Norwegian till Göteborg!
Norwegian planerar för trafik Göteborg-Stockholm!
http://di.se/Artiklar/2010/9/15/214960/NORWEGIAN-I-STARTGROPARNA-LANSERA-STOCKHOLM-GOTEBORG—PC/
svar
Du är ett under av vishet RA. Det måste kännas skönt att kunna allt, veta allt och därmed uttala sig om allt. Att du sedan gång på gång blir motbevisad, stör mig icke. Alla andra har fel och du har rätt! Undrar om jag stavat allt rätt, använt stor bokstav där så krävs? Du store guru, visa på mina fel och brister.
Och så kanske de mutar ännu en riksdagsledamot med fria resor om han eller hon (eller både och) bara bloggar positivt om Norwegian…
Om de nu kan räkna , vilket jag inte alls säker på …så är nog en höjning att räkna med. Jag tror att de chansar på 19:- som den magiska summan.
Till Yo:
Jo, du har helt rätt! Nu gäller det att passa på att resa till Göteborg. Kan vi gissa på att det blir panikbiljetter för 10 kr st på Norwegian den här gången också, som till Helsingfors?
Till Håkan + Hasse:
Mina uppsatser/romaner är skrivna klockan 23.00 på kvällen. Jag vet inte vad ni har för arbetstider. Själv börjar jag bli lite hungrig, snart lunchdags. Därför blir det bara ett kort inlägg.
Och visst kan mina inlägg blir lite väl långa ibland. Men jag var ju tvungen att besvara det lika långa inlägget från vår alltmer panikslagna norrman (eftersom han använder olika nick hela tiden vet jag inte vad jag ska kalla honom).
Det där med att ha ett vettigt liv bör ni nog rikta snarare till honom då han sitter och super på ett hotellrum i Bollnäs en lördagsnatt…
Till RA jag är väldigt nyfiken på ditt liv, har du inget arbete att sköta då du sitter här och skriver romaner hela tiden.
RA : skaffa dig ett liv eller en kompis att diskutera med. Hur orkar du sitta och skriva uppsatser på forumet ? På arbetstid dessutom ?
Det är enbart resenärerna som kommer att glädjas den stund det varar.
Till den norske PR-papegojan (som använder olika nick i varje tråd):
Självklart är det siffror från SAS Group som jag tar med i jämförelsen. Det är det enda relevanta sättet. Om SAS låter Blue1, Scandinavian Airlines eller Widerö trafikera en viss linje är enbart en fråga om organsiering och geografi. Detta har jag skrivit förr och till skillnad från dig och dina “nyttiga idioter” som utnyttjas i Norwegians PR så tycker jag det är trist att upprepa mig. Min utgångspunkt var dessutom 2009. SAS säljer ju, som bekant av så mycket som de bara kan….
Om SAS Group är 5 eller 8 gånger större än Norwegian kan vi diskutera en annan gång. Ingår förresten inte det svenska bolaget ( f d FlyNordic) i dina siffror?
Jag ska nu upprepa mig på papegojvis:
Norwegians och SAS har till större delen helt olika inriktning. SAS är till stor del till för affärsresenärerna. Inte helt, men nätverket och frekvensen styrs av dessa resenärer medan privatresenärerna får acceptera villkoren.
De båda bolagen konkurrerar mest mellan intraskandinaviska destinationer och inrikesmarknaden i de tre länderna, där det egentligen är mest Norge som Norwegian är något att räkna med för SAS.
Norwegian däremot har Medelsvenssons och Ola Normans intressen för ögonen – precis som alla andra lågprisbolag. Inget fel med det. Därmed blir det en viss betoning på Medelhavsresmål och möjligheter till weekendtripper till andra europeiska städer. Så många affärsresenärer lyckas man inte fånga som vill acceptera en frekvens på Stockholm-Arlanda tre gånger i veckan, tisdag+torsdag+söndag. Mest en del golfspelare. Eller Belgrad varje lördag under sommaren… Man har helt enkelt till stor del tagit över den gamla charterflygsmarknaden och uppgraderat den något med att ge våra invandrare möjlighet att smidigt kunna hälsa på släkten på semestern. Så särskilt många affärsresenärer till Marrakesh eller Teneriffa på vintern lär det inte heller bli… Hur många kanarier hade Norwegian tänkt skulle flyga till Stockholm i februari, förresten? Nej, det är bara den lilla skandinaviska privatresemarknaden man siktar på – även om man gärna utåt vill framställa sig som något finare.
