat bidrag för att trafiken ska upprätthållas mellan Kemi-Toneå flygplats och Helsingfors? Eller sitter du bara och ljuger för att värka märkvärdig? Berätta annars med hur mycket € per år.

Och nej… Man kan aldrig skriva Finska eller Svenska staten med stor bokstav i mitten av en mening. Enbart om det är ett namn på företag eller organsiationer, t ex Finska klubben i Västerås där man själv har registrerat namnet på detta sätt. Däremot aldrig när det gäller finska pinnar, finska vinterkriget, finska staten etc. Det ska inte förväxlas med Finland som alltid skriv med stor bokstav. På engelska är reglerna annorlunda, i finskan har jag ingen aning.

Javelin
2010-09-12 16:56

RA, i de flesta fallen vågar inte privata aktörer ta så stora risker för så låga framtida intäkter samtidigt som staten och gruvägare ska få jättestora intäkter utan att ta någon risk. Så det är verkligen lämpligast att staten och kommunen bidrar.

Anser du att du äger den här tråden?

Det är sällan jag bryr mig om SAOL, särskilt inte här på forumet, jag märker inte ord och korrekturläser bara undantagsvis vad jag själv skriver. Men eftersom du gärna vill leka svenskalärare så kan du berätta vad “vilker” betyder.

Kalevi Hämäläinen
2010-09-12 16:00

Finska (Kan skrivas med stor bokastav) staten bidrar i högsta grad till den linjen, vad har du för insyn i detta om jag får fråga?

RA
2010-09-12 14:50

Inte alls- investeringar ska ge återbäring. Det ingår i betydelsen av själva begreppet.

Din fantasilekar om en flygplats i Haparanda är det ingen som delar med dig. Starta din egen tråd så får du se…

Flyglinjen Kemi-Helsingfors får inga bidrag från finska (skrivs ALLTID med liten bokstav) staten.

EU-bidrag kan fås till dödsdömda projekt i såväl Finland som Sverige. Om det är något som dessutom som kan gälla för TVÅ EU-länder samtidigt så hetsar det alltid upp någon byråkrat till…

Min lingvistiska nivå hålls vanligen inom de ramar som Svenska Akademiens ordlista över svenska språket anger. Slå gärna upp det ord som du tycks missuppfatta. Jag kan ana vilker det gäller och visst är det ett ganska skojigt ord!

Javelin
2010-09-12 14:22

RA, jag tror att du har förvillat dig själv från huvudfrågan, nämligen skatt & återbäring.

Självfallet vill inte Finska staten eller finska kommuner bidra till Kemi-Arlanda. Vidare vill inte Svenska staten bidra till samma linje av precis likadana skäl. Däremot går det utmärkt för Finska staten att bidra till Kemi-Helsinki.

Vidare så skulle en svensk flygplats i Haparandas närhet, på den Svenska sidan om gränsen vara mycket intressant, däremot skulle den direkt konkurrera med Kallax och Kemi. Vissa anser att Haparanda skulle vara en naturligare plats att placera en större flygplats IDAG om man fick välja (upptagningsområdena är större idag än för trettio år sedan).

Jag noterar att min sänkning till din lingvistiskt låga nivå har medfört att du vill leka på en högre nivå.

RA
2010-09-12 13:59

Du är ju totalt snurrig, Javelin.
Det inser alla som läser dina inlägg.
Du slänger ut marknadsekonomiska begrepp som “tillgång och efterfrågan” utan att veta vad det handlar om. Det är sådan förvirring i ditt senaste inlägg så det går inte ens att kommentera. Det är inte tillgången på asfalts-/betongbanor i tallskogen som avgör om ett bolag ska starta trafik eller inte – utan tillgången på passagerare.

När jag pratar om samhällsstöd som snedvrider konkurrensen och som satsas på hopplösa projekt som bara genererar tillfälliga inkomster för några få, typ projektledare så syftar jag på det innehåll som tråden handlar om. Dina fantasiprojekt om en trafikflygplats i Kalix får du debattera i din egen tråd. Men det skulle knappast intressera någon annan än dig själv, vilket du säkert är medveten om.
Din förvirring i sammanhangen blir inte tydligare för att du använder ett obcent språk.

