NAX till GOT?!
Imorrn börjar DY köra ARN-GOT och jag hoppas att det kommer funka! Kjos sa idag att man kommer öppna ny bas under året, jag tror det blir GOT! Kanske redan till sommaren!? Vore gött å få ett schysst bolag tillbaka till Landvetter! Vad tror ni?!
svar
Till Björne Borg!
Jävligt bra analyserat!
Björne Borg;
Fin retorik men du har också fel. Jag vet många DY-piloter som söker/har sökt sig bort eftersom DOM INTE HAR VARIT NÖJDA. Svider det o höra eller? Säger inte att DY är ett skitbolag men det är ju bara att inse att det är ett lågprisbolag och sånt syns inte minns i personalpolitiken.
Jag bryr mig inte ett skvatt om DYs expansionsplaner, där jag är sitter jag lugnt ner i båten. DY tjänar ju mindre o mindre pengar o snart kommer verkligheten ikapp dom (också), inget snack.
/kass ekonom
Ojoj! Här var det någon som snackar så mycket sk… att det svårt att se framåt för allt det bruna! Massflykt från Norwegian?! Jo visst du, säkert. De som har lämnat var en handfull som gick tillbaka till SAS, med tio års senioritet i SAS… I övrigt har inte en enda pilot sagt upp sig så det kan du stryka direkt!
Beträffande investorer har just Nordea gått in med en kraftig köprekommendation och utökat sitt innehav ordentligt. Inte en enda större ägare har sålt av sitt innehav, så där försvann även den “välgrundade” kritiken av bolaget. Svårt med källkritik eller?
Att “bubblan håller på att spricka” är samma klagovisa dessa små forumister har skrivit om Ryanair sedan 2002… Hur går det med era profetior? Jag vet inte riktigt om ni har fått in ett enda rätt och jag har svårt att se att ni har någon som helst fundamenta för er argumentation! men ni har förmodligen fortfarande inte fått något riktigt flygjobb, sitter och fladdrar i varvet på Säve och undrar när det är er tur? Jag har profetian: Aldrig!
Norwegian har god ekonomi, starka finansiärer och dessutom finns ett uttalat intresse från den norska staten att hålla Norwegian under vingarna, då man ser stora fördelar med att ha två starka operatörer på norsk inrikes.
Någon nämner City Airline. Jaha? Vad är det med dem? Kommer de ha svårt om Norwegian går in på GOT? Ja, förmodligen. Men så är det i en marknadsekonomi! De har en bra nisch som de kan hålla sig i med sina småbågar och så kan SAS och Norwegian (och i viss mån FR) köra sina nischer. Norwegian har aldrig “dödat” någon eller något (vare sig Palme eller andra flygbolag) och ser istället till att det finns flygjobb för en hel hög piloter! OM DY skulle försvinna skulle det dröja många många år innan arbetssituationen för piloter i skandinavien blev ens lite mer dräglig. Då skulle oseriösa små skitaktörer kunna exploatera den svenska marknaden och rida vidare på vågen av inhyrd arbetskraft som nu väller in i Sverige. Är det bra?! Är det det ni vill? Då kan ni sätta er i närmaste skolbänk och skola om er, för flyga flygplan under rimliga förhållanden och på hemmabas kan ni fetglömma!
Norwegian och SAS är två utmärkta operatörer på den svenska marknaden och jag önskar dem båda allt gott! I kombination med MAVIA, City och något mindre regionalbolag i Norrland har vi en ganska sund marknad i Sverige.
Krass ekonom? Du menar Kass Ekonom va?
Det var ju själva f*n vad inside info många verkar ha. Allting analyserat och klart. Jag har ingen koll på insidan av DY:s verksamhet men jag gissar att era analyser och spekulationer om personalförhållanden inom bolaget är käpprätt åt H-vete. Pajaserierna rullar vidare på flygtorget.
Precis som spekulationerna om ALLA andra flygbolag. Ni har ingen som helst koll överhuvudtaget och de som droppat inlägg här och faktiskt jobbar på någon av de omdebatterade bolagen är ju sannerligen OBJEKTIVA, särskilt om ni kommit i kläm med “fel” folk hos er arbetsgivare. Det gör ju om inte annat inläggen ännu mer informationsvärdelösa.