Men Norwegian får gärna fortsätta med detta, så länge deras ekonomi tillåter. Problemet är bara att det är svårt att utveckla den marknaden och tjäna pengar.
Det är den kaxiga jämförelsen med SAS som jag reagerar emot. Den saknar varje uns av relevans med verkligheten. Kaxigheten är en del av PR-strategien och skaffar sin egen fanclub som skriker av upphetsing varje gång det levereras ett nytt plan. Dessa Homer Simpson-kloner bryr sig inte om någon långsiktighet och tycks sakna alla möjligheter att bedöma marknadsbehov.
Mina inlägg riktar sig framförallt till alla de i tråden som gör vågen varje gång Norwegian skriker ut ett nytt PR-budskap och som på ett YTTERST barnsligt vis agerar precis som Norwegian vill. Här är några exempel ENBART från denna tråd:
Håkan: “Jaaaaa vi elsker dette landet”
Bengt: “Norwegian äter upp SAS utifrån, och snart finns bara den ruttna kärnan i SAS (core) kvar och den lämnar dom glatt till gamarna som vill köpa eländet.
Tal: “RA, du suger så stenhårt!!!!”
Att min kritik av dessa småpojkar (då menar jag mentalt, de kan nog ofta vara relativt långt framme i livet rent fysiskt) får DIG, som jag antar har ett visst intresse i Norwegian, att reagera med dina panikartade inlägg både här och i andra trådar, ger mig bara vatten på min kvarn. Det är tydligt att du är livrädd för att aktiekurserna ska falla och att Norwegians registrering på Stockholmsbörsen ska haverera – och därmed riskera hela Norwegians alltmer deperata jakt efter kapital.
För att återknyta till vad denne tråd EGENTLIGEN handlar om vill jag poängtera vad Tryggve Braathen skrev i början:
“Ett getingbo. Sas lär stiingas och Malmö Aviation likaså.
Ett priskrig som aktieägarna i Norwegian jublar åt?”
Jag skulle vilja svara som så här: Norwegian har pumpat ut så mycket man kan från Oslobörsen och har inte så många vänner kvar där längre. Stockholm-Göteborg är troligtvis enbart ännu ett sätt visa på expansion för att locka de framtida investerarna på Stockholmsbörsen. Det var mycket längesedan man startade något på den svenska inrikesmarknaden. Att gå in och konkurrera på den största inrikeslinjen är en del av PR-strategin. Det ser kaxigt och framåt ut. Det är FULLSTÄNDIGT omöjligt för dem att tjäna pengar på den linjen.
Här följer lite andra kommentarer till norrmannens påhopp på mig:
“Spesielt med tanke på din svært nedlatende holdning.”
Ja, själv är du ju ett under av diplomatisk finess.
“Jeg tror derfor neppe at dine relative barnslige (for å bruke dine egne utrykk om medlemmer som har andre meninger enn deg selv), er i ditt hjertelige bolags interesse.. ”
Jag kan poängtera för dig att jag saknar koppling till SAS. Tyvärr är detta också en upprepning som måste göras för att vissa vill inte minnas så bra… Jag kan vara ytterst kritisk gentemot SAS. Läs gärna andra trådar om detta.
“Jeg har allerede åpnet mitt andre glass med halvblank og merker at min stemning stiger som en bra fest av å lese dine innlegg. Det redder kvelden fra ellers moderat underholdning på for øvrig svensk TV i kveld her i Bolnäs på vei til Orsa.”
Ja, jag tycker ärligt talat mycket synd om dig. Hoppas du lyckades ta dig ifrån denna tristess nykter… /det stavas dessutom Bollnäs/
Vad jag försökte säga var att det inte bara är Norwegian som har tagit in nytt kapital från aktieägarna utan även SAS har gjort det. Nyemissionernas storlekar i förhållande till bolagens storlekar har jag inte koll på men det går ju att räkna på om man är intresserad.
Otroligt bra inlägg från vår norska kollega! Beträffande RAs retorik finns bara en sak att säga: tomma tunnor skramlar mest!
Så… RA… we meet again!