IKEA:s satsning i Haparanda är intressant och positiv. Ingen Messias men bra nära. I början pratades det om en ny direktlinje mellan Kemi-Torneå flygplats och Arlanda. Men ingen ville flyga utan bidrag…

Javelin
2010-09-12 13:04

RA, du har missat det grundläggande faktum att flygande precis som IKEA och gruvor styrs av de triviala fundamentala begreppen tillgång och efterfrågan.
Att vara så oerhört flygnegativ att du inte vill inse det där med tillgång och efterfrågan tycker jag är anmärkningsvärt. Eller är det som så att du flyger på Heathrow från Arlanda och därför är jätterädd för att en massa individer inte ska vilja delta i systemet utan välja andra vägar?

Vidare, RA, så borde du sluta runka dig själv i diket genom att hela tiden hoppa från två olika obäriga tuvor där du å ena sidan anmärker på att småflygplatser inte kan leverera enligt efterfrågan och å andra sidan inte anser att tillgången skulle påverka efterfrågan.

En kul detalj i ditt resonemang är det här med snedvriden konkurrens, du skulle alltså vara av den meningen att någon annan liten flygplats skulle förlora passagerare till Kallax pga. denna investering?
Sedan har du nog runkat lite fel, när du pratar om snedvriden konkurrens. Det finns massvis av personer som hela tiden anklagar SAS för att snedvrida konkurrensen andra tycker att SAS är så rent jävla dåliga att de är trevliga konkurrenter som kan härja runt hur de vill med “våra gemensamma pengar” vilket skulle innebära att de helt enkelt gillar snedvriden konkurrens. Vidare är det klart att det finns både vinnare och förlorare i varje investering. IKEA tog kål på några enstaka affärer men anställde massvis med människor. Gruvorna i Norrland kommer att göra staten och ägarna rika som troll 😉 men göra andra stater och gruvägare mindre rika.

RA, om du förlorar något på en investering, så skriv “Jag är RA, en Förlorare på denna investering, därför ska jag RA, vissa alla det går att runka ikull investeringen”. Då bryr sig ingen om att debattera med dig så att säga.

RA
2010-09-11 23:18

Mina uppgifter kommer från SCB (Sverige den 31 juli 2010) och Wikipedia (Finland 2006).
Jag lever i verkligheten. Siffrorna är oomkullrunkeliga fakta och tar ingen som helst hänsyn till dina fantasifoster och drömmar. De finska uppgifterna är visserligen 4 år gamla men om inte finska Lapplands län har fått en fullständig invasion av immigranter på 817 000 människor senaste tiden så stämmer det. Förmodligen ska ett antal tusen människor snarare dras av.

Jag ska inte kommentera mer om ditt fantasifoster om en trafikflygplats i Kalix. Du får starta din egen tråd om detta. Kan bara upprepa att invånarna idag har två st att välja på, antingen 8 mil västerut eller österut. Båda med utmärkta förbindelser. Några språkproblem uppstår inte heller. På Finnair pratar alla svenska, liksom övrig servicepersonal på flygplatsen. Detta är ett anställningskrav.

Däremot borde du själv ta en svenskkurs. Det heter fortfarande Tornedalen – inte “Torneådalen”. Vidare skrivs “norrlänningar” och “svenskar” ALLTID med liten bokstav och sammasatta ord särskrivs inte utan bindestreck. Det heter sålunda IKEA-anläggning och flygintresset, inte “IKEA anläggning” eller “flyg intresset”.

Jag har aldrig haft något emot privata eller offentliga INVESTESTERINGAR i norr eller någon annanstans. Gärna fler lönsamma gruvor, IKEA-varuhus eller vad som helst. Däremot samhällsstöd som snedvrider konkurrens eller som placeras i totalt dödfödda projekt utan någon som helst realistisk framtid. Våra gemensamma pengar ska vi vara försiktiga med.
IKEA:s satsning har varit väldigt lyckosam både för dem själva såväl som andra företag och människor runt omkring. Haparandas befolkning fortsätter dock att minska, fortfarande 4 år efter invigningen och trots alla övriga butikssatsningar och turistanläggningar som tillkommit därefter. Återigen ett oomkullrunkeligt faktum.

Javelin
2010-09-11 22:13

RA, nu har du nog räknat del i alla fall. Förövrigt har jag inte påstått att Norrlänningar inte kan åka till Kemi, jag har bara påstått att Kemi inte Svenskt.

