City Airlines lägger ner Göteborg – Alicante!
Hej,
Hörde att City lägger ner linjen för gott, någon mer som hört detta?
Konkurrensen från Ryan Air blev för tuff kanske?
MVH
Anders
svar
Verkar som de har långt gånga planer på att börja flyga Jönköping. Kul!
City Airline går faktiskt med vinst! Lite inside info!
Jag hoppas att vi får behålla ett av de bättre svenska flygbolagen nämligen City Ariline. Trenden går ju åt det hållet att det bara kommer att vara det allra största utlänska flygbolagen som kommer att trafikera Sverige i framtiden.
Antingen är det ett desperat försök att få uppmärkasmhet eller så ligger City Airline ruggigt illa till ekonomiskt. Många som har försökt gasa sig ur ekonomisk kris tidigare.
http://www.gp.se/ekonomi/1.441206-city-airline-okar-fran-goteborg
Här står all information som kommer hända under hösten och våren.
Mimmi vart har du fått den informationen? Vad jag hörde så skulle dem lägga ner Alicante och Rom för att dem skall öka vissa frekvenser.
Ja under vintern då intresset för Rom är mindre.
City Airline kommer inte alls lägga ner linjen ROM- den ska bara gå med färre avgångar och med med det mindre flygplanet.
Det är tråkigt att City Airline tvingas lägga ner linjerna till Alicante och Rom. Det beror säkert på att Ryanair är starkare på Alicante men Rom förstår jag inte, om nu man skall se positivt på det och säga så att Ryanair inte hade lanserat linjen till Rom så hade den nog varit kvar i City Airline linjenät. Men så är nu inte fallet, tråkigt för oss på västkusten. Flyger hellre till huvudflygplatsen än till en mindre.
City Airline håller på att fortsätta utvecklas, det var en satsning som dem gjorde men har inte gått lika bra för alla linjer. Men ta Barcelona, Malaga och Palma, dem linjerna har varit högtryck på.
Ta Umeå linjen, där har det blivit jätte bra för den 13 September öppnar dem en ny avgång vilket gynnar både Göteborgare och Umeå bor. En morgon och en kvälls avgång. Umeå eller Göteborg över dagen.
City Airline kollar på nya linjer hela tiden (vilket alla bolag gör), har lite koll på dem och allt möjligt kring Göteborg. Så jag tror på City Airline.
Vi är ett land så varför skall alltid Stockholmare och Göteborgare alltid tjafsa om sådant här när någon av flygplatserna får en ny linje? Kan ju säga det att jag inte är stormförtjust i Stockholmare. Och det är Stockholmare som inte gillar Göteborgare, fine det har alltid varit så och kommer alltid bli så.
Men tycker att både Arlanda och Landvetter är dem flygplatser i Sverige som är bäst. Inte bara för att dem är dem två största, utan för att dem är två moderna flygplatser. Landvetter är på väg uppåt vilket även Arlanda är, så man skall se positivt. Om jag skulle välja att åka till New York så skulle jag hellre åka upp till Arlanda än att dra ner till Köpenhamn för där är det lång väntetid ibland.
Så kom igen City Airline nu blir det en bra höst hoppas vi!! Hoppas på fler linjer.
Vi hoppas att så inte blir fallet…
Snart är det väl dags att lägga ner hela bolaget!
jb…. det är ju gamla ledningen på City Airline som är de nya ägarna… De har ju varit där i flera år. Styrelsen har fått ett nytillskott, annars består den av VD och samma styrelseordförande som innan. Gamla ägaren, Magnusson, sålde ju bolaget till gamla ledningen när man bedömde att man inte klarade av expansionen. Säkerligen ett affärsmässig rätt beslut.
Om man läser alla synpunkter under denna rubrik så blir man lite trött på hur lite fakta man tar reda på. Att flyglinjer läggs ner är ju helt vanligt som att det kommer nya. Inget konstigt med det.
Jag håller med jb.
Debatten handlar om att lägga ned linjen till Alicante, där man har provat och utvärderat den och kommit fram till att den inte är lönsam. Det är ett alldelles normalt betende och visar väl på en tillnyktring. Att konkurrera med Ryanair på denna sträcka är väldigt svårt.
Vi hoppas nu att vi slipper se fler exempel på rena fantasiprojekt i framtiden bara…
RA;s har naturligvis rätt när han konkluder att City Airline misslyckades att genomföra sin ursprungliga strategi – men det vet ju alla nu.
Det är ju för att den gamla ledningen misslyckats som man nu har nya ägare och styrelse med en mer realistisk syn på marknaden.
Att man sedan kontinueligt måste revidera sitt trafiksystem och ställa in olönsamma linjer och öppna nya är snarast tecken på ett sunt affärstänkande.
Så ge det “nya” City Airline en chans.
Nej, jag har inget med City Airline att göra alls och aldrig haft. Så du måste nog tänka på någon annan. Jag bor dessutom i Stockholm, långt från Göteborg.
Aha, RA har knegat på City… Fick inte du sparken för “du vet vad” haha:).
Jag är så trött på dina inlägg, märker inte du det också efter dina sjukt felaktiga inlägg. Ibland poppar ni upp och skriver frenetiskt i nästan alla trådar för att sen tonas ner. Väntar bara på det sistnämda, suck
Peter, du har precis räknat upp en mängd argument som visar på ett mycket illa skött bolag, med dålig marknadsanalys (om man ens kan tala om någon) samt total avsaknad av repekt för både kunder, samarbetspartners och skattebetalare.
Ja, jag skräder inte orden. När man missköter ett företag på det sättet och för människor bakom ljuset då finns det inte mycket kvar att respektera. En bolagsledning med så dålig omdömesförmåga BÖR kritiseras repektlöst.
Ja respekt är precis vad RA saknar. Analytiker?. Knappast då redovisar man sin fakta på ett annat sätt.
Hmm=RA= Dårarnas paradis
Jag tror att RA är analytiker i flygbranschen och har väldigt stor erfarenhet av det. Men sen är det några som använder hans nickname ibland.
Respekt
Med tanke på att du inte vet vad du talar om så kommer ett klargörande.
1. Lars Magnusson sålde bolaget alldeles efter askmolnet.
2. Bolaget förlorade väldigt mkt likvida medel efter den händelsen.
3. Var ett korrekt beslut att lägga inrikes på is.
4. Flygbolaget hade gått i KK om det fortsatt.
5. Om man startar nya linjer och senare det visar sig att efterfrågan är marginell= Ja då kan man ju inte starta????.
Du vet inte vad du talar om. Vad har du för insikt i flygbolag. Jobbar du ens på ngt?.
SDR.