CityJet som arbetsgivare?
Ser att City Jet söker styrmän och jag är lite sugen att söka då det vore trevligt att komma hem till Sverige. Jag har dock hört rykten om att lönen för styrmän är extremt låg, ca 20k brutto/månad? Stämmer detta eller är det felaktiga uppgifter?
Hur är stämningen i bolaget? Schema? Hur lång är vägen till vänstersits? Tar tacksamt emot inputs!
svar
Ja, nok er startlønnen i SAS ikke så høj. Alligevel er der ingen (zero/nada/zip/nul) der ønsker at skifte fra SAS til Cityjet, men der er mange der gerne vil skifte fra Cityjet til SAS.
Måske fordi at man kan se at der er en fremtid i SAS, som kan betyde nogle rimeligt gode arbejdsforhold. Og derfor har SAS tæt på nul i personaleomsætning i deres pilotkorps. Cityjet har modsat SAS en meget høj personaleomsætning blandt deres piloter.
Som kapten har man ungefär ca 60000:- /månad efter skatt, traktamente är dock inräknat i detta. Bra lön med hänsyn till att man också har tidigare nämnda avtal. Svårt att tjäna detta om man går in i SAS och påbörjar deras tariffresa på steg 1.
Pratat med dem, platserna är redan tillsatta:(
Annie, jag tror man rekryterar flygvärdinnor för tillfället annars. Kanske något att söka annars?
@SvenDottir
Kanske bättre om du tillbringar mer tid i Danska forum där fler delar din uppfattning =)
Andra trivs bättre i Sverige än i Danmark och struntar i om lönen är lite bättre på något annat bolag du nämner. Haha att du ens nämner LH som bättre är skrattretande.
@CRJ
Ja, no problem 🙂
De fleste af os der startede i Cimber har nu forladt Cityjet. Vi forventede noget andet, så derfor er det bedst for alle parter at man søger noget andet, som vi har gjort med Norwegian SH og LH, ThomasCook, Airgreenland, cargo flyvninger osv. Bedre vilkår og til en bedre løn.
@Sven Dottir
Tack för att du lämna för många delar inte din uppfattning. Jag vet också vad jag pratar om….
Extremt hög personalomsättning…
Beror delvis på tvivelaktig personalpolitik.
Årsagen til at Cityjet søger piloter, er at de ikke tilbyder særlige gode vilkår. Der er ingen der vil arbejde for Cityjet, hvis de kunne vælge SAS, Thomas Cook, eller et andet selskab der tilbyder gode vilkår.
De piloter der får tilbudt bedre vilkår, forlader Cityjet lige så hurtigt de kan.
Vær forberedt på at du hele tiden vil blive maxet ud på Flight Time Limitation. Og forvent ingen forbedringer på Terms and Conditions, (it is a business model like Ryanair).
Jeg har selv arbejdet for Cimber/Cityjet, men gør det ikke mere, så jeg ved hvad jeg snakker om.
Du får jobba mycket, många leg per dag, ofta på slinga, tighta turnarounds men…
-Svenskt kollektivavtal
-Socialförsäkrad i Sverige
-Pension i Sverige
-Loss of license
-Sektortillägg
-Helgtillägg
-Övertidsersättning
-ID-biljetter
OCH fantastiskt trevliga kollegor, både på flight deck och i kabin.
Jag tror att lönen du syftar på är den som du kommer ha om du blir baserad i Vilnius och inte har så mycket flygtid.
Felaktiga uppgifter. Beror på erfarenhet men med över 1500h totaltid så ligger man på ca 33000+10-15 i tillägg så vet inte vad 20k kommer ifrån 🙂 svenskt kollektivavtal och hyfsat variabelt schema.