När det gäller hur mycket folk vill köra bil, så var det en gång i tiden en stor match mellan ett gäng sådana som du och två andra personer, den ene står på gyllene listan. Bråket gällde hur långt folk var beredda att resa för att handla. Hur som helst avgick de två med segern och Ingvar Kamprad byggde en IKEA anläggning i Torneådalen.

Däremot är det ganska intressant att prata om flygplatser och små sådana, när blir en flygplats tillräckligt attraktiv för att byggas ut på ett sådant sätt att den är attraktiv för fler linjer?

Summa summarum kan man säga att om alla tänkte som RA skulle världen stå stilla, ekonomin krympa och livet vara tråkigt och ospännande.

RA
2010-09-11 19:37

“Sedan bor det faktiskt typ 1,5 miljoner inom räckhåll för Kallax så det är lite av ett test av hur stort flyg intresset är.”

Så oerhört pinsamt det är att del av dina fantasibubblor, Javelin. Förstår du inte detta själv? Om man ska vara ultragenerös i beräkningarna och ta med hela Norrbottens, Västerbottens och Lapplands Län (Finland) så blir den sammanlagda befolkningen inom detta område 683 000 invånare, dvs långt mindre än hälften än dina 1,5 miljoner. Då kan jag upprepa att jag varit generös. Ingen och jag menar INGEN, vännen min, kör i timmar med tusentals kronor i bensinkostnader och långtidsparkering på Kallax från Hemavan, Umeå, Lycksele, Dorotea, Björkliden, Rovaniemi, Inari eller Kittilä för att flyga till London. Dessa har alla 1-2 timmars flygresa till Arlanda eller Helsingfors med en mängd förbindelser till övriga världen.
Och nyss påstod du att Kalixborna inte kunde köra 8 mil till Kemi-Torneås flygplats med utmärkta förnbindelser via Helsingfors till stora delar av världen, inte minst Asien…
Kom nu inte och prata om den påhittade Barentsregionen för att försöka rädda ditt ansikte. Du gör dig bara löjlig. Sannolikheten för att invånarna i Nordnorge eller Murmansk skulle resa i flera dagar för att komma till Kallax finns inte på kartan (mer än din egen fantasivariant). Ta istället en titt på en ordentlig karta så kan du se att varenda fiskeby i Norra Norge har en flygplats med mellan 2 och 3 timmars flygresa till Oslo med vidare förbindelser.
För mig och de flesta andra här på Flygforumet funkar det inte med att sitta och drömma och sedan slänga iväg lite fantasisiffror för att försöka övertyga andra. En lögn är alltid en lögn. De flesta av oss har en viss kunskapsnivå och realistisk världsbild. Vi lever inte på bidrag, projekt och fantasifoster.

Javelin
2010-09-11 00:39

F undersam, jag hoppas att du förlåter mig, misstänkte att du var en annan person under ny pseudonym.

Till saken, det är inte helt korrekt att det kommersiella behovet löser alla problem. Ibland och särskilt när det gäller infrastruktur i allmänhet så måste ibland någon satsa för att det ska bli något och i det här fallet så kan man se det som ett test av den lokala marknaden. Blir det schwung i gruvnäringen så kan det bli 2.000-10.000 gruvjobb där varje jobb i gruvan skapar 2 utanför gruvan. Det blir massvis med folk som kommer att åka tur och retur till de ställena, om det blir schwung. Sedan bor det faktiskt typ 1,5 miljoner inom räckhåll för Kallax så det är lite av ett test av hur stort flyg intresset är.

Flygpositiva borde inte vara negativa. När det gäller satsningar som misslyckas så händer sådant lite varstans, inte bara i närheten av Kallax. Om inte annat så kan du väl glädja dig åt SAS enda nya internationella linje och att det blir lite fler arbetstimmar i branschen.

F undersam
2010-09-10 23:20

Javelin, om dina argument tryter så vinner du ingen respekt genom att förlöjliga dina opponenter ( Läs F ru Fundersam)
Jag är inte negativ, utan enbart realist. Vi har tidigare sett satsningar i Norrbotten som har floppat rejält. Skattebetalarnas pengar bör användas till vettigare ändamål.
Finns det en kommersiell grund för direktflyg till London så löser detta sig med automatik.

RA
2010-09-10 23:01

Javelin, du är en lustig typ.

“När det gäller tidigare flyglinjer så är det ju som så att flygplan måste fyllas, annars bär det inte. Vill man sedan ha gruvarbetare, turister och liknande så måste man ha en tillräckligt stor marknad för dessa.”

