Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Golden Air

Tråden startades av Lars

Hur går det för Golden Air egentligen?

Ett bolag man inte hör speciellt mycket om, varken i media eller på anrika flygtorget?

Publicerad den 2010-10-21 13:45
Skriv ett svar
Antal svar: 35

svar

Göran
2010-11-02 18:31

nej, där gick jag till överdrift.

Me
2010-11-02 14:37

Göran nu får du väl ge dig.

Det är inga uniformsinköp som görs gemensamt.

Göran
2010-11-02 01:43

Om de inte sa slås ihop så verkar det ju konstigt att uniformsinköpen numera sam-koordineras.

kent
2010-10-30 22:37

Thunbolaget håvar även in en hel del pengar från sina fraktfartyg så ont om pengar har de banne mig inte, men visst är det så att man inte hör så mycket om ett bolag om allt bara flyter på?

?
2010-10-30 21:29

I så fall beror det nog inte på kapitalbrist, utan snarare om en olöst tvist. Pengar kan tvivels utan flytta berg.

Hmm
2010-10-30 19:41

Ja, det märks att du inte jobbar för Golden och har hela bilden… Gnällspikar finns det (tyvärr) i alla branschen…däremot måste man hålla avtal och överenskommelser. Men alla gör inte det.
Tex kollektivavtal ska finnas och följas…inte BARA finnas…

Inte sant
2010-10-30 11:17

Golden har inte svårt att behålla folk. Däremot har man rensat ut folk som gnäller istället för att fokusera på service. Tvärtom står folk i kö för att få börja på Golden. Speciellt nu när alla nya ATR maskinerna är i antågande. Och en sammanslagning med nextjet… Skrattretande, som att toys r us skulle gå samman med IKEA. Golden är noga med sitt “tråkiga” varumärke. Det ska vara seriöst och tryggt, precis som det är. Det är så man driver ett lönsamt flygbolag som får uppdrag av andra seriösa aktörer. Nu när alla har varit på alla bolag vill man ha nytt seriöst folk och inte dom gamla gnällspikarna som alltid blir utan jobb efter ett år. Och nä, jag jobbar inte för Golden.

Red Baron
2010-10-30 09:07

Golden Air startade sin enda egna linje BMA-THN redan 92 eller 93. Varför går det bra för Golden, jo de har bara en linje, allt annat flyger de som ett produktionsbolag åt andra bolag på ACMI basis. De får betalt per timme och det spelar ingen roll planet är fullt eller tomt, med andra ord inga bekymmer eller kostnader för försäljning och marknadsföring. Anders Kjällsson är en klok man.

Hmm
2010-10-30 08:38

…men väldigt synd att de inte vill uppgradera till jet! Hade kunnat gå kanon bra!!!!

Hmm
2010-10-30 08:37

Golden Air har ju problem att behålla flygande personal…wonder why! Så det är nog inte guld och gröna skogar där

Gaah
2010-10-30 07:22

Då har du bara ett stort problem i vägen! A. Källsson.

Han är inte intresserad av några “egna” linjer mer än Trollhättan- Bromma.
Inte heller har han någon kapitalbrist. Har köpt alla ATR nya och inte lånat ett öre. Samma med de andra maskinerna, äger dem. Förutom någon enstaka S2000 Saableasing vill äga och inte släpper. Källsson äger väl via Thunbolaget ett 40-50tal flygmaskiner!

Uppgradering till jet eller för stor expansion är heller inget som intresserar ägaren!

Göran
2010-10-30 01:51

Gaha, man vinner på många olika plan. De synergieffekter, som vi säger i branschen, man skulle uppnå vid en sammanslagning av dessa bolag är väldigt attraktiva. Man skulle få upp diverse nyckeltal och till och med kunna ta bolaget till börsen för att ta in kapital till t.ex. en uppgradering av flygplansflottan. Sedan skulle man kunna börja intressera sig för mer lukrativa linjer. Borlänge är ju snart HQ för Skyways, som man får väl välja annan stad. Men det är ett mindre problem.

Hoppas att det förklarade lite närmare.

Gaah
2010-10-29 19:22

Varför det? Vad vinner man på det?

Göran
2010-10-29 12:00

Således en ypperlig anledning att slå sina påsar ihop!

ds
2010-10-29 10:44

Till Göran:

Du är helt fel ute. Det är inte Nextjet som sitter på slotar i Visby, det är Golden Air som gör det. De i sin tur hyr in Nextjet för att flyga.

K-d pax
2010-10-29 07:29

Golden Air ägs av Thunbolaget i Lidköping som är ett av dom stabilaste rederierna i Sverige, så dom klarar sej nog.

pelle
2010-10-28 23:52

Golden är ett stabilt bolag. Tyvärr får man väl säga med tanke på deras personalpolitik och småaktiga beteende.

Göran
2010-10-28 23:30

Det var ju märkligt, med tanke på att NJ sitter på en hel drös med slottar från Visby!

.
2010-10-28 13:35

Golden och NextJet kommer aldrig att slå ihop, det är sant, men att Golden har en kompetent organisation är skrattretande. Jag vet, jag jobbar där.

Golden förblir Golden.
2010-10-28 09:24

Golden hyr ut maskiner till NJ. En sammanslagning kommer aldrig ske. Golden har sin egen kompetenta organisation och dessutom mer ansett i flygsverige.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500