CPH airport long walks
Right now I am at CPH airport. I can’t understand why sweds prefer CPH over ARN. Arlanda is far from perfect but CPH even worse. CPH: long walks through a totally over crowded shopping mall. It’s full of impolite danish people.
I can’t see what’s good with CPH. So please tell me!!!
svar
Jag trivs mycket bättre på ARN.
CPH är trångt och klaustrofobiskt. Lågt till tak och dom skickar en från en gate till en annan.
Rökterassen är fantastisk fast borde vara större.
ARN är luftigare och med godare utrymmen, man hittar lätt ett ställe att sätta sig i lugn och ro.
CPH kommer nog bli bra när man inviger nya delen. Tyvärr ljusår bättre än Arlanda och att man också slipper bittra stockholmare! För oss som crew går det ingen nöd på eftersom att vi beställer crew transport! Men intills dess så njuter jag av att vara på den största och bästa flygplatsen i Skandinavien! Tyvärr Stockholm ge det 10 år när både flygplatsen lönerna och staden har utvecklats!
Katja, och du pratar om dryga kommentarer. Din första kommentar var helt onödig. Din andra var värre…
@ Mark
Varför skriver du på halvdålig engelska. Ingen som inte förstår svenska hänger på FT…
@Kk
Hur ska man veta det? Det är tyvärr väldigt många som använder förkortningar för att de tror att det är rätt, vilket skapar en stor förvirring.
Jag är bevisligen normalt intelligent eftersom jag jobbar som CC och har gjort det i över 15 år.
SRN = Strahan
ARN = Arlanda
CPH = Köpenhamn
Va glad att du fick svar på din fråga istället för att komma med en otacksam och dryg kommentar tillbaka.
@ Katja
Vilken tramsig kommentar, dom flesta är väl intelligenta nog att förstå att det var en skrivfel….
@Kk
Varför jämför du med Strahan (SRN) flygplats i Australien? Här är det ju någon som tycker CPH är dåligt.
@Stockholmare, forsätt njut av aritekturen av bunkern i CPH och betala flera tusen mer för interkont med SAS drekt ifrån CPH än från ARN med transit i CPH.
Om du nu är Stockholmare så åker du iofs ifrån ARN och slipper bli lurad som skåningarna som står i ett annat inlägg i denna tråd. Jobbat på SAS och SAS styr med prissättningen mycket av trafiken via CPH. Vi som jobbar inom flyget är inte speciellt imponerade av CPH det är en flygplats som alla andra.
Pinsamt, Mark. Din dåliga engelska, åtminstone i skrift plus en del andra saker avslöjar tydligt att du bara är den gamla vanliga gnällsvensken som vill dissa Kastrup så fort man får en chans. Att låtsas vara en internationell, kosmopolitisk resenär som täckmantel funkade inte…. CPH/Kastrup är överlägsen Arlanda på alla sätt. Danske Daniel har redan gjort en bra sammanfattning nedan. Jag vill bara tillägga att CPH också är estetiskt tilltalande med en genomarbetad vacker design och arkitektur som gör att man som resenär blir glad.
CPH kan kännas trång , men inte alls lika rörig som SRN med sina ännu längre gångar och tråkiga korridorer samt kloak stank i T5
Det går inte att jämföra ARN och CPH service, eftersom det är två helt olika flygplatser , CPH är en interkontinental hub, en liten sådan, men ändå. ARN är en regional matar flygplats till olika hubs runt om i Europa, och inget fel med det, men så är det
Priset på mat o dryck är väl någorlunda likvärdigt
Jeg var med SK983 i lørdags. Der var en times kø (ned til gate C27) ved paskontrollen for non-Schengen ankomster. Det kan vi (det er myndighederne/politiet, ikke CPH) ikke være bekendt. Automatiserede gates for EU+venner virkede heldigvis, der var ingen kø. Jeg skal afsted med SK984 (SE-RSH, igen) senere i dag, jeg håber, at det var et midlertidigt problem.
Vi som jobbar där och går på CPH varje dag borde ju i så fall klaga, men det gör vi inte.
Det är väl bra med en liten promenad innan du ska sitta på flyget eller har suttit på flyget. Motion är bra.
Tycker den danska kronan dränerar kontot mer i baren på CPH 🙂
Off course CPH is the choice for people in south Sweden but I’m happy i live i Stockholm because if you travel direct from CPH you pay more then if you travel from ARN with transit in CPH, For an BKK trip you will save 2 – 5 k SEK for an roundtrip if you travel from ARN with same flight at same dates, and pricing is different on all routes to ARN just check and compare. With this pricing system SAS direct people to CPH so all people in south Sweden are more and less cheated by SAS, they will save some money if they do their travel from ARN instead.
As cabin crew I prefer ARN over CPH any day of the week, CPH has such bad ventilation that everytime you get to the gate you are all sweaty… at ARN the gates are never too far away in my opinion and I’ve never felt too hot in there as well.
Service?
Jeg svarer på dansk, da jeg er ret sikker på du godt forstår hvad jeg skriver, for ellers ville du ikke være på Flygtorget.
Den længste afstand fra gate A23 til D4 kan gås på max ti minutter, og ingen terminalbusser eller underjordiske gange som i mange andre lufthavne. CPH er nem at finde rundt i, og en af meget få internationale lufthavne hvor du kan have en connection på 50 minutter, uden problemer. Man kan nå til centrum af København på 15 minutter til en pris af 28 DKK, hvilket hverken ARN eller OSL kan tilbyde.
At du så syntes den er fuld af “impolite Danish people” siger nok mere om dig….
Half of Swedens population lives closer to or as close to CPH as ARN. Its as simple as that I guess.
–
Also, I visit CPH a few times a week and ARN at least once per month. I definitely prefer CPH to ARN. Easier to get to and better services .