Ja men Herregud! Vi talar ju om för dig att denna marknad inte finns. Om så hade varit fallet hade SAS haft sin Luleå-London-linje för längesedan utan samhällsstöd. Kemi-Torneå Flygplats hade säkert haft non stop-linjer till både Ronneby och Kuala Lumpur om Kalixbor och andra i närheten utgjorde ett tillräckligt stort underlag. Eller om blekingar och malajsier skulle få för sig att vallfärda till metropolen Kalix och övriga Norrbotten som turister eller gruvprospekterare (i senaste inlägget räknade du dessutom med att alla framtida ihåligheter där uppe skulle fyllas med utländska gruvarbetare också…). Visst är det möjligt att med samhällspengar tillfälligt fylla upp platserna i ett flygplan och då existerar det en marknad med hjälp av konstgjord andning under en viss period. När projektpengarna tar slut så försvinner marknaden också. Intressant är också att man med Luleå-London-linjen och därtill hörande marknadsföring inte heller framhåller det som en investering – utan som ett projekt. Det visar att man inte heller själva tror på idén. Ett projekt har alltid en begränsad livslängd- det ingår i själva begreppet.

Jag har inget emot att samhället betalar för flygplatser. Lika lite som för vägar, avloppsledningar eller kommunala bibliotek. Att våra gemensamma samhällspengar subventionerar något som kommer alla aktörer och medborgare till del är viktigt. Men när pengarna gynnar enskilda aktörer och snedvrider konkurrens blir det fel.

Du tycks leva i en ganska främmande värld mot vad de flesta av oss gör. Exempel på hur verklighetsfrånvarande du är visar sig när du kläcker ur dig följande: ” Hur vanligt är det att staten skor sig på kommunerna eller vice versa?” Jag kan tala om för dig att det enbart är cashflow i en riktning – från staten till kommunerna. Ingenting i den andra riktningen. Det dialektiska perspektivet finns bara i din egen tankebubbla. Dessutom tillkommer den kommunala skatteutjämningen, vilket innebär att vissa kommuner måste höja den kommunala skatten för att betala till andra.
Vad är det för slags knäppgöksfråga du försöker föra in denna debatt om att Kalixborna ska ha en flygplats som ligger i någon annan kommun? Som måste vara svensk? Mig veterligen har detta aldrig varit något som varit på den politiska agendan utan bara i din egen fantasivärld. Som trådstartare ber jag dig hålla dig till ämnet. Du får starta din egen tråd om detta projekt. Det finns redan tillräckligt med underliga idéer i Kalix ändå. För några år sedan kallade de sig Sveriges IT-kommun och satte upp skyltar med detta längs alla vägar. Vad dessa kostade vet jag inte. Övriga landet skrattade. Och några investererare från Silicon Valley eller Tokyo har inte synts till… Dessutom kommer Sveriges mest flyghatande politiska partis ena språkrör från denna kommun… Men JAG ska också försöka hålla mig till ämnet. (Svårt ibland!)

xxx
2010-09-10 11:52

Min poäng är att det alltid kommer att läggas skattepengar på saker som alla inte tycker är så bra. Tyvärr kan inte vi vanliga dödliga styra detta så det är bara att åka med. Jag respekterar åsikten om att just detta är dåligt etc. men det finns så mkt annat att bråka om. När man för en gångs skull satsar en spottstyver på flyget tycker jag inte att vi, på detta forum, ska bråka om det utan snarare säga: Mer!

Om vi ska se till vilka pengar som kommunerna har pressats på så är tydligen Luleå värst med sina 700000. Personligen tycker jag inte att det är så hemskt mkt. Bättre att de satsas än att inget händer. Om vi skulle låta våra svenska flygbolag försöka göra detta på egen hand vet vi ju att det skulle handla om diverse anställningar i bemanningsföretag osv. och det tycker jag vi kan få slippa.

Javelin
2010-09-10 09:27

Men F ru Fundersam, varför så totalt negativ?

Hur ska en fågel kunna flyga om ingen tror eller hoppas att den kan flyga?

F undersam
2010-09-09 23:32

Tack RA, Bra argumenterat!
Det mesta tyder på att detta blir ett platt fall, jämför med Kallax Cargo och dom därstädes högtflygande planerna.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500