Måste säga att min respekt för dig som debattör faktiskt ökade efter ditt mycket underhållande och innovativa inlägg med “kakfabriken”. Fyndigt, roligt och till viss del träffsäkert. Att du är intelligent och har talets (eller snarare det skrivna ordets) gåva råder inga tvivel om. Detta är dock inte någon garant för sanningshalten i dina provokativa inlägg.
Vill med detta inlägg egentligen bara påminna om debatten vi förde i en annan tråd. En tråd där dina argument sköts sönder och samman av mig och en (för mig) okänd norsk meddebattör. Så för de som läser denna tråd, och som gärna vill se RA’s mycket välformulerade och samtidigt ihåliga argument falla platt till marken så rekommenderar jag läsning här:
http://www.flygtorget.se/Forum/Detaljer.aspx?ForumKatID=1&ID=29682
Jag orkar inte med samma vals igen. Det tog för mycket av min värdefulla fritid i besittning.
Bra bra. Har väntat på att nån ska orka skriva lite och rätta upp RA.
De flesta har ju inte tid och sitta vid datorn och tugga som RA gör eftersom
bla. jobbet ska skötas. Har nu oxå lagt märke till att han doktorerat i svenska språket och drygar sig med att hålla rättstavningskurser.
Skaffa ett liv RA.
Så jävla bra!
RA, du suger så stenhårt!!!!
“Det är viktigt att komma ihåg Micke, att SAS omsättning är ca 8 gånger större. Deras större beroende av affärsresenärer gör att de drabbas betydligt hårdare i en lågkonjunktur. Sedan ska man inte sticka under stol med att de gjort många misstag tidigare. Under det första halvåret i år är SAS resultat betydligt bättre i procent än Norwegians. Resultatet måste jämföras med omsättningen.”
Kjære lille rare RA. Jeg kan ikke le eller gråte når jeg ser hvordan du raderer deg som en tornado gjennom andre innlegg. Din ekonomiske forståelse står virkelig ikke i stil med din sammensetning og jeg ville faktisk tro at du snarere virker mot SAS sine einteresser en for, gjennom måten du argumenterer deg for. SAS ønsker å fremst ryddig mot sine konkurrenter. Dette blir derfor av en grad som jeg tror neppe de ønsker å identifisere seg med. Spesielt med tanke på din svært nedlatende holdning. Rimelig ironisk med tanke på evangeliet du forsøker å forkynne. SAS som alle andre selskap ønsker å identifisere seg med seriøsitet og integritet. Jeg tror derfor neppe at dine relative barnslige (for å bruke dine egne utrykk om medlemmer som har andre meninger enn deg selv), er i ditt hjertelige bolags interesse.. Og før du beærer meg (og andre med andre meninger enn deg selv) for PR papegøyer, ber jeg se ditt eget speil og det resultatet du fremlegger. Jeg har allerede åpnet mitt andre glass med halvblank og merker at min stemning stiger som en bra fest av å lese dine innlegg. Det redder kvelden fra ellers moderat underholdning på for øvrig svensk TV i kveld her i Bolnäs på vei til Orsa.
Så Micke skal ”komma ihåg at SAS omsättning är ca 8 gånger större? Jaha du RA, jeg legger meg flat for dine kalkyler. Jeg så forresten et langt innlegg om rettskrivning på svensk og ikke minst korreksjon av andres argumentasjoner og tall. Jeg må nesten med dette spørre meg om du sitter på tall materiale som SAS ikke har presentert? Eller er det en skrivefeil som du med rette passer på å gjøre andre oppmerksom på? Jeg vil gjerne gjøre deg oppmerksom på at SAS hadde en omsetning på 19,4 milliarder svenske kroner i første halvår av 2010. Norwegian hadde ca 4, milliarder svenske kroner i omsetning (omregnet fra norske kroner).
Men ja ja, 4,7 ganger større i omsetning eller 8 ganger større, det betyr vel lite egentlig eller hva RA? Men så kom jeg jo til å tenke på noe. Var det ikke slik at 19,4 milliarder i første halvår for SAS hadde noe som heter for SAS group traffic numbers? Hmmmmm, merkelig egentlig. Jeg tror jaggu at RA har inkludert både Blue1 og Widerøe jeg, men det er jo ikke så rart.
Jaja, jeg lar deg heller se på disse tallene igjen RA, så får du funnet ut hva som er den egentlige forskjellen i antall passasjerer mellom SAS og Norwegian. Dersom du faktisk mener SAS group, ville det være bra for kvaliteten på dine innlegg at du spesifiserer dette.
