Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

W. Aviation AB

Tråden startades av Marcus

Kan de vara en ny aktör inför nästa flygupphandling?

Publicerad den 2026-05-08 07:15
Skriv ett svar
Antal svar: 11

svar

Nyfiken
2026-06-12 08:35

Ängelholm, Umeå och Göteborg nämns som möjliga nya linjer till Bromma.
Är detta främst enskilda önskemål, eller finns det några konkreta planer eller pågående projekt för att etablera flera nya linjer till Bromma?

thomas
2026-06-10 16:25

KID, har inget flyg till huvudstaden ängelholm Halmstad Ronneby etc vill få flyg till BMA, Jönköping även KLR vill även få flyg till BMA, en t.o.r Ronneby till ARN nästan 10.000
Alla vill ha lägre realistiska priser

Norrland
2026-06-09 16:36

SAAB 2000 är ett komfortabelt och snabbt flyg men väldigt mycket dyrare att operera än tex Fokker 50 både i bränsle och underhåll. Ska SAAB 2000 ta dom upphandlade linjerna ifrån Populair så fär dom lägga sig lägre och då går det inte ihop och när det inte går ihop ekonomiskt ja då vet vi hur det slutar.

@thomas
2026-06-09 16:00

Vad menar ni med att “flera regionala flygplatser skriker efter flyg till Bromma”?
Dela gärna några exempel. Har inte sett några nya initiativ.

thomas
2026-06-09 08:36

Det är flera regionala flygplatser som skriker efter flyg till huvudstaden BMA
Så några till på Svenskt inrikes är fullt realistiakt. Men biljett priserna måste ner.

Stefan
2026-06-09 08:15

Saab2000 skulle göra sig bra på de längre uppgähandlade Norrlandslinjerna som Vilhelmina, Arvidsjaur Hemavan och Lycksele. En snabb Turboprop med bra komfort för passagerare.
Även Ängelholm-Bromma står på önskelistan hos många.

Ewa
2026-06-09 07:30

Väldigt spännande om de kunde få ut fler flygplan inom svenskt inrikesflyg, det behövs. Men @Marcus jag tror inte att de är någon aktör som skulle kunna tänkas lägga in något anbud på de upphandlade linjerna.

Skånepåg
2026-05-26 17:33

Riktigt kul att W.Aviation har leasat ut en Saab2000 [SE-LOM] till Skåneflyg! Flygplanet har lagts in på Frosts AoC och heter numera OY-FSG.
Hoppas de kan få ut fler flygplan inom svenskt inrikesflyg framöver. Ängelholm sägs stå på tur för en linje till Bromma, kanske blir det även Skåneflyg som opererar även den rutten i sammarbete med Frost.

@Sola i Karlstad
2026-05-26 09:12

SolaAir flyger via NyxAirs AoC som är baserade i Estland. Så de har inget eget flygtillstånd.

Sola i Karlstad
2026-05-26 06:31

Nej men det primära flygbolaget inom koncernen Sola Air, har ett eget flygtillstånd.

Tom
2026-05-12 12:56

De har väl inget eget AoC?

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500