Fokker 100
Var hittar man information om hur mycket last en Fokker 100 kan bära i “magen”, om någon?
svar
enl mina uträkningar klarar den ARN-LPA nonstop
om cabinfaktorn är max 54%
När Air Express flög för SAS tror jag inte de hade någon teknik alls. Inte som märktes på tidtabellen i alla fall.
Transwede/Braathens använde F100 inrikes till OSD 1997-1998.
Mycket teknik som ofta löstes med att “boota om”.
Jmf SK 736/8 där jag varit med om teknik vid 2 tillfällen på ca 500ggr.
KLM flyger med F70/100 LPI-AMS
Brukar chartra kärror och har länge velat få till ett kontrakt med en sån för spontana inrikesresor. Men det är ju ingen operatör som vill ta den hit till Sverige…
En fokker 70 vore ju vara perfekt för linjen ARN-GEV. Något för nästkommande på den linjen kanske. Eller varför inte Bromma-London city. Förvånar mig faktiskt att ingen opererar den här i kalla norden, i mitt tycke exemplarisk för denna typ av operation. Men vad vet jag, säkert för dyr.
MCA flög ju linje till Cypern och Grekland med den.
Re: Okunnig.
Jo, det gjorde man, men bara en tur&retur utan pax. Det var utöver besättning fyra personer från ledningen med ner för att försöka ragga kontrakt att flyga med just denna F100. Det gick inte så bra, och istället hamnade den i Libyen.
Flög med Air express F100 när de flög för SAS inrikes och jag måste säga att utrymmet var fantastiskt bra. Oförskämt bra om man jämför med SAS 737 or numera.
F100 på svensk inrikes vore ju kanon!
Vart hittar jag klippet på SVT play, verkar inte finnas?
mvh
Haha, ja varje pax har med sig 250kg väska i snitt!
Pacer, tack du gav mig svaret jag önskade.
Hur mycket baggage räknar man med att 70-100 passagerare har med sig? 20-25 tkg?
Transwede (“originalet”) flög som sagt aldrig Las Palmas med F-100, dock flög man dit med MD-80/83/87:orna. De filmade antagligen F-100:an utifrån, för att de syntes mer på Arn, på dagtid.
Förlåt… MCA… sak samma 😀
Flög inte Air Sweden F100 ARN till EBL?
Apropå räckvidden på F100 är den enligt vad jag kunnat hitta ca 4300km vilket väl borde räcka till Las-Palmas fågelvägen?
Sen känns det lustigt att flyga ett såpass litet flygplan så lång sträcka ur ekonomisk synvinkel.
Himla trevlig maskin annars…
Enligt ett gammalt F100-loadsheet verkar summan av maxlasten i de fyra lastrummen vara 5175 kg, men det kan säkert variera mellan olika varianter av F100.
OS knökar ju in en hel del post och frakt i sina F100/70…
Är det något som kommer att dra igång med fokker 100?
Flygningar på mellan 1-3 timmar är den optimal för, och med en kabin
Faktor på ca 70% borde man kunna lasta in en del övrigt där nere.
Du måste nog vara mer konkret i din fråga, det är så många faktorer som spelar in och påverkar svaret