Dryg tum snö ställde till katastrof på Arlanda!
Vi lever i ett fantastiskt land. Ena dagen pratar miljö nissarna om hur människan förstört naturen. Polerna smälter och vi kommer inte att få någon mer vinter. Nästa stund gapar en annan miljö kämpe om att vi går mot en ny istid. Bor i Märsta och igår kväll var mina barnbarn ute och kunde knappt åka pulka. Det hade kommit drygt en tum med snö.
Vill bara tala om att förr i tiden har det kunna kommit närmare en halvmeter snö under ett dygn fast flyget fungerat ändå utan problem. Det stora problemet idag är att allting i samhället vi lever i blir till en enda stor katastrof. För länge sedan hade Arlanda bara en bana. Idag har de tre fast men med den trafikintensitet som råder räcker gott en bana. Visst är det bra ändå att ha tre banor när det finns. Det ofattbara är med dagens resurser är att man kan ha försening när man alltid borde ha minst en bana i trafik medan man röjer de andra två.
svar
@ CJ
På ARN röjs 3300 meter på 11 minuter, en upplysning bara.
ESSA kör ensvep med en armada av PSB, vad mer begär du? Två armador för att hålla två banor öppna?
Fair enough att HEL har problem med refueling, men det bortförklarar inte ARN s usla Snö röjningsberedskap!Dessutom Att nån annan är ännu sämre ursäktar inte ARN
Min erfarenhet är att Helsingfors är ännu sämre. Operationellt är det den mest underutvecklade flygplatsen i Norden.
Bara något så enkelt som att tanka ger förseningar eftersom de inte har bränslesystemet inbyggt i marken, de måste fram med en stor jävla långtradare.
HEL putsar 3000 m bana på 11 minuter, studiebesök föreslås.
10-15 cm nysnö som faller under en vinterdag bör man klara av att hantera om man gör anspråk på att vara Skandinaviens ledande flygplats. Borde täckas av flygplatsavgiftena.
Nu var det väl mer än dryg tum som kom
Mycket avgörs av hur villiga flygbolagen är att betala. Högre beredskap kostar mer. I slutändan är det frågan om hur mycket passagerarna är villiga att betala.
Alla ni som vill betala mer för att några enstaka gånger under ett år komma iväg på utsatt tid sänd ett förslag till ditt flygbolag att du vill betala mer för din biljett.
You get what you pay for!
@ SvSv ARN, Nu är det ju i och för sig länge sedan att Arlanda. Flygplats blev omsprungen av båda CPH och OSL. ARN blir mer och mer av ett skämt, Nordens i särklass sämsta flygplats. Enda sättet att få en användbar flygplats är att lägga ner inkompetensens högborg, Swedavia. och privatisera i alla fall ARN , BMA och GOT Ett professionenellt flygplats bolag som t.ex. tyska Fraport eller Franska Vinci, kan säkert få nånting bra ut ur eländet.
Nu är väl inte banan hela problemet. Det ska finnas nånstans att ställa planen, de ska ha diverse markservice, osv. Man kan inte bedriva flygverksamhet genom att parkera fast sig i en snövall och tro att pax kommer av och på genom magi eller att lastning och tankning sker kan skötas med mobilen…
Nej inte den flight jag skulle flyga i varje fall, den var så när som på full men när allt blir skyddsstoppat av skyddsombuden för lastning och lossning inte anses säkert och det tar tre timmar att få bränsle samt catering pga snön då undrar jag hur man tänkt bedriva flygtrafik utifrån huvudstaden.
Att vi sen fick en slot på 3:50 på vägen tillbaka då tog man sig för pannan, svårt att förklara för passagerarna att det har inte snöat på Arlanda på tre timmar nu men vi har en slot om nästan fyra timmar… oklart varför…
Nej Swedavia, anställ fler snöröjare, och se till att flygplatsen fungerar även en dag med en eller två dm snö. Annars kommer ni ofrånkomligen bli omkörda av både CPH, OSL och HEL…
Skärpning!!
Vad är en kanaliseringen?
Svagt, mycket svagt. Forsta gangen det snoar? Global warming ar mera valkommet an nagonsin.
Har du tänkt på att kanaliseringen kanske gjordes på flygbolagens initiativ?
Man hade få bokade. Nu fick man en “Extern” anledning att ställa in.
Klart att man utnyttjar möjligheten. Ett plus för flygbolaget.
Flygplatsen satt och gav ut slottar på flera timmar till alla flighter utan någon egentlig anledning. Sen av någon anledning vägrade de öppna en andra bana, även 9h(!) efter det slutat snöa var den stängd.
Jag skulle tro att det var en facklig aktion från någon eller några på flygplatsen, snön var inget problem. Problemet var att flygplatsen inte ville ha trafik och vägrade låta någon mer än enstaka starta från eller till Arlanda.
Någon insatt som kan förklara varför var och varannan flight till/från Arlanda var inställd igår eller hade kraftiga förseningar? Jag är med på att det snöade, men tycker inte att snöfallet var så extremt att kapaciteten skulle gå ner så mycket? Måste kostat mycket för flygbolagen med alla cancelleringar, diversions etc.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/forseningar-i-flygtrafiken-till-och-fran-arlanda
Det som var vanlig vinter för ett decennium blir rena katastrofen idag.
Så var det dags för kaffeklubben på Arlanda igen…
Väntar man länge nog så kommer våren och tar bort snön. Det är ju flybolagens problem att det finns passagerare som vill ta sig till andra flygplatser som är ÖPPNA (hur bär dom sig åt?)…
Man tar sig för pannan (inte kaffepannan alltså)
Jag flög igår under ”katastrofen”. Var ärligt talat inga större problem, det blir lite förseningar och några inställda avgångar till destinationer det flygs många frekvenser och det är enkelt att boka om.
Majoriteten av alla avgångar går ändå. Jag fick sänka farten påväg in till Arlanda, tre varv i holding och sen in, det är ingen katastrof i min mening.
Kombinationen av kraftigt snöfall och sen underkylt regn som igår skulle få de flesta flygplatser i Europa att stänga ner fullständigt. Stockholm, Helsingfors och Oslo klarar sådant, dock med en del förseningar.