vet svesson?
Alla dessa resenärer som flyger och tror att det är piloter som är laddade att
ta tag i sina uppgifter tror fel! Många piloter sitter och tänker fföreraupå möjligheten att
jobba med något annat där man kan leva ett vettigt socialt liv och dessutom kan
leva på sin lön. Det är inte rimligt att piloter har sämre arbetsvillkor än lastbilschaufförer. Vem vill flyga med en pilot som suttit vid spakarna 15 timmar?
svar
Ja, men det är väll solklart att det är piloterna som ska ta flygbolagen genom krisen, det är tydligen deras fel att flygbolagen går dåligt. Att flygbiljetterna kostar 399:- har inte med saken att göra. Det här kommer att styras från IATA & company med Subpart Q. Konstigt att debatten är så försiktig när det gäller flygsäkerhet. Jag undrar hur de stora industrierna som Boeing och Airbus ställer sig i frågan. De kanske ska bygga radiostyrda flygplan istället.
Bra skrivet Roger.
Ja, långa arbetsdagar och långa arbetsperioder har gått från att varit långa till ännu längre, och snart blir det ännu längre. Undrar om pappersvändarna förstår att det bara är 24 timmar på ett dygn och att en normal människa måste sova ungefär 8 av dom för att fungera normalt?
Dom påstår att Subpart Q är uppbyggd från Vetenskaplig fakta, undrar hur den är gjort med tanke på att man ständigt är små trött på jobbet.
Dom får ju lägga till att man sitter på 5 – 8 000 fot (kabinhöjd) och andas hela livet, drt påverkar lite.
Egentligen handlar tråden om trötthet, dvs fatigue.
Subpart Q tillåter idag i stort sett alla inom flygbranschen att jobba hur mycket och hur länge som helst.
Självklart så visste jag och alla andra som började i branschen för över 30 år sedan att vi är borta mycket och jobbar på konstiga tider. Det var föga överraskande.
Men därifrån till vart vi har hamnat idag är en himmelsvid skillnad med 47.5 tim veckor, som snart blir 60 tim, dom som flyger långt flyger 6 flygn i månaden med 2 dagar hemma osv. Flygsäkerhet – glöm det. Money rules!
Ett certifikat är ett papper på att allmänheten (nu i Europa, EASA) är utfärdat i demokratisk ordning med alla tester etc för att inte tredje man skall lida skada.
Idag ser inte tredje man problemen.
Problemet är inte att vi i branschen skall se och upptäcka problemen, det skall ni göra som inte jobbar i den göra, och ni skall kräva av era politiker att dom gör nåt annars blir tom jag flygrädd.
Den vanligaste orsaken till att man är speciellt begåvad inom en visst område har oftast att göra med att personen lider av asperger. Vilket jag tror att killen i USA lider av som kan telefonkatalogen utantill. Tippar på att han inte är speciellt kunnig på andra områden.
Roger: 100% i ob? Inte alla, för oss flygledare är ob 23 kr/tim som mest nattetid. Räcker till en kopp kaffe efter skatt med lite tur. Svart, utan mjölk.
Däremot har jag bekanta som står i affär, sorterar in mjölk i hyllorna och utklassar mig i timlön under helgerna, sådant är livet…
OIR – Ok, gör det. Så länge jobbet är schyst är det dumt att byta.
För att knyta tillbaka tillbaka till “ole” och frågan “vem vill flyga med en pilot som suttit vid spakarna i 15 timmar?”
Svar – Ingen?
Lösning – Ändra Subpart Q åt rätt håll och inte till det håll som gynnar arbetsgivarna.
Läkarlinjen var väl- och är väl fortfarande svår att komma in på. Utgår därför från att folk som kommer in har lite innanför skallbenet. Sedan finns det väl en kategori läkarstudenter som betalar för sig i t.ex Ungern!
Ior: Flyger TP och kommer fortsätta med det om inget oförutsett händer.
Lärare bildade…!? Hohoho Det var länge sedan.
Jag kände på mig att den frågan skulle komma, så jag hann fundera lite hur jag skulle svara. Jag får använda ordet relativt vilket jag tycker är ett bra ord, och då får jag nog svara relativt okej, men jag kommer nog inte känna mig helt nöjd var jag än jobbar. Jag kanske får lägga mig i facket som levnadskonstnär.
Har jobbat som pilot, och har en papperslapp där det står att jag får flyga stora flygplan. Vi får se vart livet bär oss, ibland kan det vara skönt att sätta sig i baksättet i sitt eget liv och åka med.
Livet leker.
Smartaste inlägget hittills. Tack för dina kloka ord. 🙂
Och hur har det gått?
Ni pratar bara om IQ, men betyder inte EQ en hel del i livet om man vill komma någon vart. Det finns många med högt IQ men lågt EQ och då hjälps det inte med högt IQ. Jag tror på en balans mellan dessa. Jag har själv försökt ta mig fram i livet med mitt EQ mer än mitt IQ.
Tror han som har högst IQ kan alla USA;s telefonkataloger men jag skulle inte vilja ha honom som pilot! 🙂 Tänkt till lite innan ni skriver inlägg!