Tack för “vackert” pajaseri och fullkomlimgt ointelligenta dagis-analyser.
Nax bubbla spricker, intressenter drar sig ur. Nax har också stora problem med sina anställda. Fortsatt infekterat mellan norsk och svensk crew, samt “massflykt” på flightdeck. I princip alla piloter som erbjuds andra jobb lämnar nu NAS. Kommer bli svårt att rekrytera kompetent personal framöver, visst tusentals ansökningar i banken, men inte rutinerat folk! Problemen hopar sig för Nas, men visst- the show must go on…..
Alla med insyn försöker nu dra sig ur.
// Krass ekonom
Norwegian har väl inte tagit kål på någon än, men om/när Norwegian kommer till GOT så kommer City att få det tufft.
OK, kan du ge ETT exempel på någon som Norwegian har “dödat”?
Nas måste börja tjäna pengar på sina biljetter- inte bara sälja dom…..
” Bubblan” verkara vara på väg att spricka. Björn Kjos sa själv att man MÅSTE hitta nya marknader för att sätta nya plan i drift, men tillslut måste man också tjäna pengar!!! Vilket man inte ser ut att göra nu och närmsta framtiden!
/ Per W
Hehe jag jobbar som tur var inte i flygbranchen , är inte bitter på något sätt, men jag tycker att Norsken tar död på allt genom att ge sig in på en överetablerad marknad. Tar dom inte död på andra som kommer dom ta död på sig själv.
Har du fortfarande inte fått någon intervju hos DY Hasse? Bitter?
London hm låter som en omöjlighet då får han sälja biljetter för 1 krona med den konkurensen som är. Vi får väl se hur ekonomin ser ut i Norsken till nästa bokslut.
I dagens pappersutgåva av Göteborgs Posten så är det ett dubbeluppslag med Björn Kjos och deras framtida etablering på Landvetter. Han säger där att han räknar med att etablera sig på Landvetter och efter etableringen med inrikeslinjer står destinationer som Rom, London, Paris, Nice och Barcelona på tur. Grundbulten kommer att vara som på andra ställen; nya flygplan och låga omkostnader..
Känns som en ny Norwegianbas i Göteborg är på plats inom ett till två år..
Jag tror inte att nyare flygplan är nödvändigt heller. Personligen struntar jag fullständigt i om det är en MD elleren nyare 737-800. Skall man flyga nytt måste man utnyttja planet mkt mer.
Kapa kostnader?
B737-800 300 000dollar/mån lease
MD-80 30 000dollar/mån lease
Det ska flygas mycket om det ska motivera fuelsaving.
Sen kan man diskutera komfort etc.
City måste byta till betydligt bränslesnålare och fräschare flyg för att kapa kostnader och behålla kunder.
Jag tror inte det finns speciellt många lokalpatrioter som skulle välja City framför Norwegian. Varför betala dubbelt så mycket i pris och flyga en gammal skralltig MD80 till Malaga när man kan betala halva priset och flyga en sprillans ny 737-800 med film och Internet ombord?
Bemanningsföretag är ju väldigt populärt och kostnadsefektivt speciellt om han har charterverksamhet under sommaren.
City kör väl alla löner enligt de kollektivavtal som finns. Iallafall för piloterna.
Vad har City för kostnader att kapa egentligen? Organisationen verkar rätt slimmad, löner ligger lägre än konkurrenter, avtal med underleverantörer har precis setts över… Vad finns det att kutta?
Vad har City för kostnader att kapa egentligen? Organisationen verkar rätt slimmad, löner ligger lägre än konkurrenter, avtal med underleverantörer har precis setts över… Vad finns det att kutta?
Jo det må så var att Svensken väljer efter priset i först hand men det beror helt på vad man prioriterar pris eller en bra produkt . Malmö Aviation är dyrare att flyga men har en bra produkt nämligen Bromma. Och det går ju bra för dom trots ganska höga kostnader.
Men jag kan hålla med om att City måste börja cuta kostnader om man skall kunna konkurera på en allt hårdare konkurens på GOT, för tiden dom har haft att vara ensamma börjar att ta slut.
Lite offtopic bidde det