Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Mek jobb

Tråden startades av Söker jobb som mekaniker

Någon som vet vem man ska kontakta eller vet flygbolag som är villiga att ta in flygmekaniker? Heltid, deltid, timmar?

Är färdig med min teknikerutbildning men behöver 3 år som mekaniker innan jag får certet från Luftfartsstyrelsen.

Verkar vara omöjligt att få jobb som det då alla flygbolag vill ha färdig certade B1 tekniker – men hur funkar det? Man måste ju börja någonstans innan man får sitt cert dvs som mekaniker.

Ekvation som inte går ihop….

Tips?

Publicerad den 2011-02-18 16:28
Skriv ett svar
Antal svar: 12

svar

Söker jobb som mekaniker
2011-02-20 11:19

#KL

Jag skriver tillbaka på svenska, förstår att det inte går att skriva på svenska utomlands.

Måste säga vilken härlig känsla det måste vara att ha cert på några av de vanligaste flygmaskinerna och med glädje kunna skicka iväg dem i skyn. B1 alright men B2, då är det bara att köra på. Vet att man är väldigt eftertraktad då.

Tror på det du säger, kasta bort tiden är inte sant. Annars hade det inte funnits utbildningar och skolor som ger detta till sina elever. Det finns ju jobb därute men inte mek jobb. Iaf inte som jag hittat och det är därför jag gick ut med denna tråd.

NAS och TUI säger du? Min bästa kompis jobbar som B1 i OSL på NAS. Jobbar en vecka, ledig en vecka. Har det hur bra som helst. Han blev även instruktör i dagarna också. Just nu har han bara 737CL cert men ska strax gå NG kurs.

Ryanair har jag aldrig tänkt på. Allt i media handlar ju om deras service och biljetter som är utanför denna värld men som sagt, de har ju flygmaskiner de med.

Ska se vad som finns och dyker upp and I´ll keep you posted.

Det handlar inte om att det var en long replay, det handlar om facts in the replay.
Och det fick jag!

Söker jobb som mekaniker
2011-02-20 11:08

#Mek83

Naiv är väl lite taskigt att kalla mig? Kastar mer ut en tråd för att hitta ett jobb. Du verkar lite negativt inställd till flygbranschen låter det på ditt inlägg snarare.

För mig handlar det om att få certet, klart alla måste ju börja någonstans.
Har man väl fått certet är det omvänt, då är man välkommen att jobba för då kan du skriva papprena. Typkurs hit o dit, vissa bolag fixar det – andra inte.

Den meklusten du har eller hade – välj när du vill kalla den, den har jag. Är inte rädd för att hugga in, jobba extra etc.
Det visar snarare vilken inställning man har. Får man en god kontakt där man arbetar har man senare chansen att klättra i verksamheten.

Jag kan dock säga att jag är lite avis dig för att stanna i skandinavien men denna kyla, is och snö är inte roligt. Hade gärna glidit ner till medelhavet eller rent av gulfen för att få arbeta.

Har en annan utbildning också och ett annat jobb inom flyget men det är inte det jag vill jobba med.

Om du har tips på ställen jag kan söka hade jag blivit väldigt glad!

Söker jobb som mekaniker
2011-02-20 10:59

#Tekniker B1+B2

Vad är det för underhåll i Halmstad resp Jönköping?
Vilka typer av flygmaskiner?
Vilken bas rekommenderar du som chansen är störst med jobb?

Ringer dem i veckan!

Söker jobb som mekaniker
2011-02-20 10:56

#WAS

Nej, det förstår jag att det inte går. Lite tokigt av mig att fråga, det är ju ett öppet forum. Yes, bor strax utanför Malmö så tänkte slå dem en signal under veckan och kanske åka förbi.

Gjorde min praktik under teknikerutbildningen på Landvetter, dock var det så kort praktik och när det bara var Line med enkla saker att utföra kan man inte kalla det praktik. Man vill ju visa vad man kan och har lärt sig. De behöver iaf inte folk där heller. Borde ha gjort min praktik hos westair, då hade jag nog haft jobb och cert vid det är här laget…

KL
2011-02-20 01:11

Well then…

I am writing this in english since I am working abroad and the keypad does not have well you know what…

This is my first reply here, I always check in once a day to see all the different kind of comments from all different kind of people, very interesting sometimes…

About the mek-job now.

I am a B1/B2 with ratings on MD-80, 737NG and 744. I have worked in the business for 15 years now, as tek since 1998. All the harsh wording about the fact that you should be wasting your time trying this profession is not totally correct. The previous negative comments are not to rely on fully, but keep them in mind.

There are loads of crappy mek/tek jobs out there. On the other hand there are also loads of very nice and just descent ones also. The good ones in Scandinavia are Norwegian and TUI Nordic. Very good pay, sound management and nice companies with regards to size and ways of communication.

If You really want to succeed, do as the other posting said, go abroad. You dont need any starting fundings for that. If you are single and willing to gain experience, apply with Ryanair through one of their daughter companies. They are looking for all categories all the time. Usually when you get to a RYR base there are numerous ads for apartments for rent by the locals in the crew office.

Yes they treat you like shit sometimes with regards to pay and terms and conditions but, the experience is very good. Lots of airplanes, lots of experience and on many interesting places.