De er jo absolutt til å sammenligne med Norwegian. Jeg mener med subsisdierte flyvninger i nærsagt hele Nord og Vest Norge og ikke minst finske innenriks trafikk.
Men fair nok, jeg skal gi deg den RA, selv om jeg må innrømme at din kritikk av andre som formulerer seg uklart er noe ”rolig” å lese. Takker forresten for innføringen i svensk bakelse og produksjon av bakst. Det var meget opplysende og relevant til fly industrien. Vet du, jeg har aldri tenkt at boller og brød er svarende for økonomiske begrep innen luftfarten!!!
Så til ditt siste med at “Resultatet måste jämföras med omsättningen” Nå er det slik RA at årsrapporten offentligjøres ikke før i 2011. Denn tar hensyn til en del informasjon som ikke presenteres i kvartals resultatene. Tall og omsetning som det later til at du enten ikke kjenner til, eller bevisst utelater.
Men du som kan denne bransjen ut og inn, har jo sikkert dine kilder på dette. Ikke minst fra økonomiavdelingen i SAS og Norwegian. Detter er jo svært sensitive opplysninger, men jeg har jo full respekt for at du har tilgang til dette. Tross alt er du jo et troverdig talerør for objektiviteten og forståelsen av økonomiske resultater i fly industrien. Jeg er faktisk imponert at du allerede nå, et halvt år før det fremlegges, sitter på denne informasjonen.
Hmmm, du har ikke tenkt på at dine opplysninger faktisk kan påvirke børs noteringer? Jeg mener i lys av at du allerede nå vet de økonomiske incentivene til selskapet? Har du spekulert i å drive aksje spekulasjon. Dine fremtidsrettede innsyn av finansielle prestasjoner burde gjøre deg til en rik mann og med all respekt, bringe deg opp til fora som holder en betydelig større innflytelse og økonomisk tyngde enn denne.
Jeg håper du leser denne tråden å fylles av provokasjon. Kanskje en lærdom om at en post IKKE skal besvares på måten du skriver. La dette være en illustrasjon på det og få trådene inn på et spor som hever diskusjonen og ikke minst setter andre medlemmer i lys av den respekten de gir deg i sine innlegg. For øvrig så er tall materialet og argumentasjonen om SAS v/ DY legetimt og finnes i deres kvartals og halvårs resultater. Jeg vil for øvrig oppfordre deg til å regne på tallene du refererer til hvor omsetning og antall pax modereres opp mot utgifter pr pax. Men da ville kanskje diskusjonen blitt mindre morsom.
Hilsen en RA pappegøye……..
Nästa Norwegianlinje blir Helsingfors, var så säkra.
Såg att jag glömde några ord så det vet jag. Så RA du behöver inte säga något om det för jag vet det. Skrev det på mobilen, hoppas du har överseende med det.
Först och främst jag gnäller inte, säger bara sanningen. Tycker det är bara trist att alla skall gnälla på städerna i Sverige. Visst stockholmare och göteborgare har alltid gnällt på varandra. Se i fotbollen, går det någon match mellan 08-031 som är utan bråk? Nej, vi alla ett land tillsammans. Varför måste folk slåss för att visa vem man är? Varför kan det inte vara som för när det var fotboll det handla om och inte som det är nu med slagsmål? Fotbollen mellan Stockholm och Göteborg idag handlar inte om fotboll utan bara om bråk. Det hör inte hit egentligen men ändå.
Jag håller med dig helt om att det är konkurrens, det är det. Från Gbg till 08 så är det tåg, buss och flyg (SAS och Malmö), men dom flyger till två olika flygplatser. Arn flyger
många till för att ta sig vidare ut i världen. Vi åker hellre till Arn än till Cph. Så där håller jag med dig RA och alla andra. Vi får hoppas på det bästa. Om det blir inrikes kommer det säkert komma utrikes också.
Till Jonathan som undrade om Fly Nordic flög till Göteborg så är svaret ja, det gjorde dom. Men tror inte det är lönsamt nog och börja flyga dit, men vad vet jag om lönsamheten.. 😀
Till Jonathan som undrade om Fly Nordic flög till Göteborg så är svaret ja, det gjorde dom. Men tror inte det är lönsamt nog och börja flyga dit, men vad vet jag om lönsamheten.. 😀