Ja, eller så kanske det är så att du eller dörrvakten lider av mytomani. Är det dörrvakten som är mytoman så lider du av godtrogenhet.
Har kompis i USA som jobbar som vakt på en nattklubb, han har näst högsta IQ i Världen av de som testats och har som hobby att lista ut hur Universum är uppbyggt. Har en skalamodell byggd i sitt sovrum som utbildade forskare inte hittar något fel på hitills. Men visst, något fel måste det nog va för en vakt på en nattklubb kan ju inte vara så smart eller?
Jag tror att ett yrkes status och lönenivå har ett samband och idag har en pilot inte lika hög status. Här kan man ju faktiskt jämföra med en läkare, en läkare har otroligt hög status i alla samhällsnivåer men vi piloter har inte det längre. Visst, viss status har det väl men alla vet ju att det går 13 piloter på dussinet nuförtiden. Inte så hög impfaktor längre!
Ja.. att jämföra Läkare med Piloter känns lite knäppt eftersom det är helt skilda yrkesgrupper.
Kan vi inte jämföra en Astronom med en Brevbärare?
(Fast ibland undrar jag varför vi har så väldigt mycket kontroller hit och dit och läkarna bara står under ed att hålla sig uppdaterade)
Jag tror inte vår utbildning är för lätt, konstigt att göra den svårare.
Däremot vore det en idé kanske att alla skolor måste göra en lämplighetsprövning plus att se till att det finns en riktigt betygskrav så inte “vem som helst” kan bli pilot, för att lära sig flyga upp till CPL/IR kan alla, lite som att lära sig köra bil, det är bara frågan om hur många lektioner som krävs. Frågan är bara sedan om man klarar att flyga i ett bolag, många gånger handlar det om personlig mognad och ett ansvar längre fram i livet över kanske ett par hundra människor.
Skolorna måste börja ta sitt ansvar, det har jag skrivit tidigare, med ett betygskrav samt även ett lämplighetstest (Någon psykolog undersökning light typ?)
Idag ser dom bara vandrande dollar tecken, och ju sämre en individ är och ju mer dom måste flyga för att få sitt CPL desto mer pengar tjänar skolan vilket är skit bra, i stället för att säga till denna person är han/hon inte är lämplig vilket dom borde göra, men som sagt så brister ansvarsfrågan och vi får sjukt många piloter där ute som kanske inte kommer att komma någonstans för att dom inte alls uppfyller någon bolagsmall.
Konstig debatt egentligen men jag tror ingen pilot ifrågasätter att läkare generellt sett är en smartare och mer intelligent yrkesgrupp. De människor som blir läkare ligger liksom på en annan nivå. Någon jämförde med lite andra utbildningar här, dom har uppenbart ingen aning om vad de snackar om. Lärkarutbildningen tillsammans med teknisk fysik står helt klart för sig själv när det gäller utbildningar som kräver mycket av studenterna. Pilotutbildning med tillhörande checker går inte att jämföra!
Nu är väl grundfrågan varför en del piloter har dåliga arbetsförhållanden? För lätt utbildning som ger ett för stort utbud av piloter måste väl vara det enkla svaret! Kan inte begripa hur det kan vara så svårt att förstå!
Läkare-piloter… bara för det att du har ditt certifikat och fått det första jobbet betyder det inte att du är en fullt utbildad pilot. Det tar 12 år för en läkare säger ni ? En fullt utbildad läkare kan inte liknas med en nyutbildad styrman..utan borde istället liknas med en kapten på ett större bolag. Hur lång tid tar det att gå från flygskolan till kapten i SQ, BA, EY, CV, CX eller SK ??? I många fall mycket längre än de 12 år det tar för en läkare.
En annan skillnad är att piloter blir testade flera gånger om året både i simulator, i flyget och av läkaren, om kraven inte möts blir det extra träning eller t.o.m förlora jobbet.
Hur ser det ut för en läkare ? Hur många gånger om året blir han/hon kollad efter utbildningen ?
Vad händer med en pilot när han/hon gör ett allvarligt misstag ? Blir ofta av med jobbet, kanske sitt certifikat eller om det är riktigt illa även sitt liv.
Vad händer med läkaren när han/hon gör ett allvarligt misstag ? Begraver det ?! 🙂
100.000 kr i månaden kan kanske stämma på vissa bolag men man kan inte stirra sig blind på vad man får i handen varje månad.
100.000 kr om man jobbar i Sverige med full pension, betald semester, betald pappa/mamma ledighet, gratis sjukvård, gratis dagis och skola, F-kassan m.m. är inte samma som 100.000 kr för en kontrakt pilot utan pension, utan semester, utan pappa/mamma ledighet, ingen sjukvård, betala för dagis och skola, dubbelt boende, dyra flygresor för att komma hem m.m.
Det blir inte mycket kvar av dessa 100.000 kr efter alla utgifter.
OIR – Vet inte om du flyger eller inte men jag har aldrig sagt att det är “svårt” att flyga jet , däremot är det en väldig skillnad. Jag tycker inte det är fel att det sitter lite mer erfaret folk som sitter bakom spakarna.
I vilken bransch får man inte jobb via kontakter? Klart kontakter är bra ha, men att jämföra det med pengar i den egna plånboken för ett jobb, det är knäppt.