And the road to become licensed with RYR is kind of straight on if you put a little effort in. This might sound like an ad for RYR but just bare with me for a second.

Yes I have worked for SAS, KLM, Norwegian, RYR etc and the ones that give you the most resources is RYR. If you do what you are supposed to, they never bother you. Try some short cuts and your approval is gone. I have never worked with an airline/maintenance department that has so many spares at each station.

If I was in your position today and could not get a mek-job home, I would check the RYR website and apply, try it out, you can always quit.

Regarding previous posts about the shitty mek-tek jobs and conditions. Yes, your friends might be earning more money but hey, you are off for seven days every time after having worked 4-6 days or nights. Aviation is shift work and in Scandinavia we go by the working hours laws. In short, when you come home and work as an engineer in Line/Base Maint for larger aircrafts, the roster is usually very good with lots of time off but a bit more normal pay, usually around 25-30K SEK after tax.

Sorry for the very long reply.

Good luck.

Mek83
2011-02-19 23:57

Hehe,här har vi en naiv stackare från skolan. Att dem inte lägger ner skolorna egentligen. Kan berätta lite för dig hur det är, började själv för 5 år sen i branschen. Mekjobb på Arlanda, mkt olika kärror md80, 737 airbus osv. Skitkul till en början. hade sån jobblust och var så glad/nöjd med tillvaron. Men när man börjar inse hur företagens attityd till medarbetarna, bristen av pengar i företagen eller snikna ledningar. Brist på intresse för arbetstagarna.

Så jag jobbade 4 år, fick inte en enda kurs utom obligatoriska human factor och CDCCL. Typkurs var d bara fetglömma. Så jag köpte en kurs för 5500 euro på 737NG förra året och flytta utomlands och jobbar nu som B1a nere i medelhavs området nu. Har fått A330 nu av företaget nu också.

Tyvärr så måste jag rekommendera dig att plugga till ngt annat, det inte värt allt slit allt skitjobb man måste göra innan man blir certad och observera att många jag känner fortfarande jobbar kvar som mekar, 5 år efter avslutade studier till B1a. Hade jag fått välja hade jag inte gjort det här valet igen. Flygbranschen är överskattad och det råder överskott på personal så företagen skiter fullständigt i att ta hand om kompetensen varav denna situation uppstått.

Dessutom tjänar många av mina vänner bättre än mig. De jobbar inom IT, Ekonomi, Bygg eller liknande tjänstesektorer. Här ansvarar jag för 300+ pax liv med min stämpel och tjänar mindre än mins polare som sitter i möten och dricker kaffe och babblar hela dagarna..

Välkommen till verkligheten!

Tekniker B1+B2
2011-02-19 23:38

Skyways Jönköping/Halmstad kommer att behöva folk. Dom gillar unga mekaniker.

WAS
2011-02-19 19:14

Jag kan ju självklart inte ge ut nummer till personerna ansvariga i malmö på en öppen hemsida som denna.
Men tele nr till växeln på huvudkontoret är 031 70 30 450.
Jag vet ju inte var du bor men bor du i närheten av malmö kan det vara en god ide att titta förbi och presentera sig.

Att hon som e ansvarig skulle vara utbränt är felaktigt men hon har väldigt mycket att göra.

Vanliga fall brukar westair ta killar direkt från skolan som har haft praktik hos dem.

Söker jobb som mekaniker
2011-02-19 18:44

SAS och de större bolagen tar ju inte in mekar, inte värt tycker de.
Stor konkurrens och de vill inte satsa på tekniska avdelningen oftast.

Utomlands vet jag, men måste få ihop ett startkapital för att kunna sticka iväg, behövs pengar för bostad etc. Sen vet man ju aldrig om man kommer trivas.

West air? Var i kontakt med dem för nått år sen…skickade in mina papper o ringde men de hörde aldrig av sig. Hon som är ansvarig där var enligt flera utbränd och ointresserad av nyrekrytering. Självklart vill jag ju jobba men om företaget man är intresserad av visar ett sådant intresse för en som person så blir det lite fel…
Har du mer specifikt något nummer eller kontakt till Malmö?

WAS
2011-02-19 15:50

West Air,s bas i malmö söker konstant mekaniker.
Började själv min karriär där.
Det är utan tvekan ett av de aldra bästa abretsplatser för en ny mekaniker då man får göra allt och inte bara smörja ställ eller putsa kabin.
Dock ska tillläggas att det är hårt jobb då ATP:n kräver mycket underhåll.

Gå in på http://www.westair.se eller http://www.westatlantic.eu så finner du nummer eller mail adress till företaget

Skruven
2011-02-18 19:38

Ut och, ursäkta mit ordval, hora utomlands om du inte känner att du absolut måste vara hemma, vänner och familj eller liknande. Men var beredd att leva som skit, få dålig lön och vara osäker på om du har jobb nästa vecka.

Fishy
2011-02-18 18:28

Om du är en ambitiös prick kommer du säkert hitta nått… Fjäska in dig på dina gamla praktikplatser. Alternativt kolla med SAS. De verkar rekrytera från skolan. Mekar vet jag dock inte…

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500